צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

להאזנה:

 

תאונות הדרכים נחשבות מאז ומתמיד "מכת מדינה" ומותירות אחריהן מאות אלפי פצועים ומאות הרוגים בכל שנה. למרות שהמדינה מבקשת למצות את הדין עם האחראים לתאונות בהן נפגעו מעורבים דרך סדר הדין הפלילי, דעו כבר עכשיו כי כל נפגע זכאי להגיש תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים וללא קשר לאשמתו בפועל. במאמר זה נציג את מהות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים ואת כל הפעולות המומלצות לביצוע מיד לאחר המקרה.

 

נזקי גוף שנגרמו מתאונת דרכים: מה החוק אומר?

לא פעם נמנעים נפגעים מתאונות הדרכים מלבדוק את זכאותם לפיצוי בעקבות המקרה, לעתים בשל חוסר ידיעתם את החוק, לעתים מחשש לחשיפה משפטית שתסתיים בהפניית אצבע מאשימה כלפיהם ולעתים גם עקב הימנעות מדין ודברים מול חברת הביטוח.

אלא שנזקי הגוף מסבים פגיעה במגוון עצום של תחומי חיים: בראש ובראשונה, הפגיעה בשגרת העבודה המונעת אפשרות להתפרנס. בנוסף, ככל שמדובר בפגיעה מורכבת וקשה יותר, היא תשפיע על חיי המשפחה, המרקם החברתי ולעתים גם על המצב הבריאותי-נפשי לטווח ארוך. ולכן ויתור על הזכויות מסב כך או כך, תוצאות שאינן רצויות מבחינת הנפגעים ולכן אין כל טעם לוותר עליהן.

 

הזכאות להגשת תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

גם המחוקק מבין כי הימנעות ממימוש הזכויות אינה הדרך ולכן העמיד בפני הנפגעים את האפשרות למסלול ייחודי שמקל על הנפגעים ובני משפחתם. מסלול זה קרוי "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים" וקובע כי כל נפגעי הגוף זכאים לפיצוי מתאונת הדרכים ללא קשר לאחריותם בגרימת התאונה.

חוק הפלת"ד קובע בין היתר גם את החובות בנושא הפיצויים למי שיגיש תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים: החובה לערוך ביטוח חובה לרכב והחובה מצד חברת הביטוח לקבל אליה את התביעות ולפצות. מנגנון התביעות פועל כך, שנהגים ונוסעים ברכב תובעים את חברת הביטוח של אותו רכב בו נסעו ואילו רוכבי אופניים והולכי רגל תובעים את חברת הביטוח של הרכב הפוגע.

כאשר זהות הנהג אינה ידועה ומכאן שלא ניתן לקבל פרטים אודות ביטוח החובה שלו, או אם מדובר בנהג שנוסע ללא ביטוח חובה כלל, אזי יש להגיש את התביעה לתאגיד הממשלתי קרנית, שהוקם בדיוק למטרה זו ושמעניק פיצויים מהתאונה במקום חברה מבטחת.

 

נפגעים שאינם זכאים לפיצוי מתאונת הדרכים

עד כה עסקנו במהותו של החוק על זכויותיו וחובותיו וכעת נתייחס גם לסייגים הנובעים ממנו. הסייג הבולט וייתכן שגם המרכזי הינו שורת הנהגים שלא יהיו זכאים לפיצוי כדין, גם אם נזקי הגוף שלהם היו קשים ביותר:

  1. מי שגרם במתכוון ובזדון לתאונה, מתוך ניסיון לגרום נזק לגוף או לרכוש. במצב כזה לא מתייחסים לאשמתו של הנהג בתאונה, אלא ליסוד הנפשי שגרם לו להתכוון ולתכנן את ביצוע המעשה.
  2. מי שנהג ברכב מבלי שקיבל לכך אישור והסכמה מצד בעליו הרשומים ושעשה זאת ביודעין, דבר המנוגד לחוק. אם בתאונה התרחשה חלילה עבירת הריגה, התלויים רשאים לפנות לתאגיד קרנית ולתבוע פיצויים. יצוין כי זכות זו אינה שמורה ליורשים.
  3. מי שנהג ברכב ללא רישיון תקף או כלל, למעט אם הרישיון פקע בעקבות העדר תשלום חוב, אגרה או הליכי הוצאה לפועל. הפסיקות בנושא מתייחסות גם לנסיבות טכניות שבגינן הרישיון לא שולם כמו קנס כספי או נהיגה ברכב מסוג שאין לו היתר ברישיון. גם הפעם במקרה שהתאונה הייתה קטלנית, התלויים רשאים לתבוע את קרנית אך לא היורשים.
  4. מי שעשה שימוש ברכב או הסתייע בו לצורך ביצוע פשע. גם הפעם התלויים רשאים לתבוע את קרנית או את המבטחת ככל שנהג הרכב נהרג.
  5. מי שנהג ללא ביטוח חובה לרכב, או עם ביטוח שאיננו מתאים לסוג הנהג או סוג הרכב. במקרים אלה ישנו חריג, לפיו כאשר הנהג לא היה מודע לנושא ולא יכול היה לדעת לגבי אי התאמת סוג הביטוח, באפשרותו לתבוע את תאגיד קרנית.
  6. מי שהתיר לנהג אחר לנהוג ברכבו וביודעין לגבי היעדר כיסוי ביטוח חובה רלוונטי. אם הנהג עצמו קיבל אישור מהבעלים של הרכב לעשות בו שימוש, אך בדומה לסעיף הקודם – לא ידע לגבי העדר הביטוח ולא יכול היה לדעת זאת, יהיה רשאי לתבוע את תאגיד קרנית.

תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

כיצד לפעול לאחר תאונת הדרכים?

איסוף פרטים, תיעוד ומידע

אם מצבכם מאפשר, זה הזמן להתחיל לצלם את המקום ממספר זוויות, את שדה הראיה, התמרורים, הרמזורים, המקום בו עמדתם או נסעתם כנגד הרכבים המעורבים, את הפגיעות שלכם אם נראות לעין, פרטי עדים ומעורבים במקרה, ניהול רישום אישי של שעת ומקום התאונה עם תיאור מדויק ככל שתוכלו על השתלשלות התאונה ועוד.

 

קבלת טיפול רפואי ראשוני

יש להתפנות מיד לקבלת הטיפול, על מנת לבסס בהמשך את תביעת נזקי הגוף. שיהוי בקבלת הטיפול ואף קבלתו בדיעבד כעבור יומיים-שלושה בהם התפתחו כאבים או סימפטומים פוסט טראומטיים, עלול לנתק את התאונה מהקשר קבלת הטיפול וחברת הביטוח עשויה לטעון שאין לכאורה נזק תאונתי שבגינו תקבלו פיצוי! בקבלתכם במוקד הרפואי ציינו כי הגעתם עקב תאונת דרכים ופרטו כל תלונה על כאבים ותחושות. יש לשמור מכאן והלאה כל מסמך רפואי שתקבלו.

 

גיבוש מסמכי המשך

עליכם להמשיך לקבל את הטיפול הרפואי שנרשם לכם אצל רופאים מתאימים בקהילה ולהשלים אותו כנדרש. במקביל, יש לגשת לתחנת המשטרה הקרובה ולהוציא אישור משטרה. אישור זה כרוך במילוי טופס אצל יחידת אגף התנועה ובסיומו יופק האישור. אם פוניתם באמבולנס ממקום התאונה, ניתן להוציא דו"ח מד"א כדי שיחושב לפיו החזר על הנסיעה.

 

תיעוד מקיף, מאורגן ומסודר

מכאן והלאה, יש לתעד כל תלונה על כאבים ומגבלות מהם ייתכן ואתם סובלים בעקבות התאונה ולקבל את הטיפול שנקבע לכם עד לסיומו המלא. בנוסף, יש לאסוף כל קבלה על הוצאות שנובעות מהמקרה לרבות רכישת תרופות ואביזרים, נסיעות לטיפולים וכיוצ"ב.

זכרו שמלבד העובדה שהדבר הכרחי לשלומכם ובריאותכם, התיעוד הזה הכרחי להוכחת הנזקים שנגרמו לכם, שכן מה שלא נרשם – לא קיים. בשלב כלשהו ייתכן ותצטרכו להציג לבית המשפט את מצבכם ועליו להשתכנע שאכן כך הדבר ושאתם זכאים לפיצוי מוגדל.

 

פניה לעורך דין תאונות דרכים

הגשת תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים איננה הליך פרוצדורלי אזרחי פשוט, אלא משימה לגורם מקצועי ביותר. ייעוץ וליווי מראשית הדרך יספקו לנפגע אינפורמציה רחבה וממצה לגבי זכויותיו, תוך גיבוש יעיל של התיק ואסטרטגיה מתאימה לפעולה, כך שהדרך מכאן לקבלת הקצה העליון בטווח הפיצויים תהיה בטוחה וחלקה יותר.

 

נפגעתם בתאונת דרכים? עו"ד דוד פייל לרשותכם

אם אתם או מי מיקיריכם נפגעתם בתאונת דרכים ותוהים כיצד להגיש תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים, אנו מזמינים אתכם לפגישה ללא כל התחייבות בה נוכל להעריך את המקרה על אפשרויות התביעה וקבלת הפיצויים ממנו.

משרדנו מעמיד לרשותכם ניסיון של יותר מ-20 שנה בטיפול בתביעות נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תביעות לביטוח הלאומי, לחברות הביטוח, אירועי רשלנות רפואית ועוד ומגיש לכל מקרה בטיפולנו את המענה המסור והמקצועי ביותר, עד לתוצאה משביעה רצון. לתיאום פגישה אצלכם בבית פנו אלינו כבר כעת.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם