צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

פוסט טראומה תאונת עבודה

תאונת דרכים, תקרית אלימה, אירוע טרור, פגיעה מינית ועוד שורה של מצבים איומים ומטלטלים עלולים להותיר אחריהם הפרעת דחק פוסט טראומטית. כאשר אירועים אלה מתרחשים במקום העבודה, הרי שעומדות לנפגעים זכויות המאפשרות להכיר בפוסט טראומה כתאונת עבודה ולקבל דמי פגיעה וקצבת נכות, לצד פיצויים ותגמולים מגורמים אפשריים נוספים. כיצד אפשרי הדבר, מהם אחוזי הנכות הניתנים בביטוח הלאומי ומהי המורכבות בתביעות מהסוג הזה? המידע המלא לפניכם.

 

תביעת פוסט טראומה תאונת עבודה

ככל תאונה אחרת, גם תאונות עבודה עלולות להותיר אחריהן פוסט טראומה במגוון דרגות חומרה, מה שמעניק לעובדים את הזכאות להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה, ממנה נובעות זכויות שונות. על פי ההגדרה, הגשת תביעת פיצויים מתאונת עבודה תתאפשר ככל שהמקרה אירע לעובד במהלך שעות העבודה, עקב עבודתו אצל מעסיקו או מטעמו, בדרך למקום העבודה או ממנו או לחילופין בהפסקת הצהריים. ככל שהמקרה אכן עונה על הגדרה זו, נוצרות זכויות תאונת עבודה אותן ניתן לדרוש ולקבל.

 

הפרעת דחק פוסט טראומטית

PTSD מהווה הפרעת חרדה שמקורה בחשיפה לאירוע טראומטי קשה דוגמת פיגוע, תאונת דרכים, תקיפה מינית, התקפה מלחמתית, אלימות, מוות פתאומי ובלתי צפוי ועוד. למעשה, אירוע מסוים לא מחויב להיחשב כמסוכן, אך הנפגע חווה אותו ככזה.

במקביל, ניתן לומר שלא כל אדם שנחשף לאירועים מטלטלים ומורכבים בהכרח יסבול מפוסט טראומה, כאשר לעתים התסמינים יחלפו מעצמם. יחד עם זאת, במקרים אחרים התסמינים עשויים להופיע במלוא עוצמתם ולמשך חודשים ואף שנים אחרי האירוע.

התסמינים המרכזיים של ההפרעה הם תחושות פחד וחרדה, דריכות ועוררות מוגברת וקבועה, חוסר מנוחה, חוסר אונים ופלאשבקים מטרידים ורפיטטיביים המכילים מראות, קולות ולעתים אפילו ריחות. תסמינים אלה מופיעים בעקבות טריגר, המשתנה מנפגע לנפגע ומקים לחיים מחדש את הטראומה בכל פעם מחדש ואליהם עשויים להתלוות שינויים דרסטיים במצב הרוח ובתפיסה העצמית, ניתוק חברתי, אינסומניה, דיכאון ועוד.

 

אבחון פוסט טראומה

את אבחון ההפרעה ניתן לקבוע דרך הערכה פסיכיאטרית או פסיכולוגית, המבוססת על שיחה עם הנפגע ותיאור חוויותיו, הסימפטומים מהם סובל, תדירותם וחומרתם. לא תמיד התמונה המלאה מתבררת בתום בדיקה אחת ולעתים יהיה צורך ביותר ממפגש אחד. נפגעי פוסט טראומה מתאונת עבודה זכאים על פי חוק לקבל טיפולים פסיכולוגיים ושיקומיים בחינם כבר מרגע הפגיעה.

 

פוסט טראומה כתוצאה מתאונת עבודה

נפגעי פוסט טראומה זכאים לקביעת אחוזי נכות נפשית בוועדה רפואית, המבוססים על קריטריונים שונים ועשויים להגיע גם עד 100% לצמיתות. ברור לכל כי פוסט טראומה מתאונת עבודה פוגע בין היתר בכושר העבודה של הנפגע ועל כן מזכה בקצבת נכות לצד זכויות נוספות ככל יתר נפגעי העבודה.

 

מהן הזכויות הנובעות מקביעת נכות נפשית?

קבלת קצבת נכות כללית מותנית בנכות רפואית של 60% לפחות בגין ליקוי אחד, או 40% בשקלול של כמה ליקויים, ביניהם מוכח להימצא לפחות אחד בשיעור של 25%. בנוסף, על הוועדה לקבוע אובדן כושר עבודה של 50% לפחות וגריעה מההכנסות בשיעור של 60% פחות מהשכר הממוצע במשק.

עובדים הסובלים מפוסט טראומה כתוצאה ממקרה שחוו במהלך ועקב עבודתם, עשויים לקבל הכרה כנפגעי עבודה ולקבל קביעת 9% נכות ומעלה, המזכים במענק חד פעמי או בקצבה חודשית קבועה. ככל שנקבעו לנפגע 49% לפחות, נוצרת הזכאות גם לסל שיקום ייחודי המכיל בתוכו הטבות בתחומי התעסוקה, הלימודים והדיור.

 

קביעת אחוזי נכות בגין פוסט טראומה

כאמור, בכל תביעת תאונת עבודה לביטוח הלאומי ייקבעו אחוזי נכות המכילים משמעות לעניין הפיצויים בסופו של דבר. בקרב נפגעי פוסט טראומה, תינתן אחת מ-7 דרגות נכות בהתאם לפרמטרים שונים וביניהם עוצמת הפוסט טראומה, תדירותה ופרקי הזמן בהם תופיע, השפעתה על התפקוד התעסוקתי, החברתי והנפשי, מספר ההתקפים והאשפוזים, נסיגת מצב ותגובות לטיפול.

כאשר קיימת נסיגה מלאה (רמיסיה) במצב הנפשי, אך ללא פגיעה תפקודית, ייקבעו 0% נכות.

כאשר קיימת נסיגה מלאה עם סימנים קליניים ופגיעה תפקודית קלה עם הגבלה קלה עד בינונית בכושר העבודה, ייקבעו 10% נכות.

כאשר קיימת נסיגה עם סימנים קליניים, צורך תרופתי, הפרעה תפקודית בינונית והגבלה בינונית בכושר העבודה, ייקבעו 20% נכות.

כאשר קיימת נסיגה בעלת סימנים בחומרה בינונית, צורך תרופתי קבוע והפרעה ניכרת הן בתפקוד והן בכושר העבודה, ייקבעו 30% נכות.

נסיגה חלקית עם סימנים קליניים מובהקים, צורך תרופתי קבוע והפרעה קשה הן בתפקוד והן בכושר העבודה, ייקבעו 50% נכות.

מחלה פעילה המלווה בהפרעה קשה מאוד בתפקוד ובכושר העבודה, או עם צורך באשפוז פסיכיאטרי ארוך טווח, ייקבעו 70% נכות.

במקרים של מחלה פעילה הדורשת השגחה מתמדת או אשפוז נפשי מלא, ייקבעו 100% נכות.

יצוין כי בכל מקרה של קביעה בלתי מספקת מצד הוועדה הרפואית, ניתן לערער על ההחלטה בתוך 30 יום מקבלת התשובה.

 

גורמים נוספים ברי תביעה

מלבד תביעת המוסד לביטוח הלאומי, נפגעי תאונות עבודה לרבות הסובלים מפוסט טראומה רשאים לתבוע פיצויים מגורמים נוספים, בהתאם לתנאים המתאימים:

  • תביעה תאונת עבודה נגד המעסיק – תביעת נזיקין תוגש לבית המשפט נגד המעסיק ככל שניתן להוכיח שהתרשלותו היא זו שגרמה לתאונת העבודה, כלומר לאירוע שבגינו נגרמה לעובד/ת הפרעת דחק פוסט טראומטית. למשל, כאשר המעסיק מפר את חובת הזהירות כלפי עובדיו ופועל בניגוד לחוק למניעת הטרדה מינית וכעת ניתן לקשור סיבתית בין הפרה זו לבין תקיפה מינית שהתרחשה במקום העבודה.
  • תביעת ביטוח תאונת עבודה – ככל שלנפגע קיימת פוליסת ביטוח פרטית מתאימה למקרה, ניתן יהיה להגיש תביעה לחברת הביטוח ולקבל ממנה את התגמולים המתאימים. יצוין כי בדרך כלל ככל שהוגשה תביעה לביטוח הלאומי, יחול קיזוז מסוים מסכום הפיצויים שישולם.

 

פוסט טראומה המוכרת כתאונת עבודה: הליך מאתגר ומורכב במיוחד

להבדיל מפציעות פיזיות כמו שברים למשל, פציעות נפשיות "שקופות" לעין המתבונן ועל כן נמצאות מלכתחילה בנקודת פתיחה בעייתית. פוסט טראומה נחשבת לפגיעה נפוצה במיוחד, אך הדרך להגדרתה, על אחת כמה וכמה כמקרה של תאונת עבודה, נחשבת מאתגרת במיוחד. (https://oxfordbusinessgroup.com)

לעתים, נזקי ההפרעה עשויים לכלול חשש מפני מקום העבודה או בעיסוק העבודה, מה שלא בהכרח עולה בקנה אחד עם הפרמטרים המזכים באחוזי נכות כפי שפורטו לעיל. גם במקרים קיצוניים יותר בהם נפגע סובל מסיוטים ובעיות שינה למשל, יהיה עליו לספק תיעוד רפואי ברור ומוכח הכולל תלונות רפואיות, בדיקות, טיפול אצל רופא מומחה ועוד. לאור כל אלה, חשוב מאוד לנהל כל תביעה בנושא באמצעות עורך דין תאונות עבודה מקצועי ומנוסה מאוד.

נציין כי ככל שהתקדימים והפסיקות בנושא פוסט טראומה תאונת עבודה הולכים ומתרבים, נוטים שופטי בתי המשפט לייחס משקל גדול יותר לתביעות בנושא. יחד עם זאת, מדובר בהליך משפטי מורכב, לעתים גם עיקש ביותר מול המערכת, הדורש ליווי מסור ואיכותי של הלקוח לאורך דרך ארוכה עד לקבלת התוצאות הרצויות.

 

נדרשת הכרה במצבכם בעקבות תאונת העבודה? אתם לא לבד

משרד עורכי הדין דוד פייל ושות' מתמחה כבר יותר מ-20 שנים בתחום תאונות העבודה, רשלנות רפואית, נזקי גוף וזכויות רפואיות. לאורך הדרך צברנו מאות הצלחות שהניבו ללקוחותינו פיצויים וקצבאות בגובה מאות מיליוני שקלים, לצד בקיאות ומיומנות המאפשרים לנו להגיב ביעילות כלפי כל תאונת עבודה וכל נזק הנובע ממנה.

אנו מזמינים אתכם להיפגש עם עורכי הדין והיועצים הרפואיים המומחים ממשרדנו, אצלכם בבית וללא כל התחייבות, כדי לבחון את אפשרויות התביעה וסכום הפיצויים שמגיע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם