צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תאונת עבודה בבית

להאזנה:

 

בין אם זו הנגישות הטכנולוגית הגבוהה ובין אם כורח הנסיבות עקב נגיף הקורונה – מאות אלפי עובדים בישראל עברו בשנים האחרונות לעבוד מהבית כשכירים ועצמאיים, חלקם במשרות היברידיות. האם עובדים אלה זכאים לתגמולים אם חלילה התרחשה להם תאונת עבודה בבית? התשובה הקצרה היא כן, הארוכה תבהיר כי זה תלוי. להלן האינפורמציה המלאה בנושא:

 

מאות אלפי עובדים מהבית: האם לכולם זכויות מול הביטוח הלאומי?

בישראל גרסת המציאות לשנת 2022, עובדים רבים מעדיפים להישאר לעבוד מביתם. גם המעסיקים של חלקם גילו את נפלאות קיזוז התקציב והמשאבים שבעבודה מרחוק ולכן מפנים חלק גדול מהתפקידים אל עובדים במיקור חוץ, פרילנסרים או מקצים משרות היברידיות המשלבות ימים מהמשרד עם ימים מהבית.

אך מכיוון שגם קורת הגג שלנו אינה חסינה מפני תאונות, חשוב להבין כיצד ומתי ניתן להכיר בהן כתאונות עבודה ולממש את זכויות העובדים לפי חוק. על פי חוק הביטוח הלאומי, תאונת עבודה לשכירים מהווה אירוע שהתרחש לעובד במהלך עבודתו ועקב עבודתו אצל מעסיקו.

הגדרתה של תאונת עבודה בקרב עצמאיים מהווה אירוע שהתרחש לעובד במהלך עיסוק במשלח ידו ועקב עיסוק במשלח היד. עיניכם הרואות כי מדובר בפרשנות רחבה ביותר, שעשויה מצד אחד להתקיים בשורה ארוכה מאוד של תרחישים. מנגד, היא מאפשרת לשלול חלק אחר מהתרחישים וייתכן שבמקרים מסוימים גם את אלה שהתרחשו בעבודה מהבית.

 

מקרים שהוכרו כתאונת עבודה בבית

מה עושים כאשר החוק איננו אחיד וגורף לעניין תאונות העבודה ובייחוד כלפי אלו שהתרחשו בבית? במקרים אלה, לא די בהוכחה כי התאונה נגרמה בשעות העבודה או עקב העבודה שבוצעה ויש להישען גם על פסיקה מתאימה בנושא. בית הדין הארצי לעבודה כבר דן בעבר בכמה וכמה מקרים של תאונת עבודה בבית, שהגיעו לפתחו עקב סירוב הביטוח הלאומי לפצות את הנפגעים ושנקבע כי הם אכן מהווים תאונת עבודה לכל דבר ועניין.

כך לדוגמה, במקרה שבו הצליח העובד לבסס קשר סיבתי בין התאונה לעבודתו בבית. בנסיבות אלה קבע בית המשפט מעין מנגנון של סבירות, לפיו כוויה בעת שהעובד מרתיח לעצמו קפה בביתו לא מהווה קשר סיבתי יעיל, אך נקע בכף היד שנגרם במהלך סידור סחורה המאוחסנת בבית בהחלט כן. זאת משום שארגזי הסחורה מהווים חלק מסביבת העבודה ולכן ניתן להכיר במקרה כתאונת עבודה.

במקרה מוכר אחר, עובדת הגיעה לביתה, פנתה לכיוון המחשב שבסלון הבית במטרה לבצע ממנו את המשך עבודתה אך החליקה על רצפה רטובה ונחבטה מהשולחן שבו ניסתה להיאחז. בית המשפט קיבל את האירוע כתאונת עבודה ((פס"ד אלגריסי).

ממקרים אלה ניתן לקבוע את כלל האצבע הבא: כל תאונת עבודה בבית תיחשב כתאונת עבודה, כל עוד התובע/ת יוכיחו כי נפגעו תוך כדי ועקב העבודה מהבית וככל שהקשר הסיבתי במקרה הינו קרוב והגיוני.

תאונת עבודה בבית

כך תתמודדו עם תאונה ביתית

הפסיקה מלמדת כי כל פגיעה בבית, שעה שבה היה עסוק העובד בכל פעולה בעבודתו תהווה תאונת עבודה לכל דבר ועניין. יחד עם זאת, הזכאות לתבוע תגמולים מהביטוח הלאומי מותנית כמובן בהיותו של העובד רשום בביטוח הלאומי ומשלם דמי ביטוח לאומי כחוק.

במילים אחרות – אם אתם גרפיקאים שמעצבים מול המחשב, מעצבי תכשיטים שנמצאים בתוך הסטודיו הביתי או אפילו מכינים עוגות ביתיות במטבח ואירעה לכם במהלך עבודה זו תאונה בבית – אתם זכאים לתבוע את הביטוח הלאומי וכל גוף רלוונטי נוסף מהמקרה.

תאונת העבודה יכולה להיות חבלה פשוטה עקב נפילה או שימוש בחפץ חד (מספריים למשל), אך גם התקף לב שהתרחש בסמיכות סבירה לסיטואציה קשה, כמו שיחת טלפון או משבר עסקי ברשת. במקרה לדוגמה, מנהלת חשבונות עצמאית שמנהלת חלק גדול מיום עבודתה דרך המחשב בבית, קמה ממקומה כדי להביא אל חדר העבודה שלה את הטלפון הנייד ששכחה בחדר השינה.

בעודה מנסה לאתר אותו, מעדה ונחבלה בשורש כפות ידיה, עם שבר בכף ידה השמאלית. כתוצאה מכך, עבודתה נעצרה באחת, תוך שהיא אינה מסוגלת לעבוד עם ידיה מול המחשב או לתקשר טלפונית כראוי. במקרה כזה, העובדת תצטרך להמחיש כראוי את מהות עבודתה מהבית: להציג תמונות מחדר העבודה, אישור על עסק עצמאי המופעל ממקום מגורי העובדת ולעתים גם פירוט על טיב עבודתה והתנהלותה במהלך שעות העבודה.

יש לזכור כי למרות שעבודה מהבית הפכה עניין מאוד מקובל, הרשויות עדיין נותרות במובנים רבים מאחור ולכן הנחת המוצא של הביטוח הלאומי, תהיה קודם כל לשער שזוהי לא תאונה קלאסית ולכן לא עומדת בקנה אחד עם הגדרתה של תאונת עבודה.

חוקרי הביטוח הלאומי יבקשו לעמת עובדים מהבית עם המקרה, בדרך של הוכחות המבססות את פעולתם המדויקת בהתרחשות התאונה. במילים אחרות – איך ידעו שלא סתם התהלכה אותה מנהלת חשבונות בביתה, אלא שעסקה בעבודתה באותה העת? תיעוד מפורט ככל האפשר מהמקרה כבר מיד לאחר שהתרחש, סרטונים, תמונות וכמובן תיעוד רפואי תומך בסמוך לתאונה יסייעו לתביעה להתקבל בסופו של דבר.

נתון נוסף שצריך לזכור הוא ששיטות החקירה מצד הביטוח הלאומי מיועדות להטלת ספק: החוקרים עשויים להגיע ללא התראה, לשאול שאלות טלפוניות וסמכותם מכוח החוק רבה. מכיוון שמצד אחד נכונים העובדים לשיתוף פעולה עם הגורם אותו הם מבקשים לתבוע אך באותה הנשימה עלולים לחבל בתביעתם עקב הצגת הדברים בדרך לא מדויקת או רלוונטית, חשוב מאוד לנהל תביעות של תאונת עבודה בבית אך ורק בליווי ובייצוג מאת עורך דין תאונות עבודה מיומן.

העיקרון המנחה בהצגת האירועים הוא אמינות העובד ולכן עליו להתנהל בדיוק מירבי, בשקיפות ולהקפיד על האמת לאמיתה. עורך הדין יוכל כמובן לשמור על עיקרון זה לאורך הדרך ולפעול במספר דרכים, גם אם בשלב הראשוני מסרב הביטוח הלאומי לפצות מהמקרה.

 

ועוד מספר עצות למי שתובעים בגין תאונת עבודה בבית

ככל תאונה אחרת שמזכה בפיצוי, גם בזו שהתרחשה בבית נדרש פינוי מהיר ככל האפשר לטיפול רפואי. בקבלת הטיפול, יש לציין כי הגעתם בעקבות תאונה שהתרחשה בזמן שעבדתם ולדרוש כי ימולאו לגביכם טפסים רפואיים המתייחסים במהותם למצבים של תאונת עבודה.

זאת משום שישנם טפסים סטנדרטיים הממולאים לגבי נפגעים שמגיעים לקבלת הטיפול והם אינם מותאמים בהכרח לתביעה העתידית מול הביטוח הלאומי. מומלץ לבדוק כי גם אישור ימי המחלה מהמקרה יהיה בטופס רלוונטי לתאונת עבודה.

בנוסף, חשוב ליידע יזמים וסטארטאפיסטים שפועלים כעת מביתם שיש להסדיר את המעמד שלהם. אם מדובר במי שמוכר כעת בתקופת אבטלה למשל ושאירעה לו תאונה במהלך שביצע פעולות לקידום הרעיון או המיזם שלו, לא יוכל לקבל פיצוי ולא יוכר כנפגע עבודה.

אם היזמות מתרחשת בזמן הפנוי מהבית אך העובד עובד במקביל בעבודה אחרת, הדרך לטעון להכרה אפשרית אך מורכבת מאוד. ולכן כך או כך, מומלץ להתאגד ולשלם את דמי הביטוח הלאומי כדי להפוך את הפעילות לרשמית. במקרה כזה, כל תאונה שתתרחש במהלך העבודה, אפילו בתהליכי הפיתוח של המיזם, תהיה מכוסה.

 

עובדים מהבית ונפגעתם בתאונה? בדקו את זכויותיכם כבר עכשיו

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מזמין אתכם להתייעץ בכל מקרה של תאונת עבודה בבית, לבדוק את הזכויות ואפשרויות המקרה ולהעריך את התגמולים שיתקבלו ממנו. משרדנו מתמחה בתאונות עבודה ותביעות הביטוח הלאומי כבר יותר מ-20 שנה ומעמיד לרשותכם צוות משפטי ורפואי מקצועי, לצד הצלחות משפטיות רבות שהניבו ללקוחותינו פיצויים בסכומים של מאות מיליוני שקלים.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם