צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

הסכם פשרה רשלנות רפואית

להאזנה:


 

ניהול הליך של תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט עד לקבלת פסק דין עשוי להיות יקר, מורכב וארוך. הסכם פשרה רשלנות רפואית הוא דרך נפוצה לקצר את ההליכים ועדיין לזכות בפיצויים. בפועל רוב תביעות הרשלנות הרפואית אינן מגיעות למיצוי בבית המשפט ומסתיימות בהסכם פשרה. סכום הפיצוי לרוב יהיה נמוך מזה שיפסוק בית המשפט אך ללא עינוי הדין וחוסר הוודאות לגבי הפסיקה.

 

מגמה שיפוטית להעדפת הפשרה

ידועה האמירה המשפטית, יפה כוח הפשרה מכוח הדין והמגמה השיפוטית כיום גם של בתי המשפט היא לעודד הגעה להסכם לעומת מיצוי ההליך בבית המשפט. הכרעה שיפוטית לעיתים עלולה להיות שגויה ולקפח את אחד הצדדים. הדבר נכון במיוחד בהליכים בהם עצם השאלה על קיומה או אי קיומה של רשלנות רפואית עלולה להשאיר את התובע ללא כלום.

 

היתרונות עבור התובע

הסיבה שכדאי לתובע להעדיף הסכם פשרה רשלנות רפואית נובעת מכך שעל מנת להצליח לקבל פסק דין לזכותו יש צורך להוכיח בעודף הסתברויות כי הנזקים נגרמו לו בשל הרשלנות רפואית. מכיוון שאם התובע ייכשל בכך תביעתו תידחה במלואה והוא לא יקבל ולו שקל אחד.

לכן לרוב התובע יעדיף להגיע לנקודת אמצע בה הוא יקבל פיצוי חלקי על רשלנות בטיפול תוך הקדמת התשלום על כל המשמעות של הדבר. סכום הפיצויים יהיה ככל הנראה נמוך יחסית, אבל ללא עינוי הדין ועם הוודאות שהפיצויים לשיקום התובע אכן יגיעו ובמהירות הנדרשת.

הסכם פשרה רשלנות רפואית
הסכם פשרה רשלנות רפואית

משא ומתן בין הצדדים המשפטיים

על מנת להגיע להסכם פשרה רשלנות רפואית יש צורך בניהול משא ומתן של עורכי הדין של הצדדים. במסגרת המשא ומתן נדונים הנזקים שנגרמו לתובע עקב הרשלנות, חומרת הנזקים והאופן בו הם משליכים על איכות חיוו ובריאותו של הנפגע. בנוסף נידון סכום הפיצויים שיידרש על מנת לפצות את הנפגע ולאפשר לו לנהל אורח חיים איכותי ולהשתקם ככל שניתן.

 

הסכם פשרה חלקי או מלא

המשא ומתן בין הצדדים לגבי הסכם פשרה רשלנות באבחון יכול להסתיים בהסכם חלקי או מלא. הסכם פשרה מלא כולל את כלל הסוגיות במחלוקת לרבות גובה הפיצויים שיינתן לנפגע ואילו הסכם פשרה חלקי נעשה כאשר הצדדים אינם מצליחים להגיע להסכמה בכל הנוגע  לסכום הפיצויים ונעזרים בבית המשפט לשם כך.

 

הפנייה להליך גישור

בתביעות רשלנות רפואית רבות בית המשפט יפנה את הצדדים להליך גישור אשר ינוהל על ידי מגשר המוסכם על שני הצדדים. המגשר לרוב יהיה עורך דין מנוסה הבקי בתחום ואינו מצוי בניגוד עניינים בנוגע להליך זה. הליך הגישור לרוב יתנהל במסגרת פגישה אחת לאחר שהמגשר עיין בכתבי הטענות ובראיות.

במהלך פגישת הגישור כל צד שוטח את טענותיו בפני המגשר כאשר, במהלך הישיבה הצדדים מתפצלים ודנים גם מול המגשר ביחידות. לאחר שהמגשר שומע את טענות שני הצדדים הוא לרוב יניח הצעת פשרה עבור הסכם פשרה רשלנות רפואית שאינה מחייבת את הצדדים.

במידה ומי מהצדדים אינו מעוניין בהצעת המגשר עבור הסכם פשרה רשלנות רפואית התיק יוחזר לבית המשפט וכל מה שעלה בגישור יישאר חסוי ולא ניתן יהיה להציגו לבית המשפט ללא הסכמתו של הצד השני.

 

תחשיבי נזק עבור הסכם פשרה רשלנות רפואית

הצדדים בהליך תביעת רשלנות רפואית רשאים לבקש מבית המשפט להגיש תחשיב נזק ולקבל הצעת הסכם פשרה רשלנות רפואית מהשופט עצמו. לעיתים בית המשפט עצמו מבקש מהצדדים להגיש את תחשיבי הנזק שלהם כבר בשלב המקדמי על מנת לקדם הצעת פשרה. בשונה מהליך הגישור המעוגן בחוק, הליך תחשיבי הנזק לא הוסדר בחקיקה ומדובר בנוהג שהשתרש בפסיקה.

בתחשיב הנזק, שני הצדדים מתבססים על חומר הראיות הקיים בתיק, לרבות חוות הדעת של המומחים  הרפואיים בטרם אלו נחקרו בחקירה נגדית. בית המשפט בשלב זה יציע הסכם פשרה רשלנות רפואית תוך שהוא לוקח בחשבון שמדובר בשלב ראשוני ובראיות שלא נבדקו. חשוב להבין כי גובה הפיצויים הסופי עשוי להשתנות לאחר חקירת המומחים ושמיעת הראיות.

 

ניכויים וסופיות התביעה

לפני שחותמים על הסכם פשרה רשלנות רפואית חשוב לוודא כי ההסכם מציין במפורש כי הפיצויים שיינתנו יהיו מעבר לזכאות מכל מיטיב נזק אחר כגון, קופת חולים וביטוח לאומי. הדבר חיוני על מנת שלתובע לא ינוכה מסכום הפיצוי הסכומים שקיבל ועתיד לקבל בתור קצבאות. כל חתימה על הסכם פשרה כרוכה בביטול כל טענה כלפי הנתבע או מי מטעמו בשל סופיות התביעה.

 

כאשר לא ניתן להגיע לפשרה

כפי שציינו, מרבית התביעות של רשלנות רפואית מסתיימות בפשרה. כאשר הצדדים לא מצליחים  להגיע לפשרה, יחל הליך ההוכחות בבית המשפט. במסגרת הליך זה, כל צד יציג את העדים לרבות המומחים שכתבו את חוות הדעת, את התובע עצמו, את הנתבעים ועדים רלוונטיים נוספים.

בשלב זה של המשפט תחילה יופיעו עדי התביעה ורק לאחר מכן עדי הנתבעים. לכל צד יהיה זכות לחקור את עדי הצד שכנגד ובמסגרת חקירה זו, לנסות ולערער את אמינותם ועמדתם. לאחר שלב ההוכחות, כל צד יגיש סיכומים ולאחר מכן יינתן פסק הדין.

 

סיכום הסכם פשרה רשלנות רפואית

לסיכום הנושא ישנן סיבות רבות לכך שרובן של תביעות רשלנות רפואית מסתיימות בפשרה. אפיקי הפשרה השכיחים כיום הם משא ומתן ישיר, הליך תחשיבי נזק או הליך גישור. לכל הליך חסרונות ויתרונות משלו וההחלטה לגבי מהו אפיק הפשרה הנכון תלוי גם בזהות השופט הדן בתיק. יש לשים לב היטב לתנאי ההסכם טרם שחותמים עליו ולהבין כי חתימה עליו מונעת תביעה נוספת גם אם תופיע החמרה במצב התובע. (uniforumtz.com)

 

החשיבות של ליווי משפטי

כאשר ניגשים לחתום על הסכם פשרה בתביעת רשלנות רפואית, חשוב מאוד להסתייע בייצוג משפטי מקצועי ומנוסה על מנת למקסם את גובה הפיצויים שניתן לקבל. למשרד עורך דין דוד פייל ניסיון של למעלה מעשרים שנה בליווי תובעים במשא ומתן להגעה לפשרה וכבר השיג מיליוני שקלים ללקוחות במגוון הליכים בעבר. אתם מוזמנים ליצור קשר על מנת לקדם את תביעתכם בהקדם.

הצד הנתבע בתביעות רשלנות רפואית, הוא לרוב גוף גדול וחזק כמו קופת חולים או בית חולים. לגופים אלו צוות משפטי המנוסה בתביעות מעין אלה ותפקיד הצוות לנסות ולהקטין את גובה הפיצויים למינימום. על מנת למקסם את הפיצוי יש צורך בעורך דין מנוסה.

כאשר הסכם הפשרה עוסק בנפגע שהוא קטין, התובעים צריכים להציג לבית המשפט תכנית לחלוקה ולהשקעה של חלק מכספי הפיצויים שיהיו שייכים לקטין וימתינו לו עד שימלאו לו 18.

ניתן להגיע להסכם פשרה במשא ומתן ישיר בין עורכי הדין של הצדדים. דרך נוספת להגיע להסכם פשרה הוא בהליך של גישור חסוי. הדרך האחרונה היא באמצעות הצעת פשרה מטעם בית המשפט לאחר הגשת תחשיבי נזק.

מכיוון שהגעה להסכם פשרה מהיר בטרם החל ההליך המשפטי, דורשת פחות השקעה מהעורך דין לעומת ההשקעה הנדרשת במאבק ממושך בבית המשפט באופן עקרוני יכול להיות ניגוד עניינים שכזה. עם זאת כאשר מדובר בעורך דין מנוסה ומציג קבלות בזכיות במשפט חשש זה יורד. ניתן להתגבר על החשש גם באמצעות קביעת שיטות שונות לגביית שכר הטרחה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם