צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח

להאזנה:

 

אין מקרה קשה ומכמיר לב יותר מזה שבמסגרתו משפחת הנפטר/ת מגישה תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח ומקבלת תשובה כי תביעתה נדחתה. ועם זאת, מומלץ שלא לוותר – לערער ולתבוע במטרה להפוך את ההחלטה. במאמר זה נבהיר מיהם הגופים המפצים במקרה של פטירה וכיצד תימנעו ממערום הקשיים שמציבה לפניכם חברת הביטוח.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח היא עניין שאיש לא רוצה להתעסק בו. לא די בהתמודדות קשה וכואבת עם לכתו של אדם אהוב, אלא שצריך גם לחשוב על המצב הכלכלי שנגרע כעת, בפרט אם מדובר באדם ששאריו היו תלויים בו לפרנסתם. לאור זאת, אי אפשר להימנע ממימוש הביטוח הקיים במקרים אלה ויש להתחיל לפעול סמוך ככל הניתן למקרה עצמו.

הכירו את הגורמים המפצים במקרה של פטירה:

המוסד לביטוח הלאומי

על פי החוק, המוסד לביטוח הלאומי אמור לספק קצבת שארים לשאריו של אדם שנפטר, ללא קשר לשאלת מקרה הפטירה עצמו. סכומי הקצבה נעים בקירוב מ-800 שקלים ועד 3,000 שקלים לחודש, תלוי בגיל השארים, הותרת ילדים קטינים, מצבי תוספת שחלים במקרים של יתמות, ותק, השלמת הכנסה ועוד.

 

קרן הפנסיה

בתוך קרנות הפנסיה מצויים שני מרכיבי ביטוח: האחד למצבי אובדן כושר עבודה והשני הינו ביטוח שארים למקרה מוות. כאשר המבוטח נפטר, יש לבקש מחברת הביטוח העתק מהפוליסה הקיימת ובהתאמה להגיש כלפיה תביעת פיצוי כספי.

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח
תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח

ביטוחים פרטיים

הביטוח המרכזי לעניין הפטירה הוא ביטוח החיים, ממנו מתקיימים תגמולים כספיים שיועברו ליורשי המבוטח או לחילופין למוטבים שציין בפוליסה שיצר. יחד עם זאת, במקרים מסוימים המבוטח נפטר מבלי שהספיק למצות את זכויותיו, כמו למשל במקרה של תביעת אובדן כושר עבודה מול חברת הביטוח שעדיין התנהלה, מבוטחת שנפטרה ממחלה קשה ועוד לפני שהספיקה להגיש תביעה לביטוח מחלות קשות שהיה ברשותה ועוד.

במקרים מהסוג הזה, היורשים או המוטבים יהיו רשאים לתבוע גם את התגמולים שהיה עשוי לקבל המבוטח בשל המקרה שאירע בחייו.

 

הגורם המזיק

ככל שבמקרה הפטירה היה מעורב גורם כלשהו שנמצא אשם בכשל, מחדל או מעשה שגרמו לפטירה, ניתן יהיה להגיש כלפיו תביעת נזיקין ולדרוש פיצוי. יחד עם זאת, מומלץ לתכנן לעומק את הנושא ולהתייעץ לגביו עם עורך דין מומחה, שיעריך את הסיכויים לפיצוי.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח מביטוח החיים

תביעת ביטוח בגין מוות כתוצאה מתאונה, מחלה או כל סיבה אחרת, תוגש כמעט תמיד לביטוח החיים שתכליתו נועדה בדיוק למצבים האלה – מתן פיצוי כספי שיסייע לבני משפחת הנפטר להתמודד כלכלית, גם בתקופת האבל וגם לאחריה. פוליסת ביטוח החיים מבטיחה תשלום חודשי כקצבה לשארים של המבוטח, עד לתקופה שנקבעה מראש בתוך הפוליסה.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח מביטוח אובדן כושר עבודה

מי שרכשו במהלך חייהם פוליסות ביטוח שונות לרבות פוליסת ביטוח סיעודי או אובדן כושר, התוודעו למסכת מורכבת ומייגעת בתהליך לקבלת הפיצויים מחברת הביטוח, לעתים עד כדי שנים. במהלך התקופה, קרה לא פעם שמבוטחים הלכו לעולמם מבלי שהספיקו להשלים את הליך קבלת הפיצויים מחברת הביטוח.

כאמור, במקרה כזה רשאים היורשים של המבוטח או לחילופין המוטבים שלו, לתבוע את התגמולים שהיו צפויים להתקבל עבורו וככל שלא חלפו חמש שנים ממועד הפטירה.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירת מבוטח מביטוח חיים למשכנתא

כפי שידוע, הבנק המלווה מעמיד בפני רוכשי הדירה תנאי הכרחי לקבלת המשכנתא, במסגרתו עליהם ליצור פוליסת ביטוח חיים. פוליסה זו מבטיחה כיסוי למקרים שבהם מבוטח נפטר חלילה ושמנוע כעת מלהחזיר את יתרת הלוואת המשכנתא שעוד נותרה פתוחה.

מצבים אלה מטבע הדברים נחשבים להוצאה כבדה ופתאומית שחברת הביטוח נדרשת לממן על מנת לכסות את המשכנתא לטובת הבנק, מה שגורם לה לנסות להתחמק מתשלום במגוון טענות ונימוקים כמו אי גילוי בנוגע למצבו הרפואי של המבוטח בעת שהצטרף לפוליסה, מקרה ביטוח (אירוע הפטירה) שאיננו תואם את האירועים המוגדרים באותה הפוליסה ועוד ועוד.

כדי לעמוד על זכויותיכם ולהימנע ממצב שבו חברת הביטוח מתנערת מהתחייבותה, יש להתייעץ עם עורך דין מקצועי ומיומן שמתמצא כראוי בחוק ובפסיקה ושינהל את התביעה בהצלחה עד למיצוי מלא של כל הזכויות.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירה בעקבות רשלנות רפואית

עד כה התייחסנו למצבים שבהם הפטירה נגרמה ממחלה או תאונה וכעת נתייחס לסוגיית הפיצוי הכספי במקרים של רשלנות רפואית. בישראל, נחשבת מדיניות הרפואה לאינטנסיבית יחסית (לדוגמה במהלך הריונות ולידות) ולכן קל לזהות בה ריבוי של מקרי רשלנות רפואית, בין היתר כאלו שהסתיימו למרבה הצער במוות.

במקרי תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית, חשוב להדגיש את חובת ההוכחה מצד התובעים. עליהם להראות כי הפטירה התרחשה כתוצאה ממקרה של רשלנות רפואית בטיפול, רשלנות רפואית באבחון, רשלנות בניתוח וכיוצ"ב. הזכאות לתביעה נתונה גם הפעם ליורשים החוקיים של הנפטר, אך כמובן לא למוטביו שאינם יורשים או תלויים בו.

בעוד שתביעה זו "מדברת" בשמו של המנוח, ככל שתלויים תובעים רשלנות רפואית, הם תובעים בשמם ומטעמם בגין הנזק הכלכלי שנגרם להם כתוצאה מאובדן התמיכה והשירותים שקיבלו מהנפטר. כך או כך, יהיה צורך להציג צו ירושה או צו לקיום צוואה כדי לבסס את זכאותם של התובעים להגיש תביעת פיצוי כספי.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירה עקב תאונת דרכים

תאונת דרכים קטלנית שונה במהותה מתביעות אחרות שמתנהלות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים. זאת משום שחוק הפלת"ד כשלעצמו משתמש בעיקרון "העדר האשם" מהתאונה וכך מגדיל את מעגל המפוצים, אך למעשה מקשה יותר על התובעים במקרה של פטירת אדם.

בתביעות נזיקין שאינן תאונות דרכים, חל חישוב פיצויים בגין אובדן השתכרות לעתיד על פי השכר ברוטו וללא ניכוי מס או תקרה בחוק. בתביעות מתאונות דרכים לעומת זאת, החישוב הינו בניכוי מס הכנסה (25%) ועד פי שלוש מגובה השכר הממוצע במשק. בנוסף, חוק הפלת"ד מתייחס לנזק בלתי ממוני (כאב וסבל) שמוגבל בסכום, לעומת פקודת הנזיקין שאיננה מגבילה את הסכום שעשוי להיפסק.

 

תביעת פיצוי כספי במקרה של פטירה בתאונת עבודה

הגורם המרכזי ביותר לתמותה בתאונות עבודה הוא נפילה מגובה, או שימוש במנופים וכלי הרמה. יחד עם זאת, הגורמים לכך הם רבים ומגוונים מאוד – מהתחשמלות דרך חבטה חזקה ועד שאיפת חומר מסוכן ורעיל. בני משפחתו של הנפטר זכאים לקבלת קצבה או מענק מהביטוח הלאומי, לרבות גמלת תלויים כאשר המקרה מוכר כתאונת עבודה או מחלת מקצוע.

לתביעה המוגשת יש לצרף מסמכים המוכיחים את הזכאות כמו לדוגמה הצגת תלושי שכר של הנפטר, אישור מעסיק וכן כאלה שמוכיחים את נסיבותיהם המזכות של בני המשפחה עצמם כמו תעודה רפואית במקרה של אלמנה שנמצאת כעת בהריון, אישור ממוסד לימודי בו לומדים הילדים, אישור על גיוס או שירות בצה"ל/ שירות לאומי ועוד.

 

לסיכום

אין דבר שיוכל להשיב את הגלגל לאחור ולמנוע את לכתו של אדם יקר, אך אנו במשרד עו"ד דוד פייל ושות' נדאג לספק לכם את כל הזכויות הכלכליות שנועדו לסייע להתמודדות במישור הכספי מכאן והלאה. משרדנו מתמחה בתביעות נזקי גוף ומטפל במקרים מורכבים בהם אירעה פטירה ופועל במקצועיות ובנחישות עד להשגת התוצאה המשפטית הרצויה. פנו אלינו ונשמח לסייע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם