צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

זכויות תאונת עבודה

להאזנה:

 

עובדים שנפגעו במהלך עבודתם, זכאים למכלול זכויות תאונת עבודה לרבות מימון אשפוז, שיקום רפואי ותעסוקתי, קבלת דמי פגיעה, אובדן כושר עבודה ועוד. כל זכות תינתן כמובן בהתאם לנסיבות המדויקות של המקרה, אם כי חשוב להכיר את כל האפשרויות לגביו מבעוד מועד ובמטרה לתכנן כראוי את הליך התביעה.

 

זכויות תאונת עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי

בפנייה אל ביטוח לאומי תביעה תאונת עבודה, ניתן יהיה לדרוש בחלקן העיקרי של הזכויות הקיימות לנפגעי עבודה על פי חוק. עקרונית, כל אזרח במדינת ישראל שמשלם דמי ביטוח לאומי, בין אם הוא שכיר או עצמאי, מבוטח באופן אוטומטי בביטוח לנפגעי עבודה, כך שכל זכויות תאונת עבודה הנובעות מהמקרה יינתנו במסגרת תקנות הביטוח הלאומי.

 

מי זכאי לזכויות תאונת עבודה?

כל אדם שנפגע בתאונה שהתרחשה מטעם העבודה אצל מעסיקו ותוך כדי העבודה אצל מעסיקו, או לחילופין שנפגע עקב העיסוק במשלח ידו וכתוצאה מעיסוק במשלח ידו יהיה זכאי לקבלת זכויות תאונת עבודה מהביטוח הלאומי כחוק. תביעה להכרה בתאונת עבודה תתרחש במספר מקרים להלן:

  1. תאונות עבודה – תאונות שהתרחשו במהלך העבודה או נגרמו בעקבות העבודה. תאונות אלה יכולות להיות גם תאונות שמתרחשות בהפסקה של העובד, תאונות דרכים שהיא גם תאונת עבודה בדרך הלוך או חזור מעבודה ועוד.
  2. מחלות מקצוע – אלו מחלות שהוגדרו ככאלה במוסד לביטוח הלאומי והן רשומות בתקנון ביטוח לאומי. מדובר על מחלות שנגרמו לעובד בעקבות העיסוק שלו, בעקבות עבודתו. לדוגמה, עובד שחשוף לכימיקלים רעילים במהלך עבודתו וחלה בסרטן בעקבות כך.
  3. מיקרוטראומה – פגיעה שנגרמה בעקבות אופן העבודה, מביצוע פעולות המשכיות וחזרתיות שכל אחת מהן מסבה נזק מזערי, ההולך ומצטבר בהדרגה. לדוגמה, טבח שחותך ירקות במשך כל יום, מפעיל את אותם השרירים בכל יום ולבסוף חווה פגיעה עצבית באצבעות ידיו – מצב המאפשר לו לתבוע זכויות תאונת עבודה.

זכויות תאונת עבודה
זכויות תאונת עבודה

הזכויות הנובעות מתאונת העבודה

טיפול רפואי

כל נפגעי העבודה זכאים לטיפול רפואי למהלך תקופת הטיפולים הנדרשת להם לאחר הפגיעה. הטיפול הרפואי כולל בתוכו: בדיקות, צילומים, תרופות, אשפוז, ניתוחים, אביזרים אורתופדיים ועוד. כדי לקבל החזר כספי על הטיפול, על העובד למלא טופס (בהתאם לתנאי העסקתו – שכיר או עצמאי) ולפנות אל קופת החולים שלו. עליו לדרוש את ההחזרים מקופת החולים ואם יש צורך, ניתן לערער על כך למוסד לביטוח הלאומי.

 

דמי פגיעה

דמי פגיעה ניתנים כאשר העובד שנפגע אינו מסוגל לעבוד בעקבות תאונת העבודה שעבר. על מנת לממש את הזכות, על העובד להגיש תביעה מתאימה לביטוח הלאומי ועליו להציג למוסד הביטוח הלאומי אישור מגורם רפואי שמציין אי-כושר עבודה ואת משך התקופה בה הוא לא יוכל לשוב לעבודתו.

ניתן להגיש תביעה לדמי פגיעה עד 12 חודשים ממועד התרחשות התאונה. דמי הפגיעה משולמים לפי מספר הימים שנקבעו על ידי הגורם הרפואי אך לא ישולמו עבור יותר מ-91 ימים (כלומר 13 שבועות). חישוב דמי הפגיעה ליום מתרחש באופן הבא: 75% מההכנסה החייבת במס בשלושת החודשים שקדמו למועד תאונת העבודה, חלקי 90. נכון לשנת 2022, דמי הפגיעה לא יעלו על 1,141.13 ש"ח ליום.

 

הגשת תביעת נכות

עובדים שהגישו תביעה לדמי פגיעה ושפגיעתם נמשכת גם מעבר לתקופת תשלום דמי הפגיעה, זכאים להגיש תביעת נכות שתספק להם קצבה חודשית או לחילופין מענק חד פעמי מהביטוח הלאומי. גם את תביעה זו ניתן להגיש עד לא יאוחר מ-12 חודשים וזאת החל ממועד הגשת התביעה לדמי פגיעה. המוסד לביטוח לאומי יזמן את העובד לוועדה רפואית לבחינת היקף וחומרת הנזקים הרפואיים שנגרמו לו בעקבות התאונה.

על העובד להביא עמו לוועדה את כל המסמכים הרפואיים שברשותו ולהציג את המקרה שלו, בדגש על הצגת הבעיות התפקודיות שמונעות ממנו לשוב לעבודתו באופן שבו עבד טרם הפגיעה. רופא מטעם הוועדה יבדוק את העובד, יקבע את שיעור הנכות ואת דרגת אי הכושר ויקבע גם האם הנכות זמנית או קבועה (נכות לצמיתות). על פי החלטת הוועדה ייקבע סוג הפיצוי (קצבה חודשי או סכום חד פעמי) שיינתן לעובד.

 

שיקום מקצועי וסיוע בלימודים

אם נקבעה לנפגע דרגת נכות מעבודה לצמיתות, באפשרותו להגיש טופס תביעה לשיקום מקצועי. השיקום המקצועי יכול לכלול: הכשרה מקצועית, השכלה גבוהה ועזרה במציאת עבודה במקצועו החדש. למעשה, מדובר בזכות חשובה ומרכזית מאוד בקרב מי שחוו פגיעה קשה, שכן עליהם לעתים לבצע הסבת מקצוע מקצה לקצה כדי שיתאפשר להם למצוא תעסוקה הולמת ולייצר הכנסה מכאן והלאה.

 

פטור מתשלום ביטוח לאומי לבעלי 100% נכות

אם נקבעה לנפגע דרגת נכות של 100% לתקופה העולה על שנה, הוא יקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, אך יצטרך לשלם עדיין דמי ביטוח נפגעי עבודה (גם אם הוא שכיר וגם אם הוא עצמאי). אם נקבעה לנפגע דרגת נכות נמוכה מ- 100% או לתקופה של פחות משנה, הוא יקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי אם אין לו הכנסה או שהכנסתו נמוכה מ- 528 ש"ח (נכון לשנת 2022).

 

זכויות תאונת עבודה נוספות שהנפגעים רשאים לממש

עובדים שנפגעו בתאונת עבודה חווים מציאות קשה, מורכבת ומאתגרת, שעיקר השלכותיה נובעות מהמצב הכלכלי שנפגע גם הוא עקב התאונה. לאור זאת, קיימת גם האפשרות להגדיל את היקף הפיצויים באמצעות הגשת תביעת ביטוח תאונת עבודה לחברת הביטוח הפרטית, ככל שקיימת למבוטח פוליסה מתאימה: ביטוח תאונות אישיות, נכות מעבודה, אובדן כושר עבודה, ביטוח סיעודי ועוד.

חשוב לעיין מראש בתנאי הפוליסה ולבדוק האם היא מכסה תאונות עבודה ובאילו סכומים. כמובן שחברת הביטוח עשויה להציע למבוטח סכום בלתי מספק ביחס לפגיעותיו, בייחוד אם להבנתה כבר שולמו פיצויים וקצבה מהמוסד לביטוח הלאומי. לכן יש לתכנן מראש את התביעה כחלק מהליך קבלת הפיצויים לאחר התאונה ולקבל לשם כך ליווי וייעוץ משפטי מעורך דין מיומן.

אפשרות נוספת שעומדת בפני נפגעי העבודה היא להגיש תביעה תאונת עבודה נגד המעסיק, שממנה ניתן לקבל פיצויים מורחבים. תביעה זו תוכל להתגבש אם וכאשר קיימות הוכחות מבוססות לרשלנותו של המעסיק, שמכוחה נגרמה התאונה בה העובד נפגע. כמובן שיש לקשור סיבתית בין הרשלנות לנזקים שנגרמו לעובד, כאשר הפיצוי שייקבע יתחשב בחומרתם המלאה.

לעניין זכויות תאונת עבודה מהמעסיק, חשוב להבהיר כי ככל שיתגלה כי גם לעובד הייתה מידה מסוימת של אשמה ואחריות לגרימת התאונה (למשל שבחר שלא לנעול נעלי עבודה מתאימות ועל כן נפגע בכף רגלו), יינתנו על אותה תאונת עבודה פיצויים מופחתים, בהתאם לשיעור האשם התורם שנקבע לו.

התיישנות תביעת תאונת עבודה במקרה זה הוא 7 שנים ממועד עילת התביעה, אמנם זה זמן שנשמע ארוך אך אסור להיות שאננים. תביעת ביטוח תאונת עבודה יכולה להיות ארוכה ולכן כדי להיעזר בליווי עורך דין מומחה לדיני עבודה על מנת להגיש את התביעה.

 

נפגעתם בתאונת עבודה? אנו נדאג למתן זכויותיכם המלאות

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתחום תאונות העבודה וצבר ניסיון עשיר בליווי נפגעים בדרך לקבלת זכויותיהם – הרפואיות והכלכליות כאחד. צוות המשרד המונה 30 עורכי דין מנוסים ומקצועיים, עומד לרשותכם בכל שאלה בנושא. אתם מוזמנים לתאם עמנו פגישה בביתכם, ללא כל התחייבות, בה נוכל להעריך את הפיצויים ומכלול הזכויות הנובעות מהמקרה ולגבש את הליך התביעה המלא.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם