צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה בגין תאונות ביתיות

להאזנה:

 

אדם שנפגע בביתו יכול לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת אותו בפוליסת ביטוח תאונות אישיות. עד כאן החלק הקל, משום שהקושי העיקרי בהגשת תביעה בגין תאונות ביתיות, עולה כאשר אדם אחר נפגע בביתנו כמו אורח, בעל מקצוע, חברים של הילדים ועוד. במאמר זה נדון בהליך התביעה לאירועי תאונות בין ארבע קירות הבית ועל חובת האחריות של בעליו במקרה של נזק גופני.

 

אחריות בעלי הבית במקרה של תאונה

על בעלי הבית תוטל אחריות לתאונה רק אם הנפגעים יוכלו להוכיח כי התקיימה רשלנות מצידם שגרמה לכך, למשל העדר טיפול במדרגה שבורה זה מכבר, מסמר בולט מאוד בדיוק ביציאה מהחדר, ניקוי המרצפות עם חומר מחליק מאוד כמו מסיר שומנים ועוד.

רוב בעלי הדירות והבתים מבוטחים בפוליסת דירה שכוללת בין היתר כיסוי ל"אורחים בבית". זהו כיסוי צד ג' נפוץ בביטוחי דירה, שקיים גם בביטוח על המשכנתא. ולכן במקרה של תאונה ביתית בה נפגע אדם שאינו מתגורר בבית, הנפגע רשאי להגיש תביעה בגין תאונות ביתיות לאותה פוליסת ביטוח.

תביעה בגין תאונות ביתיות פועלת באופן שונה כאשר הנפגע הוא אחד מבני הבית בעצמו. בראש ובראשונה בשל העובדה שפוליסת הביטוח לא מחשיבה אותם כצד ג', אך מעבר לכך – הוכחת הרשלנות תהיה כמעט בלתי אפשרית משום שהנפגע הוא במובנים רבים גם האחראי למחדל.

ולכן המצב הכמעט בלעדי בו ניתן יהיה לתבוע, הוא כאשר מתקין או בעל מקצוע מסוים ביצע עבודה בבית וכתוצאה מהתרשלותו אירעה פגיעה שמקימה עילה לתביעה. אירוע נוסף שצריך להתייחס אליו הוא כאשר אדם מתגורר בבניין משותף ונפגע באחד החללים המשותפים, למשל הלובי או חדר המדרגות. אם יימצא מפגע או כשל כלשהו, ניתן להפעיל את ביטוח צד ג' של וועד הבניין.

תביעה בגין תאונות ביתיות
תביעה בגין תאונות ביתיות

ההבדל בין תאונות אישיות לביטוח צד ג'

ביטוח תאונות אישיות הוא ביטוח שנוצר מיוזמתו של המבוטח, ללא שאלה של אחריות לנזק. וכך במקרה של תאונה בבית, הביטוח אמור לכסות את הפגיעה עד לגובה שנקבע מראש בתוך הפוליסה. בביטוח צד ג' לעומת זאת, בעל הבית מעוניין או נדרש להגן על מי שנכנס לשטחו וכך אם חלילה תתרחש מצידו רשלנות או שתתרחש פגיעה בעקבות כשל בבית או מחדל, לא יהיה צורך להכניס את היד לכיס ולשלם בגין הנזק הפיזי וחברת הביטוח תדאג לכך.

עוד אפשרות היא להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה לדמי תאונה, במסגרתה מתקבל תשלום לתקופה קצרה וזאת בשל אי כושר זמני.

 

תביעה בגין תאונות ביתיות של עובדי ועובדות משק בית

האם עובדת משק בית יכולה לתבוע את בעלי הדירה גם אם שולמו עבורה דמי הביטוח הלאומי? האם יש צורך בביטוח מעבידים לעוזרת בית?

עובדי משק בית שנפגעו באופן שגרם לאי כושר זמני או קבוע או לנכות, זכאים לתשלומים מהמוסד לביטוח הלאומי. במקביל לכך הם יכולים לתבוע בגין נזקים נוספים וככל שקיימת להם האפשרות להוכיח שהתאונה נגרמה בשל רשלנות בעלי הבית.

לשם ההמחשה ניקח עוזרת בית המשתכרת ב-4,000 שקלים לחודש, שעלתה על סולם לא תקין בבית שבו עבדה. פגיעתה מקימה כעת עילה לתביעת נזיקין נגד בעלת הבית שהתרשלה, בכך שלא סיפקה לעובדת סולם תקין.

אם ייקבעו בתביעה 10% נכות לצמיתות, המוסד לביטוח הלאומי יספק לה מענק חד פעמי בגובה של 43 קצבאות נכות. מעבר לכך, נזקי התובעת בגין כאב וסבל, הפסד ימי עבודה, הוצאות צד ג' והוצאות רפואיות עלול להיות גבוה בהרבה, כך שאת ההפרש בגובה של עשרות אלפי שקלים תכסה המעסיקה – בעלת הבית. מהסיבה הזו חשוב מאוד שלא להסתפק בתשלום ביטוח לאומי לעובדי משק בית ולדאוג גם לביטוח צד ג'.

יצוין כי כאשר בעלי הבית אינם משלמים ביטוח לאומי עבור עוזר/ת בית, הם חשופים הן לסנקציות מהביטוח הלאומי משום שלא דיווחו על העובד והן לתביעת נזיקין מצד העובד עצמו.

 

תביעה בגין תאונות ביתיות של ילדים

מיהו האחראי לנזק של ילדים שנפגעו בבית, לרבות חברי הילדים שהגיעו להתארח או ילדיהם של קרובי משפחה?

גם במקרה הזה השאלה שצריך לשאול היא שאלת הרשלנות. אם התאונה נגרמה בעקבות רשלנות בעלי הבית, הרי שעליהם לשלם פיצויים בכפוף לתביעה שתוגש נגדם. המקרים הנפוצים לעניין זה הם חבלה כתוצאה ממתקן שעשועים כמו טרמפולינה או טביעה בבריכת השחייה הפרטית. אם לבעלי הבית יש ביטוח צד ג', חברת הביטוח תשלום פיצויים עבורם.

ללא קשר לשאלת הרשלנות, קיימת להורים שילדם נפגע האפשרות לתבוע את פוליסת תאונות אישיות לתלמידים בה ילדיהם מכוסים 24/7 בכל מקום בארץ ובעולם מגיל 3 ועד לסיום לימודי התיכון.

חשוב לדעת שהפסיקה מטילה אחריות מוגברת על מבוגרים שילדים היו בחזקתם ונפגעו, כתוצאה מהעדר חוש אחריות מוגברת והערכה מטיבה של סיכונים ונזקים. יחד עם זאת, אי אפשר להתכחש לעובדה שהתנהגותם הפזיזה והאינטנסיבית של ילדים לעתים אינה ניתנת לצפייה, דבר שבית המשפט מתחשב בו בהכרעותיו ונבדק לגופו של עניין בהתאם למקרה.

 

תביעה בגין תאונות ביתיות של בעלי מקצוע

במקרה של פגיעת בעלי מקצוע בתוך הבית, צריך להבדיל בין פציעות שנגרמו כתוצאה מאופי העבודה המקצועית לבין פציעות שהתרחשו ללא כל קשר (למשל העובד לא הבחין במשקוף ונחבל ממנו בראשו).

 

כך תפעלו במקרה של תאונה בבית

המלצות לנפגעים (התובעים) המלצות לבעלי הבית (הנתבעים)
תעדו באותו הרגע את הגורם לפציעה תעדו מצידכם את סביבת התאונה ואת הגורם לה, לשם שמירה על האמת והסדר הטוב.
קחו שמות ומספרי טלפון של עדים לתאונה החליפו פרטים עם הנפגעים אך אל תתפתו "לסגור" עמם בשקט את הנושא.
קבלו באותו הרגע את פרטי פוליסת הביטוח מבעלי הבית. ספקו את פרטי פוליסת הביטוח ודווחו לחברת הביטוח על המקרה, אחרת היא עלולה להתנער מאחריותה לפיצוי בהמשך.
גשו בהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי ואספו מכאן והלאה כל מסמך שקשור לתאונה, השלכותיה, הוצאות מהמקרה וכו'. עקבו אחרי המצב הרפואי של הנפגעים על מנת שתוכלו לקבל הגנה משפטית מתאימה.
פנו לעו"ד לקבלת ייעוץ משפטי. פנו לעו"ד לקבלת ייעוץ משפטי.

 

זקוקים לעורך דין תאונות מיומן? – תנו לנו להילחם למענכם!

משרד עורך דין דוד פייל ושות' מייצג ומלווה נפגעים בכל סוגי התאונות כבר למעלה מ-20 שנים. אנו מעמידים לרשותכם צוות משפטי ורפואי מהשורה הראשונה, המגיש מעטפת שירותים משפטיים ברמה הגבוהה ביותר ופועל במקצועיות חסרת פשרות עד לתוצאה הטובה ביותר. לתיאום התייעצות ללא התחייבות פנו אלינו כבר עכשיו.

אם יש לכם ביטוח תאונות אישיות, זה הזמן להגיש תביעה לחברת הביטוח. אם התאונה הותירה אחריה מצב של אי כושר זמני ניתן להגיש תביעת דמי תאונה למוסד לביטוח הלאומי.

יש לתעד את הפגיעה והגורם לה ולקבל מבעלי הבית את פוליסת הביטוח שלו לצד ג'. אם התאונה נגרמה עקב רשלנות מצד בעלי הבית, יהיה ניתן לתבוע גם אותם.

עובדי משק בית רשאים להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי, מה שחושף בעלי בית שלא דיווחו על העסקת העובד/ת לתביעת שיבוב כנגדם. בנוסף לדיווח בביטוח הלאומי, מומלץ לבעלי הבית ליצור חבות מעבידים שתשמש אותם בדיוק למצבים הללו. 

תחילה יש לתעד את התאונה ואת המפגע שגרם לה, לקבל פרטי עדים למקרה ואת פרטי פוליסת הביטוח של בעלי הבית. לאחר מכן יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ולשמור כל תיעוד רלוונטי מכאן והלאה. אפשר לפנות לייעוץ משפטי כבר בשלב הזה לצורך גיבוש תביעה מתאימה. 

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם