צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

להאזנה:

 

עצרתם לתקן תקר בגלגל? לתדלק? לשטוף את רכבכם? אם נפגעתם במהלך פעולה שכזו, באפשרותכם להגיש תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך. אז מה אומר החוק בנושא וכיצד תוכיחו את הפגיעה לצורך קבלת הפיצויים? המידע המלא לפניכם:

 

הגשת תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

למרות שההיגיון הבסיסי שולח אותנו לדמיין תאונת דרכים כסיטואציה של התנגשות בין רכבים, תאונות שנגרמו במהלך תיקון דרך כוללות פגיעות שנגרמו במהלך ביצוע פעולה כלשהי, אשר נדרשת לצורך הנסיעה ברכב. שהרי, אם תאונת דרכים כשלעצמה נגרמת בעקבות שימוש ברכב, אין מן הנמנע שכאשר אדם מבצע פעולה כלשהי שמתייחסת לרכיבים חיוניים לנהיגה, הדבר ייחשב כתאונת דרכים גם כן.

הנה למשל, נהג שעוצר בצד הדרך בעקבות נורה שנדלקה ברכבו ונפגע מרכב חולף. או נהג משאית שמחליק בתחנת הדלק בה עצר למלא אוויר בצמיגים ושובר את רגלו. בכל אחת מהסיטואציות הללו קיימת הזכאות לפיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים וזאת ללא קשר לאחריותו או לאשמתו של הנפגע בתאונה שאירעה לו.

 

מה נחשב לתיקון דרך?

כמובן שלא כל סיטואציה שבה אדם עוצר את רכבו ויוצא ממנו תיחשב לתיקון דרך ולכן בית המשפט נדרש להכריע האם במקרה שלפניו התקיימו כל התנאים לביצוע "תיקון או טיפול דרך ברכב". על פי החוק, תיקון הדרך יכול להיחשב אחד מהבאים:

  • תיקון שבוצע כחלק ממהלך הנסיעה ברכב (לרבות עלייה וירידה מהרכב)
  • תיקון שבוצע בעקבות אירוע פתאומי ובלתי צפוי, המחייב לצורך המשך הנסיעה
  • תיקון בעיה בלתי מורכבת ושאינה מחייבת בעזרתו של בעל מקצוע
  • טיפול לרכב עצמו או באחד מרכיביו.

תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך
תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

כדי להמחיש את התנאים לקיומו של תיקון דרך לפי חוק, נשתמש במקרה של נהג מונית שעצר בתחנת הדלק כדי לנקות את שמשת החלון הקדמית לאחר שרכב חולף התיז עליה שאריות בוץ. כשיצא נהג המונית מרכבו, החליק על כתם שמן ושבר כתוצאה מכך את כף ידו השמאלית.

ניתן לראות שבמקרה זה, מתקיימים כל התנאים לביצוע תיקון או טיפול דרך ברכב: ניקוי השמשה מהווה חלק אינטגרלי מהמשך הנסיעה, שהרי לא ניתן להמשיך בה ככל שהראות חלקית. התרחיש פתאומי ובלתי צפוי ומחייב עצירה בצד כדי להמשיך את הנסיעה, שטיפת השמשה מתייחסת לרכב ולרכיביו ואינה דורשת בעל מקצוע.

במקרה כזה, אם יגיש הנהג תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך, חברת הביטוח תהיה חייבת לפצות אותו בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

 

כאשר חברת הביטוח דוחה את התביעה

נגדיל לעשות ונסקור גם את האפשרות שחברת הביטוח בכל זאת קובעת כי התאונה שהתרחשה לאותו נהג מונית אינה תאונת דרכים במהלך תיקון דרך. מדובר בתרחיש אפשרי, במסגרתו לשיטת חברת הביטוח, החבלה נגרמה במסגרת פעולת תחזוקה שגרתית לכלי הרכב ולכן אין הדבר מהווה תאונת דרכים.

גם למצב הזה יש דרכי התמודדות חוקיים וזאת באמצעות מבחנים משפטיים אותם יקיים בית המשפט על מנת להכריע בסוגיה:

  • מבחן גיאוגרפי – האם הטיפול בוצע במיקום "אמצע הדרך", כלומר במיקום גיאוגרפי סביר ביחס לכיוון הנסיעה המתוכנן. אם לצורך העניין היה נהג המונית יוצא מביתו טרם הנסיעה לנקות את שמשת הרכב, הדבר לא היה נחשב לתיקון דרך כלל.
  • מבחן הזמן – בנקודה זו יש לבחון את הקשר בין הטיפול ומהותו לבין פעולת הנסיעה. אם הנסיעה והטיפול בוצעו בסמיכות זו לזו, הרי שזהו תיקון דרך לכל דבר ועניין.
  • מבחן המהות – האם מדובר בתיקון דרך מקובל ושלא דורש בעל מקצוע כלשהו.

ניתן לראות כי נהג המונית אכן עומד בשלושת המבחנים: הוא עצר בתחנה בקו נסיעתו וצורך המשך נסיעתו מיד לאחר מכן, ביצע את הטיפול בעצמו וללא צורך בשירות מגורם נוסף. לפיכך הוא יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

 

תאונת דרכים במהלך החלפת גלגל

האם אדם שיצא מרכבו כדי לטפל בתקר בגלגל ונפגע כתוצאה מפעולה מסוימת במהלך החלפת הגלגל נחשב כמי שעבר תאונת דרכים?

עקרונית מדובר באירוע שעונה להגדרתה של תאונת דרכים, אך הקביעה המדויקת לכך תהיה מעט מורכבת יותר (בשל מדיניות חברות הביטוח המשלמות פיצויים) ולכן יש להיעזר בעורך דין מיומן שמתמחה לנושא. עורך הדין יוכל לבסס את הטענות המשפטיות הרלוונטיות ולהפריך את טענות חברת הביטוח במקביל ובכך לאפשר ללקוח לקבל פיצויים משמעותיים, שהולמים את נזקיו.

 

אם נפגעתם במהלך תיקון דרך – פנו אלינו בהקדם להתייעצות

גם אם נדמה שבמקרה שלכם חלים כל התנאים המזכים להגשת תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך, סביר להניח שתידרשו לבסס הוכחות מורכבות יותר מאלה שמאפיינות את תאונות הדרכים "הקלאסיות".

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מזמין אתכם להתייעצות מקצועית בה נוכל לבחון את המקרה ולקבוע האם הוא עונה להגדרת תאונת דרכים במהלך תיקון דרך או טיפול ברכב. הניסיון המקצועי והבקיאות שצברנו בתחום, תאפשר לנו לפעול עבורכם ללא פשרות, עד למיצוי זכויותיכם המלאות וקבלת פיצויים בגובה המתאים.

התשובה היא לא. שכן תיקון דרך נדרש להתבצע בפרק הזמן שבין העלייה לרכב ועד לירידה ממנו, בסיום הנסיעה המוחלט. ולכן כל עוד ביצעתם את הטיפול טרם הנסיעה, לא ניתן להכיר בפגיעה כתאונת דרכים.

התשובה היא כן. אם הרכב התחמם, המעשה הנכון יהיה לעצור בצד הדרך ולבדוק את הבעיה. אם במהלך בדיקה זו נחבלתם, הפגיעה נחשבת כתאונת דרכים.

בהחלט. המדובר בטיפול לרכב שאינו מצריך בעל מקצוע ושעומד במבחני בית המשפט לקביעת נסיבות התאונה. לפיכך תהיו זכאים לפיצויים. 

למרבה הצער לא, משום שהתאונה התרחשה אחרי שהושלמה הירידה מהרכב. יחד עם זאת, כאשר הירידה מהרכב היא לצורך ביצוע טיפול או תיקון דרך – קיימת האפשרות לתבוע פיצויים.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם