צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

כל מה שצריך להבין לגבי אובדן כושר ירידה בהיקף משרה

להאזנה:

 

לאחר אובדן כושר ירידה בהיקף משרה ניתן לקבל פיצוי כספי מהביטוח, מהפנסיה ומהביטוח הלאומי בהתאם לתנאים מסוימים ולפי רמת הירידה כפי שנפרט בהמשך. אובדן הכושר עשוי להיות זמני או קבוע ולהיות קשור לעבודה הספציפית בו העובד עבד או לכל סוג של עבודה. אובדן כושר עבודה מלא או חלקי הוא גם עילה לפיצויים לאחר תאונות עבודה, תאונות דרכים ובתביעות רשלנות רפואית.

 

מהו אובדן כושר חלקי

אובדן כושר עבודה חלקי הוא מצב בו האדם, בין אם עקב תאונה ובין אם עקב מחלה, נגרמה לו פגיעה וכתוצאה מכך הוא איננו מסוגל לעבוד באותו האופן בו הוא עבד. אובדן כושר ירידה בהיקף משרה מוגדרת ככזו הנעה בין 25% – 74%. לנכות תפקודית בכל הנוגע לביטוח לאומי לא נדרשת ועדה רפואית אלא  הקביעה של אחוזי הנכות  נעשית ע"י פקיד התביעות לאחר קביעת הרופא התעסוקתי.

 

אובדן כושר בתאונות עבודה

בנושא של אובדן כושר עבודה חלקי או מלא יש הבדל אם הדבר אירע כתוצאה מתאונת עבודה או לא. בכל הנוגע לתאונת עבודה ישנה זכאות תחילה לדמי פגיעה במשך 90 יום כל עוד העובד אינו יכול לחזור לעבודתו ולאחר מכן לקבלת גמלת נכות מלאה או  חלקית מעבודה. במידה ותאונות העבודה או מחלת העבודה נגרמה עקב רשלנות של המעסיק ניתן לתבוע אותו גם פיצויי נזיקין על אובדן כושר ירידה בהיקף משרה בבית המשפט.

כל מה שצריך להבין לגבי אובדן כושר ירידה בהיקף משרה
כל מה שצריך להבין לגבי אובדן כושר ירידה בהיקף משרה

החוק לנכי תאונות עבודה

על פי החוק כל אדם אשר נפגע בתאונת עבודה זכאי לדמי פגיעה לתקופה של 13 שבועות מיום הפגיעה. לאחר תום פרק הזמן המאפשר קבלת דמי פגיעה, נפגע בתאונת עבודה הסובל מדרגת נכות חלקית או מלאה זכאי למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית קבועה בהתאם לשיעור אחוזי הנכות  שנקבעו לו.

על דרגת נכות יציבה העומדת על שיעור שבין 19-9%, ניתנת מענק כספי חד פעמי בהתאם ל-75% מממוצע השכר של הנפגע ב-3 החודשים שקדמו לפגיעה כפול אחוזי הנכות אשר נקבעו לו. על דרגת נכות יציבה העומדת על שיעור שבין 100-20%,  ניתנת קצבה חודשית על פי אותה נוסחת חישוב.

 

פוליסת ביטוח פרטית

גם כאשר לא מדובר על תאונות עבודה ישנה זכאות לפיצויים מהביטוח הלאומי. מי שבעלותו פוליסת ביטוח אובדן כושר ירידה בהיקף משרה יכול לתבוע גם את חברת הביטוח בהתאם לתנאי הפוליסה. ישנן פוליסות אשר מתנות את קבלת הפיצוי בגין אובדן הכושר בכך שהאבדן יהיה עבור כל סוגי העבודה וישנן פוליסות אשר מתנות את קבלת הפיצוי באובדן הכושר לעבוד בעיסוק המסוים או לחילופין בעיסוק סביר הדומה לו.

 

קרן פנסיה או ביטוח מנהלים

בקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים קיים גם כן רכיב פיצוי לאובדן כושר חלקי או מלא. את התביעות בגין אבדן כושר עבודה בקרן פנסיה מנהלים מול החברה ויש צורך לעבור וועדה רפואית מטעמה ללא קשר לזו של הביטוח הלאומי. קרן הפנסיה עשויה לטעון לפטור מתשלום בשל כפל תשלומים כאשר יש קצבת נכות גם מביטוח לאומי והדבר תלוי בהגדרות של הכיסוי הפנסיוני.

 

פיצויים לאחר תאונת דרכים

מי שנפגע בתאונות דרכים זכאי לקבל פיצויים בהתאם לחוק הפיצויים. כאשר התאונה הייתה בדרך לעבודה וממנה הדבר מוגדר גם כתאונות עבודה וניתן לתבוע על אובדן הכושר ממקורות שונים אך בדרך כלל אין כפל פיצוי. בתאונת דרכים רגילה בה התרחש אובדן כושר ירידה בהיקף משרה יש לתבוע את חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת החובה בו שהה הנפגע בעת התאונה.

במסגרת התביעה לפיצוי מחברת הביטוח ניתן לדרוש פיצוי בגין אובדן השתכרות לתקופת העבר ולתקופת העתיד גם כאשר מדובר על אובדן כושר ירידה בהיקף משרה או על אובדן כושר מלא. לאחר תאונת דרכים ניתן לתבוע גם מביטוח לאומי קצבת נפגעי תאונות בשיעור העומד על 75% משכרו הממוצע של העובד טרם הפגיעה

 

אובדן כושר ירידה בהיקף משרה עקב רשלנות רפואית

רשלנות רפואית הוא מצב בו נגרם לאדם נזק פיזי או נפשי עקב ההתנהלות הרשלנית של הגורם הרפואי. על מנת שהדבר ייחשב בתור רשלנות רפואית התובע נדרש להוכיח כי הנזק נגרם ישירות כתוצאה מהתנהלותו של הגוף הנתבע. במידה והתביעה מתקבלת הגורם האחראי יחויב בתשלום פיצויים כספיים לניזוק, בהתאם למה שמכונה ראשי נזק. ראשי נזק בגין רשלנות בטיפול נחלקים לממוניים ולא ממוניים בהתאם למקובל בדיני נזיקין.

אחד מראשי הנזק הממוניים הניתנים לכימות הוא אבדן כושר השתכרות הן לעבר והן לעתיד. כאשר כתוצאה מהמעשה הרשלני נגרם למטופל נזק שהוביל למצב שלאובדן כושר ירידה בהיקף משרה הוא יהיה זכאי לפיצוי גם על כך, בהתאם להערכת השכר של התובע בעבר ולצפי של שכרו העתידי לולא התרחשה הרשלנות הרפואית.

 

סיכום אובדן כושר עבודה חלקי

לסיכום הנושא, אובדן כושר עבודה חלק הינו מצב בו העובד יכול להמשיך לעבוד אבל ברמת תפקוד ירודה של עד 25% מהיכולת הקודמת. האובדן מתייחס, הן לירידה בהיקף העבודה והן לירידה ברמת השכר. לאחר אובדן כשר חלקי ניתן לקבל פיצוי כספי הן מחברת הפנסיה והן מחברת הביטוח הפרטית כמו גם, דמי פגיעה וקצבת נכות מהביטוח הלאומי.

 

עזרה משפטית בדרך

במידה וחוויתם אובדן כושר ירידה בהיקף משרה, חשוב מאוד להסתייע בליווי משפטי מקצועי ומנוסה על מנת למקסם את גובה הפיצויים שתקבלו. למשרד עורך דין דוד פייל ניסיון של למעלה מעשרים שנה בליווי תובעים במשא ומתן ובתביעות פיצויים ממגוון גופים. אתם מוזמנים ליצור קשר ולקבוע פגישה ראשונה בביתכם ללא עלות על מנת לקדם את תביעתכם בהקדם.

אובדן כושר עבודה מלא  הוא מצב בו נמנעת היכולת של העובד לעבוד בשיעור העולה על  74% מאובדן היכולת.

כן. ישנם מקרים רבים בהם עובד מוגדר כנפגע ברמת אובדן כושר עבודה חלקי או מלא וכעבור תקופה מסוימת מצבו משתנה. במידה ואובדן הכושר הינו זמני העובד יהיה זכאי לפיצוי רק בגין הירידה היחסית בשכר לאורך התקופה שבה לא היה מסוגל לעבוד.

בביטוח אובדן כושר עבודה במסגרת רכישת  פוליסה פרטית או דרך ביטוח מנהלים ניתן לקבל כיסוי לאובדן הכושר במקצוע הספציפי של המבוטח. במידה והמבוטח לא יכול להמשיך לעבוד במקצוע הספציפי בו הוא עבד הוא יהיה זכאי לקצבת אובדן כושר עבודה. הדבר חשוב למועסקים בתפקידים הדורשים כישורים מיוחדים.

כלל העובדים בישראל מכוסים על ידי ביטוח לאומי בביטוח אובדן כושר עבודה. ישנם כיסויים שונים לנפגעי תאונות עבודה לנפגעי תאונה ולמי שסובל מנכות כללית. קצבה זו שווה לכלל האזרחים ואינה תלויה במשכורת הקודמת של המבוטח.

חברות הביטוח לעיתים מערימות קשיים בתשלום פיצויים למי שלקו באובדן כושר עבודה באופן חלקי והדבר תלוי בהגדרות של כל פוליסה. בעת רכישת פוליסה לאובדן כושר עבודה כדאי לוודא שהיא  מכסה כל סוג של אובדן כושר.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם