צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

להאזנה:

 

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, נחשבת לאירוע שהתרחש תוך כדי העבודה ובעקבות העבודה ועל כן מזכה בפיצויים מהמוסד לביטוח הלאומי. מה מגיע לכם במקרה כזה וכיצד? האם ייתכן שלא תימצאו זכאים לפיצוי בסופו של דבר? במאמר זה נתייחס לסוגייה המלאה.

 

הגדרתה של תאונת דרכים בעבודה

חלק גדול מתאונות הדרכים מסתיימות למרבה הצער בפגיעות חמורות, הדורשות בטיפול רפואי, אשפוז ולעתים גם שיקום. מדובר בשורה נרחבת של מצבים רפואיים ובריאותיים שעשויים להתרחש כבר מיד לאחר התאונה וככל שהם התרחשו במסגרת העבודה, הרי שנוצרים מהם זכויות רבות.

על פי החוק, תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, נחשבת למקרה שאירע במהלך שעות העבודה אך גם תאונה בחזרה מהעבודה או בדרך אליה תיחשב כך באותו האופן. בכל מקרה של תאונה, בין אם כנהגים, כנוסעים ברכב פרטי או ציבורי, כהולכי רגל או רוכבי אופניים – יש לבדוק האם תאונת הדרכים התרחשה בהתאם לתנאים ואם כך היה הדבר, הרי שהנפגע יוכר כנפגע עבודה.

 

תאונה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה

בנוסף, קובע החוק כי תאונת עבודה אכן תיחשב ככזו גם בדרך לעבודה או בחזרה ממנה הביתה. יחד עם זאת, עובד לא יוכר כנפגע עבודה אם ביצע במסלול נסיעתו הרגיל עצירת ביניים או סטייה ממשית מהדרך, למעט לטובת הורדה או איסוף ילדים במסגרות חינוך וקיום מצוות תפילת בוקר בבית הכנסת.

ניקח לדוגמה תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה לפי טענתו של עובד מסוים, שבסוף יום עבודתו נסע לרחוב המקביל לביתו כדי לאסוף בדרכו הביתה את הדואר. אלא שביציאתו מהצומת של אותו רחוב, רכב אחר שלא נתן זכות קדימה כחוק פגע בו בעוצמה. במקרה כזה, החוק מטיל ספק בקיום האירוע כתאונת עבודה, משום שהתרחשה עצירת ביניים בדרך וכך הנפגע עשוי שלא להימצא זכאי לפיצוי.

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה
תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

חריג זה לחוק מהווה סלע מחלוקת משמעותי בבתי המשפט, כך שיהיה צורך לבחון כל מקרה לגופו ולהיעזר בפסיקות קיימות, על מנת לקבוע את ההכרה במקרה הספציפי כתאונת עבודה ולפצות את העובד ממנה. סיבה זו כשלעצמה מצדיקה את הסיוע והליווי המשפטי המקצועי מצד עורך דין לתביעה בעקבות תאונה שיתמוך בנפגע עד למימוש זכויותיו.

 

אי הכרה בתאונה כמקרה של תאונת עבודה

תאונת דרכים לא תוכר כתאונת עבודה, כאמור כאשר החוק מוצא לנכון כי חלה סטייה ממשית בדרך לעבודה או בחזרה ממנה וגם במקרים הבאים:

  • במהלך הפסקת העובד, שאיננה נמצאת בטווח סביר ממקום עבודתו (על פי טווח המצוי בחוק) ושנמשכה יותר משלוש שעות.
  • בנסיעות שאינן לצורך עבודה, במסגרת העבודה או מטעם המעסיק (ובאישורו).
  • במקרים של פשיעה בכוונה תחילה, כמו ניסיון לפגוע ברכב אחר בזדון למשל.

 

הגורמים הנתבעים במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

הגורם המפצה המרכזי ביותר במקרים אלה הוא המוסד לביטוח הלאומי, אך הוא אינו היחיד. כעת נתייחס לשאלת הפיצוי המתקבל מכל אחד מהגופים הקיימים:

 

המוסד לביטוח הלאומי

אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבלת טיפול רפואי מיידי במיון בבתי החולים או במוקדים רפואיים שונים, לרבות קבלת החזר על הוצאות אמבולנס, אם הוזמן למקום. על המעסיק והעובד לדווח לביטוח הלאומי על התאונה באמצעות טופס ב"ל 211 (טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה) ולהעביר בהמשך את כל המסמכים הרפואיים המצביעים על המקרה.

בהתאמה, יתקבל מהביטוח הלאומי תשלום המכונה "דמי פגיעה". סכום זה משולם במשך 91 ימים מהפגיעה ונועד למעשה לכסות על תקופת אובדן הכושר הראשונית שאחרי המקרה. התשלום הינו בגובה 75% משכרו הממוצע של העובד משלושת חודשי העבודה האחרונים. ככל שלא קיימת מסוגלות לשוב לעבודה לאחר מכן בשל המצב הרפואי, תתקיים הזכאות לתבוע נכות מעבודה.

נכות מעבודה מצריכה הגשה של תביעה נפרדת, על מסמכיה הרפואיים הרבים ועל התיעוד לקבלת דמי הפגיעה וההכרה של המוסד לביטוח הלאומי באירוע כתאונת עבודה. הנפגע יוזמן לוועדה רפואית בה ייבחן מצבו הרפואי, היקפו וחומרתו. אם יוחלט לקבוע לו 10%-19% נכות הוא יפוצה בסכום כספי חד פעמי כמענק. אם ייקבעו לו 20% נכות ומעלה, תינתן לנפגע קצבה חודשית.

בהתאם לשיעור הנכות שנקבע, יתקבלו זכויות נוספות כמו למשל קצבת שר"מ, גמלת סיעוד ועוד.

 

חברת הביטוח

אם קיימת לנפגע פוליסת ביטוח פרטית כמו למשל פוליסת תאונות אישיות, פוליסת נכות מעבודה, פוליסה לניתוחים מסוימים וכן הלאה, ניתן יהיה לממש גם אותה. חשוב להבהיר כי אירועי תאונות הדרכים מזכים בפיצוי מחברת ביטוח החובה של הרכב על פי חוק הפלת"ד, אך באירועים של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, לא ניתן לקבל פיצוי כפול ולכן לא יתקבל פיצוי מביטוח החובה במקביל לזה של הביטוח הלאומי.

 

קרן הפנסיה

אם חלילה התרחשה תאונת דרכים קשה שממנה אדם איבד את כושר עבודתו – בין אם זמנית ובין אם לצמיתות, בין אם באופן חלקי (ניתן לעבוד באחוז משרה מצומצם או במשרה ללא מאמץ) ובין אם באופן מוחלט/ מלא – ניתן יהיה לתבוע פיצויים ממרכיב אובדן הכושר שנמצא בקרן הפנסיה.

לחילופין, מי שברשותו פוליסת ביטוח מנהלים או פוליסה פרטית לאובדן כושר עבודה, יוכל לממש מתוכן את הפיצוי. אובדן כושר עבודה מתגמל בפיצוי של 75% מגובה שכרו של העובד בממוצע משנת עבודתו האחרונה, אך רק בתנאי שנקבע לו אובדן כושר בשיעור של 75% ויותר.

 

המעסיק

ככל שתאונת הדרכים נגרמה בעקבות רשלנותו של המעסיק, ניתן יהיה להגיש נגדו תביעת נזיקין המזכה בפיצויים. בתביעות מהסוג הזה יש להוכיח את התרשלותו של המעסיק בדרך של הפרת הוראות בטיחות בעבודה או אי שמירה על ביטחון העובדים, כשל שלא טופל וכד' כדי לקבל פיצוי.

כך לדוגמה – נהג מלגזה שנגרם לה שיבוש מכאני שגרם לפיצוץ, ממנו הוא נפגע, טען בתביעתו כלפי המעסיק שמדובר בכלי ישן שלא תוחזק כראוי במהלך השנתיים האחרונות ושעורר כמה וכמה תקלות קשות שטופלו בחופזה "כפלסטר". בית המשפט שבחן לעומק את הנושא והשתמש במומחה בטיחות וקצין רכב מומחה כדי לקבוע זאת, פסק לטובתו והעניק לו פיצויים גבוהים.

במקרה אחר, נהג בחברת הסעות שקיבל הוראות נסיעה מדרך מסוימת, התנגש בגשר נמוך שאותו רכבו לא יכול היה לעבור בפועל בשל הגבלת גובה. בתביעתו את המעסיק, נקבע כי אמנם קיבל הוראות נסיעה לא מתאימות, אך בשל נהיגתו בפועל ללא הפעלת שיקול דעת לעניין, הוא בעל "אשם תורם" בשיעור 90% לפגיעתו ולפיכך פוצה בסכום סמלי בלבד.

 

דואגים לכם משפטית מכל הכיוונים

כפי שאתם מבינים, תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה לא תמיד תיחשב כמקרה מובהק. יחד עם זאת, קיימים גורמים רבים שמעורבים בשאלת הפיצויים והזכויות שמגיעות לנפגעים בהתאם למקרה ועל כן חשוב שגורם מקצועי ומנוסה יסייע בקבלתן.

עורך דין דוד פייל ומשרדו, צברו ניסיון ומומחיות בתחום תאונות הדרכים ותאונות העבודה של למעלה מעשרים שנים. במסגרת פעילות המשרד, הצלחנו להשיג ללקוחותינו פיצויים בסכום מצטבר של מיליוני שקלים ולדאוג למימוש הזכויות המלאות של כל אחד מהם.

אנו מזמינים אתכם לפגישה בה נוכל לבחון את המקרה שלכם ולהעריך את הפיצויים ממנו. יחד נתכנן בחכמה את הליכי התביעה המדויקים ונדאג להצלחה משפטית מלאה בעבורכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם