צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה

תאונות עבודה עלולות להתרחש בכל זמן ומקום, כלפי כל סוג של עבודה. בין אם מדובר בעבודה משרדית סטטית ומתונה ובין אם במאמץ פיזי מוגבר, כל מקרה מזכה את העובדים שנפגעו בזכויות שונות, המיועדות לכסות על נזקי העובד לרבות הפגיעה בפרנסתו. מה שכמובן מעלה את השאלה – כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה?

 

באילו מקרים ניתן לקבל בגין תאונת עבודה פיצויים?

באופן כללי, הערכות שווי לפיצויים בגין נזקי גוף דורשות בקיאות וניסיון עצומים בחוק ובפסיקה, היכרות עם תקנות רבות ועם מדיניות מחלקות התביעות והוועדות הרפואיות, ידע בתחומים רפואיים שונים ועוד. להלן התרחישים המרכזיים שבגינם יחולו פיצויים מתאונת עבודה:

 

נכות צמיתה

ככל שהנכות איננה אסתטית, הפיצויים יתבססו לא רק על נזקי התובעים מיום התאונה ועד לסגירת התיק מול חברת הביטוח, אלא גם על כל הפסד או נזק עתידי וככל שהנכות שנותרה היא קבועה לכל החיים. כך לדוגמה, לחישוב הפיצויים ייכנסו גם הפסדי שכר ופנסיה עד לגיל הפרישה, שיעור אחוז הנכות או אומדן לנכות שתתקבל מהביטוח הלאומי, פיצויים בגין כאב וסבל ועוד.

מרכיבים אלה המכונים בשפה המקצועית "ראשי נזק", מהווים את ההבדל בין סכום של אלפי שקלים לבין עשרות ולעתים גם מאות אלפי שקלים כפיצוי.

 

נכות זמנית

פציעות שאינן מורכבות או מתמשכות ושאינן כוללות ממצאים נוספים, יביאו לכדי חישוב פיצויים על בסיס התקופה החל מיום המקרה כמו כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הפסד שכר ועוד. בכלליות, פיצויים אלה עומדים על סכום פוטנציאלי של עד 20,000 ₪, אם כי בתאונות שלא הותירו שברים לא קיימת התייחסות (בדרך כלל) לרכיב הכאב והסבל, כך שהסכום יעמוד על אלפי שקלים ובהתאם לקביעת המצב הרפואי.

 

בין הנכות הזמנית לנכות הצמיתה

פציעות "שבין לבין", מתייחסות לכל אותם מקרים שבהם סביר שתיקבע נכות צמיתה אך הדבר איננו וודאי. דוגמאות בולטות לכך יהיו למשל בלטי דיסק בעקבות תאונת דרכים, שבר בכף היד כתוצאה מנפילה או החלקה ועוד. למעשה, ההכרעה לעניין הפיצויים במקרים אלו נשענת רבות על המיומנות המשפטית של עורך הדין המטפל, שנדרש לשכנע בקיומו של סיכון מוגבר לנכות וכתוצאה מכך לדרוש מחברת הביטוח פיצויים מוגדלים.

מכיוון שבפועל גם פגיעות דומות בסוגן יהיו שונות לחלוטין אלה מאלה, כמו גם הנסיבות הרפואיות המדויקות של כל מקרה, קצב ההחלמה שלו והנזקים הנלווים, סכומי הפיצויים עשויים להיות שונים לגמרי ממבוטח למבוטח, כך שלשאלה כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה, רק עורך דין נזקי גוף מיומן יוכל לספק הערכה טובה.

 

כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה? התחשיב המלא של סכומי הפיצויים

החוק קובע כי כל תאונת עבודה מזכה את הנפגעים להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה למוסד לביטוח הלאומי ולקבל בגינה תשלום דמי פגיעה המכסה את שלושת החודשים הראשונים מהתאונה.

דמי הפגיעה מחושבים עד לגובה של 75% מהשכר הממוצע של העובד משלושת חודשי עבודתו האחרונים חלקי 90. לסכום התשלום היומי קיימת תקרה המתעדכנת משנה לשנה ועומדת נכון לשנת 2022 על סך 1,141.13 ₪. תשלום זה משולם עד 91 ימי הפגיעה הראשונים באופן רטרואקטיבי ומטרתו לכסות על התקופה הראשונית בה העובד מנוע מלעבוד ולהתפרנס בשל מצבו.

אם פגיעתו מונעת ממנו לשוב לעבודתו גם בתום תשלום דמי הפגיעה, באפשרותו להגיש תביעת נכות מעבודה שתאפשר עמידה בפני וועדה רפואית לקביעת דרגת אי הכושר ואחוזי הנכות. במקביל, ניתן יהיה לתבוע גם את חברת הביטוח הפרטית (בהינתן פוליסת ביטוח מתאימה ורלוונטית) וכך גם את המעסיק – כל עוד ניתן להוכיח כי התרשלותו ומחדליו הם אלו שגרמו לתאונת העבודה, כך שקיים קשר סיבתי בין נזקי העובד להתרשלות מעסיקו.

אם קבע בית המשפט כי המעסיק מחויב לשלם פיצויים, הם ינוכו מהתשלום שהעובד כבר קיבל או צפוי לקבל מהביטוח הלאומי. וכך, גם אם נדמה שאין קשר בין הליכי תביעת הנזיקין כלפי המעסיק ובין תביעת תאונת העבודה לה קיימת זכאות על פי חוק, ממליצים עורכי הדין תחילה למצות את כל מכלול הזכויות שמגיעות מהמוסד לביטוח הלאומי ורק לאחר מכן לפעול להגשת תביעה תאונת עבודה נגד המעסיק.

נחזור כעת אל הזכויות השמורות למי שאינם מסוגלים לשוב לעבודתם בתום תשלום דמי הפגיעה, המאפשרות להגיש מול ביטוח לאומי תביעה תאונת עבודה ולקבל אחוזי נכות. אחוזי נכות מעבודה נקבעים על סמך מצבו הרפואי של התובע, היקף נזקיו וחומרתם, לרבות הפגיעה התפקודית שנוצרה מהם. אחוז הנכות המדויק לכל נזק או מצב רפואי שנגרמו לעובד ייקבע בהתאם לספר הנכויות של המוסד לביטוח הלאומי, המפרט את רשימת הליקויים ואת אחוזי הנכות הנובעים מהם.

אם לתובע מסוים קיימים מספר ליקויים (למשל תאונות דרכים שהיא גם תאונת עבודה שגרמה לפגיעה בגב יחד עם שברים מורכבים בכף היד), תיקבע לו נכות משוקללת. דרגת הנכות תקבע את גובה קצבת הנכות או המענק שהנפגע זכאי לקבל:

נכות זמנית מעבודה בגובה 9%-100% מזכה בקצבה חודשית.

נכות צמיתה מעבודה בגובה 9%-19% מזכה בקצבה חד פעמית.

נכות צמיתה מעבודה בגובה 20%-100% מזכה בקצבה חודשית.

נכות צמיתה מעבודה בגובה 9% ומטה איננה מזכה בתגמולים כלל.

נציין כי במקרים שבהם קיימת נכות צמיתה אך שמאפשרת לעובד לשוב לעבודתו, יש לבחון האם הופחתו הכנסותיו ב-20% ביחס למצב ההכנסות הקודם, בכדי להגיש בקשה להגדלת דרגת הנכות. בנוסף, ניתן לדון בכל החלטה מחדש על ידי הגשת ערעור בתוך 30 ימים מקבלת ההחלטה בוועדה, או בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק להחמרת מצב.

 

רכיבי הזכויות הכלכליות בביטוח הלאומי

כאמור, מתקיימות בכל מקרה של תאונת עבודה זכויות שונות, להן משמעות כלכלית חיונית ביותר.

 

זכויות סוציאליות

עובדים שנפגעו במהלך או עקב עבודתם מטעם מעסיקם זכאים לקבלת טיפול רפואי בחינם, לרבות פינוי באמבולנס, אשפוזים, טיפולי רפואה משלימה, תרופות, שיקום רפואי ושיקום מקצועי ככל שיידרשו להם. ניתן לקבל טיפול ראשוני בקופת החולים ובחדרי מיון ללא השתתפות עצמית. טיפולים נוספים עשויים לאפשר קבלת מימון מהביטוח הלאומי, בתנאי שרופא מטפל המליץ על טיפולים אלה.

על מנת לממש את המלצתו הרפואית, יש לקבל מהרופא הפניה לטיפול ברפואה משלימה ולצרף אותה לבקשה לביטוח הלאומי. בנוסף, יש לדרוש מהמעסיק למלא את טופס ב"ל 125 שעניינו הפנייה לטיפול רפואי עצמאי. אם הנפגע הינו עצמאי יש למלא את טופס ב"ל 283 במקום.

 

דמי פגיעה ונכות מעבודה

כאמור, הזכות לכספים מהביטוח הלאומי עוברת דרך מסלול אחיד למדי, במסגרתו ישולמו דמי פגיעה ולאחר מכן קצבה או מענק נכות. הליכי התביעה מתאפשרים בתוך 12 חודשים לכל המאוחר ממועד התאונה, בצירוף כל מסמך רפואי רלוונטי. מדובר בתהליך ממושך וגדוש בירוקרטיה, שבסיומו ניתן יהיה לקבל סכום כספי המאפשר איזון כלכלי בתקופה שבה לא ניתן לשוב לעבודה, לעתים גם לאורך כל החיים, עד לגיל קבלת קצבת הזקנה.

 

לסיכום, אל תישארו ללא הבטחת זכויותיכם הכלכליות

אין די בלהבין כמה כסף מקבלים על תאונת עבודה, שהרי כל מקרה הוא לגופו וכך גם אפשרויות התביעה והיכולת למקסם את סכומי הפיצוי. על מנת להתמודד עם ההליך בהצלחה ולמצות את מלוא הזכויות, פנו אל עו"ד דוד פייל להתייעצות ולהערכת סכומי הפיצוי המדויקים.

משרדנו מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתחומי הזכויות הרפואיות, בדגש על תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תביעות ביטוחי חיים, נזקי גוף ועוד. צוות המשרד זמין עבורכם לכל שאלה בנושא ויוכל לספק לכם את התשובות המדויקות ביותר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם