צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי

להאזנה:

 

אדם נפצע בתאונת עבודה, בתאונת דרכים במסגרת יום העבודה או חווה התפרצות של אירוע רפואי פתאומי, מחלת מקצוע או מיקרוטראומה. מה עליו לעשות? בראש ובראשונה, חשוב לדווח מיד על המקרה לביטוח הלאומי. לאחר מכן, כבר יהיה קל יותר לקרוא את כל הפרטים לגבי הגשת תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי.

 

תאונת עבודה: האירוע הנפוץ ביותר של אובדן כושר

יום העבודה של כולנו מלא בסיכונים. כן, גם אלו העובדים מביתם עשויים לסבול מפציעה נוראית וגם הפקיד במשרד הנוח והממוזג עלול להיפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודתו.

כל פגיעה שכזו, בין אם נגרמה כתאונה ובין אם כהתפרצות של מחלה או אירוע רפואי חמור, מקנה לעובד זכויות שונות. במאמר זה נסקור את אותן הזכויות ונתייחס בהרחבה גם לאפשרות להגיש תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי.

תאונת עבודה מוגדרת בישראל כתאונה שהתרחשה לשכירים במהלך ועקב עבודתם ולעצמאיים במהלך ועקב עיסוק במשלח ידם. חשוב להעמיק לקריאה מורחבת על הגדרות אלה, שכן הן המפתח להבנת הסיטואציות שהביטוח הלאומי מחשיב כדי לספק את הפיצויים והזכויות המלאות.

לתאונת העבודה ישנה תוספת הגדרתית, שמתייחסת גם לפגיעות שהתרחשו בדרך לעבודה וממנה, כך שתאונות דרכים שהתרחשו בדרך למקום העבודה או בסיום המשמרת בדרך הביתה, ייחשבו גם הן ככאלה.

 

מסלולי הפיצויים במקרים של אובדן כושר בביטוח הלאומי

בהינתן המקרה המתאים, יהיה ניתן כעת לדרוש פיצוי מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה. הביטוח הלאומי מספק מגוון גדול של קצבאות ובשל כך מנהל מסלולי תביעה רבים ומבלבלים. מכאן והלאה נתמקד רק במסלולים שרלוונטיים לתאונות עבודה ובפיצויים הנובעים מהם:

תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי
תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי

דמי פגיעה

בשלב הראשון ומיד לאחר שהתרחשה תאונת העבודה, העובד ומעסיקו יתבקשו להעביר לביטוח הלאומי טופס תביעה לדמי פגיעה ודיווח על תאונת עבודה. משפגיעתו של העובד תקושר סיבתית לתאונה עצמה, יהיה ניתן לשלם לו את דמי הפגיעה.

תשלום זה מתקבל מהיום הראשון לתאונה ועד ליום ה-91 ממנה ובגובה של 75% מהשכר הממוצע משלושת חודשי העבודה האחרונים. קבלת התשלום מהווה הלכה למעשה הכרה בפגיעה מעבודה, כך שעובדים שגם בסיום התקופה עדיין לא מסוגלים לשוב לעבודתם, יוכלו להמשיך הלאה לתביעת נכות.

 

תביעת נכות כללית

תביעות הנכות הכללית מתייחסות לנכויות רפואיות, כך שהן יתאימו למי שסובלים ממחלה קשה כמו סרטן, חוו התקף לב או אירוע מוחי, עברו תאונה אישית כמו למשל פציעת גב בעת החלקה במדרגות ביתם וכו'.

במילים אחרות – מדובר במסלול התביעות שבו עולה הצורך לקבל קצבה כדי לשמור על המאזן הכלכלי שבינתיים נפגע בשל העדר מסוגלות העבודה, אך הוא לא מתייחס למקרים שמוגדרים כתאונת עבודה.

 

תביעת נכות מעבודה

תביעות הנכות מעבודה מתייחסות לנכויות תפקודיות, כך שהן יתאימו לכל קשת תאונות העבודה הקיימות ובכפוף להגדרתו של כל מקרה כפגיעה מעבודה ששולמו ממנה דמי פגיעה.

במסלול תביעות זה, נקבעת נכות רפואית יחד עם אי כושר, שלמעשה מהווה את הבסיס לתשלום התביעות. פיצויים אובדן כושר עבודה יינתנו כאן החל מ-10%-19% כמענק חד פעמי, או כקצבה חודשית מקביעת שיעור נכות של 20% ומעלה.

 

קצבאות וזכאויות נוספות

אובדן כושר עבודה הוא מונח רחב, שמקפל בתוכו טווח עצום של נסיבות בריאותיות ורפואיות – פיזיות ונפשיות כאחד. לכן במסגרת המצב הקיים וככל שקיימת עמידה בקריטריונים של הביטוח הלאומי, ניתן לתבוע קצבאות נוספות כמו למשל גמלת ניידות, קצבת שירותים מיוחדים, קביעת נכות זמנית 100% במקרים קשים וחריגים ועוד.

מלבד מסלולי התביעות של הביטוח הלאומי, חשוב לציין שבכל מצבי אובדן הכושר עומדת לעובדים הזכות לתבוע גם את קרן הפנסיה המכילה רכיב של תביעות אובדן כושר עבודה וכן את חברת הביטוח הפרטית, ככל שהעובד הצטרף בעבר מיוזמתו לפוליסה מתאימה.

חשוב לבדוק את הפוליסות הקיימות כמו גם את התנאים המלאים מול המוסד לביטוח הלאומי, כדי להבין האם המקרה שלכם מזכה בפיצויים מכוח הגדרתו והאם ניתן לפצות גם כאשר מדובר במצב של אובדן כושר עבודה זמני או חלקי.

 

הרחבה לקביעת אובדן כושר עבודה בביטוח הלאומי

בהתאם לדרגת אי הכושר שנקבעה מול הוועדה הרפואית, לפיה העובד לא יכול להשתכר או לחילופין לתפקד במשק הבית, תינתן קצבה חודשית מסוימת. התנאי לקבלת הקצבה הוא קביעת אי כושר בשיעור של 60%, שמתחתיה לא תחול קצבה או כל סוג אחר של פיצוי.

חשוב שלא לבלבל את שיעור אי הכושר עם שיעור הנכות, שכן מדובר בקביעת שני רכיבים שונים המתייחסים לאותה תביעה. דרגת אי הכושר מתקבלת בארבע רמות: 60%, 65%, 74% ו-100% ומכוחם תחול בפועל הקצבה.

בנוסף, חשוב לציין שמי שנקבע לו אי כושר ברמת 80% – עדיין יעוגל כלפי מעלה לדרגה של 100%, משום שהוא מצוי כעת בטווח הפיצוי לתביעות אובדן כושר שדורש מעל 75%.

בנוסף, קיימת האפשרות להגדיל את הקצבה כאשר באדם שנפגע תלויים אנשים נוספים כלכלית. כך למשל, עובדת נשואה עם ילדים שמשפחתה תלויה בה, תהיה זכאית לקבלת תוספת תלויים חלקית או מלאה וזאת על פי נסיבותיה האישיות.

אם הוגשה תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי ונקבע כי אובדן הכושר חלקי, ישנה זכאות לחלק היחסי מהתמורה הכוללת, שהייתה ניתנת במקרה של אובדן כושר עבודה מלא. על אותו המשקל תינתן תמורה למצבים של אובדן כושר עבודה זמני והיא תתוחם גם לפרק זמן מוגדר.

 

אל תוותרו על גלגלי ההצלה שלכם

אובדן כושר עבודה יוצר אפקט דומינו: בהתחלה הוא משבית לחלוטין את הנפגע, בהמשך את משפחתו הקרובה ומאוחר יותר גם את הרחוקה. בטווח הרחוק זהו מעגל שדורש בסופו של דבר עוד ועוד משאבים כדי להתבסס ולהתאזן, מה שדורש זמן בלתי מבוטל, תעצומות נפש והתעסקות בלתי נגמרת.

כדי לבלום את הסיטואציה הקשה, חשוב להתחיל לטפל בתביעת אובדן הכושר מול הביטוח הלאומי כמה שיותר מוקדם. מעבר להתיישנות שתיכנס לתוקפה בתוך שנה בלבד מהמקרה, ככל שחולף הזמן נקברת הניירת הרפואית, העדויות לתאונה או לאירוע שהתרחש הולכות ומתפיידות ויהיה קשה הרבה יותר לקשור סיבתית בין המקרה והנזק התפקודי ממנו.

מכיוון שלכספים הצפויים מאובדן הכושר, אפילו במצב זמני וחלקי בלבד יש חשיבות קריטית בשרידות התא המשפחתי, אל תמתינו רגע אחד נוסף ופנו בהקדם לעורך דין המתמחה באובדן כושר עבודה ושיוכל לטפל עבורכם כראוי בכל הליכי התביעה.

משרד עורך דין דוד פייל מקפיד כל העת על מתן יחס אישי ומקצועי בתביעות מהסוג הזה, תוך שימוש בניסיון עשיר מול מחלקת התביעות של הביטוח הלאומי, הוועדות הרפואיות עצמן וגם בבתי המשפט כנגד חברות ביטוח המסרבות לפצות את המבוטחים.

עשינו כברת דרך מקצועית רבה כדי להעמיד לרשותכם את כל הידע המשפטי הטוב ביותר לעניין אובדן כושר העבודה ובאפשרותכם להתייעץ עמנו ולקבל ייצוג בלתי מתפשר, עד למיצוי כל הזכויות ומקסום כספי הפיצויים שמגיעים לכם.

משרדנו מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתחומים כמו רשלנות רפואית באבחון, רשלנות רפואית בטיפול, תאונות דרכים ותאונות עבודה, נזקי גוף, זכויות רפואיות ועוד. לתיאום פגישה ראשונית להערכת המקרה והיקף הפיצויים ללא עלות – פנו אלינו וניפגש בהקדם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם