צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה להכרה בתאונת עבודה

להאזנה:

 

הדעה הרווחת היא שבכל תאונת עבודה צריך להגיש תביעה כנגד המעסיק, אמנם עובדה זו מתייחסת רק לחלק צר מאוד מהמקרים, תלוי בנסיבות תאונת העבודה. הגורם העיקרי במימוש הזכויות הוא המוסד לביטוח הלאומי, כאשר השלב הראשון בתהליך מולו יהיה הגשת תביעה להכרה בתאונת עבודה. מתי תתרחש הכרה זו ואילו תאונות מוכרות כתאונות עבודה? המידע המלא לפניכם:

 

אילו תאונות מוגדרות כתאונות עבודה?

כל אזרחי המדינה, שכירים או עצמאים, שמשלמים דמי ביטוח לאומי כחוק, מבוטחים באופן אוטומטי בביטוח לנפגעי עבודה. ביטוח זה יוכל להיכנס לתוקפו בהתאם לנסיבות המקרה, כאמור בהתאם להכרה באירוע שגרם לנזקי העובד כתאונת עבודה:

  1. פגיעה בעקבות תאונות עבודה – תאונות עבודה יכולות להתרחש במהלך יום העבודה, בעקבות העבודה אצל המעסיק ועקב העבודה עצמה. הגדרתם של המקרים המוגדרים כתאונת עבודה נחשבת רחבה במיוחד וכוללת כיום גם תאונות שהתרחשו במהלך הפסקת הצהריים של העובד, תאונות שקרו בדרך לעבודה או ממנה הביתה, לרבות תאונות דרכים שהיא גם תאונת עבודה, התקפי לב ואירועים מוחיים.
  2. פגיעה בעקבות מחלות מקצוע – מחלות מקצוע הן מחלות שנגרמות בעקבות עיסוקו של העובד וכתוצאה מתנאי ההעסקה או סביבת העסקה מזיקה. המוסד לביטוח לאומי מגדיר רשימה ספציפית המפרטת את מחלות המקצוע שמהן ניתן להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה, בין היתר מחלות שנגרמו כתוצאה מהרעלה, קרינה, חשיפה לחומרים מסוכנים ועוד.
  3. פגיעה בעקבות מיקרוטראומה – מיקרוטראומה היא פגיעה הנגרמת לעובד בעקבות ביצוע פעולות חוזרות ונשנות באופן מתמשך בעבודתו. למשך שנים. מדובר בפגיעות מזעריות שאין הגורמות לנזק כשלעצמן, אך בהצטברותן לאורך שנים רבות עשוי להתרחש נזק רפואי מסוים.

לדוגמה, נהג אוטובוס וותיק שיושב במהלך כל יום עבודתו וזאת כבר שנים רבות, שכעת סובל מפגיעה בעמוד השדרה. כמובן שהדבר תלוי בנסיבות, אך מבחינה עקרונית, ניתן להצביע על קשר בין הפגיעה לעבודתו ולהגיש באמצעותו תביעה להכרה בתאונת עבודה.

תביעה להכרה בתאונת עבודה
תביעה להכרה בתאונת עבודה

הגדרת נפגעי עבודה מול המוסד לביטוח הלאומי

רשימת המקרים המפורטת לעיל מכילה סיטואציות של פגיעות, מכוחן ניתן לקבל זכויות תאונת עבודה בביטוח הלאומי כנפגעי עבודה. בטרם מגישים את התביעה, חשוב לברר האם המקרה האישי שלכם יוכר כפגיעה מעבודה ובהתאמה, ניתן יהיה להגיש ממנו תביעה להכרה בתאונת עבודה. נדגיש כי הגשת תביעה מתאפשרת עד 12 חודשים ממועד התאונה המדויק.

 

תביעה להכרה בתאונת עבודה: תחילת הדרך

מסלול התביעה ודרישה בזכויות מצד הביטוח הלאומי עובר בראש ובראשונה דרך הגשת תביעה תאונת עבודה באמצעות טופס: "תביעה לקבלת דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה". מדובר בטופס שמטרתו כפולה ונועדה הן לדווח על המקרה מצד העובד ומצד מעסיקו וכמובן לפצות אותו בהתאם לפרק הזמן שבו עליו להימצא במנוחה, החלמה או שיקום.

דמי הפגיעה מהווים פיצוי למשך 3 החודשים הראשונים מהפגיעה, בהם העובד איננו מסוגל לעבוד. מי שיפנה ויגיש למוסד ביטוח לאומי תביעה תאונת עבודה, יזדקק כמובן לכל הראיות בנוגע להתרחשותה של התאונה וכן את כל המסמכים הרפואיים שמתייחסים לנזקיו.

המסמכים החיוניים ביותר לצורך תביעה זו הם התיעוד הרפואי שנוצר לאחר התאונה (ושבתוכו מצוין כי מדובר בתאונת עבודה שבעקבותיה הגיע העובד לקבלת טיפול) וכן תעודה ראשונית לנפגעי עבודה שתציין את תקופת אי הכושר של העובד.

אישור התביעה במחלקת התביעות של הביטוח הלאומי משיג שתי מטרות חשובות: האחת – תשלום פיצוי עד ל-91 ימים ממועד התאונה ובמטרה למנוע גריעה מההכנסות לתקופה בה העובד איננו מקבל שכר בשל העדרו מעבודתו. השנייה – עצם ההכרה בתאונת עבודה שממנה נובעות זכויות רבות ונוספות.

 

תביעת המשך לאחר תביעה להכרה בתאונת עבודה – במצב של החמרה ושל נכות

כפי שציינו, לאחר שעובד נפגע בתאונת עבודה, הוא יוכל להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה ולהגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה. כאמור, דמי הפגיעה מוגבלים בזמן ולעיתים לא מספיקים לעובדים שנפגעו קשות מפגיעה בעבודה אשר איבדו את יכולת ההשתכרות שלהם. לכן, במקרים חמורים יותר בהם קיימת לעובד נכות (גם אם באופן זמני), ניתן להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות ולעבור וועדה רפואית מתאימה.

במסגרת הוועדה, ייבחנו היקף וחומרת נזקי התובע ובהתאמה ייקבעו מהם אחוזי הנכות, דרגת אי הכושר וכן תקופת הנכות אם מדובר בנכות זמנית, או קביעתה באופן צמית. על החלטות הוועדה ניתן כמובן לערער אם הן אינן מספקות, או לחילופין לתבוע בהמשך החמרת מצב שתאפשר לוועדה הרפואית לבחון מחדש את הנושא ולהגדיל את שיעור אחוזי הנכות.

חשוב להבהיר כי אין המדובר בהגשת תביעה להכרה בתאונת עבודה בשלב זה, שכן ההכרה כבר בוצעה מכוח קבלתם של דמי הפגיעה. לכן יש לראות בתשלום דמי הפגיעה כמעין "תנאי סף" לאפשרות להגשת תביעת נכות, אם כי ניתן להגיש אותה אפילו במקביל לתביעת דמי הפגיעה, ככל שהנזקים קשים ומובהקים ושברור כי תתקיים זכאות גם לקצבת נכות.

נציין כי רק בקרב מי שנקבעו להם בוועדה הרפואית 20% נכות ומעלה תתקיים זכאות לקבל על תאונת עבודה פיצויים כקצבה חודשית וזאת בהתאם להחלטת מחלקת התביעות בביטוח הלאומי, שתקבע את סכום הקצבה בהתאם למגוון רחב למדי של פרמטרים הנובעים מהמקרה.

אם הוועדה קבעה בין 10%-19% נכות, הביטוח הלאומי יעניק לנפגע פיצוי חד פעמי בלבד, המבוסס על חישוב וסכום דמי הפגיעה ששולם עוד קודם לכן. אם נקבעו אחוזי נכות בשיעור 9% ומטה, לא מתקיימת זכאות לשום פיצוי. גם על החלטה זו ניתן לערער כמובן.

 

תביעה להכרה בתאונת עבודה: זכויות נוספות לנפגעי עבודה

טיפול רפואי

נפגעי עבודה זכאים לטיפול רפואי לכל אורך הטיפול (טיפול שניתן כתוצאה ישירה מהפגיעה). הנפגעים יוכלו לקבל החזר כספי על הטיפול וכדי לקבל את ההחזר הם יצטרכו לפנות לקופת החולים שהם מבוטחים בה ולהגיש טופס החזר. ניתן לקבל החזר על: אשפוז, צילומים, בדיקות, תרופות, ניתוחים ועוד.

 

שיקום מקצועי

כחלק מהתביעה להכרה בתאונת עבודה, יוענקו לנפגע לאחר תאונת עבודה זכויות שונות כמו עזרה ושיקום מקצועי, הכשרה מקצועית, השכלה גבוהה ואקדמית ועזרה במציאת עבודה חדשה במקצוע חדש אם יש צורך.

 

פעולה נוספת וחשובה – איסוף המסמכים הרלוונטיים

הדרך להגשת תביעה להכרה בתאונת עבודה עוברת דרך תיעוד מסודר וחותך, שמצביע הן על התרחשות התאונה והתאמת המאפיינים הנובעים ממנה להגדרתן של תאונות עבודה על פי חוק והן על כל נזקי העובד שנגרמו לו בעקבות התאונה. לעתים, איסוף הניירת מהווה משימה מאתגרת כשלעצמו, בייחוד כאשר מדובר במקרים שעומדים "על התפר" ושנוצרת מהם שאלה משפטית בנוגע להכרה או אי ההכרה בתאונה כפגיעה מעבודה.

לאור מורכבות הנושא, חשוב להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין המתמחה בתאונות עבודה ולקבל ממנו ליווי וסיוע מקצועי עד לאיסוף כל המסמכים וגיבוש התביעה. כמעט תמיד, תידרש גם חוות דעת ממומחה רפואי מתאים לתחום הפגיעה שנגרמה לעובד, כדי להתמודד כראוי עם הוועדה הרפואית והחלטותיה.

גם אם בסופו של דבר יהיה סבור הביטוח הלאומי כי אין לפצות את הנפגע מהמקרה, עורך הדין יוכל למצוא את דרכי ההוכחה הרלוונטיות, במסגרתן ניתן יהיה להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה.

 

נפגעתם בתאונת עבודה? פנו אלינו בהקדם!

משרד עורך הדין דוד פייל ושות', נחשב למוביל, המנוסה והמקצועי ביותר בייצוג נפגעים ונפגעות בתאונות עבודה מול המוסד לביטוח הלאומי. לאורך 20 שנות פעילות צברנו הצלחות משפטיות רבות, מהן פוצו לקוחותינו במאות מיליוני שקלים. אנו מזמינים אתכם לפגישה ללא התחייבות, בה נוכל להעריך את הפיצויים הנובעים מהמקרה ולספק לכם את כל המידע, האפשרויות המשפטיות והזכויות שנכללים בהכרה בתאונת העבודה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם