צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

נכות מתאונת עבודה

להאזנה:


 

נכות מתאונת עבודה מותירה אחריה השפעה קשה ומורכבת בכל התחומים: הפן התעסוקתי, המשפחתי, הכלכלי, החברתי והרגשי. בין אם מדובר בנכות זמנית או לצמיתות, תהיו זכאים לקבל בגינה זכויות שונות, מרביתן ניתנות מטעם המוסד לביטוח הלאומי. מאמר זה יוגש כמדריך לנפגעי עבודה המבקשים לעמוד בפני וועדה רפואית לקביעת נכותם ומעוניינים להבין כיצד לפעול עם כמה שפחות אתגרים וסיבוכים.

 

נפגעתי בתאונת עבודה. מה מגיע לי?

בעוד שחלק מהתאונות מסתיימות עם פגיעות יחסית קלות המאפשרות לשוב כרגיל לעבודה והשגרה, תאונות אחרות יסתיימו למרבה הצער עם פגיעה קשה וממושכת יותר, לעתים גם בלתי הפיכה. החוק מעמיד לצידם של בעלי הנכות הזמנית או הצמיתה מספר זכויות חשובות, בראשן קבלת אחוזי נכות מהמוסד לביטוח הלאומי המתבטאים בקצבה חודשית או מענק כספי.

זכויות נוספות יינתנו לטובת כיסוי הוצאות רפואיות ושיקום רפואי ומקצועי, לצורך התמודדות עם פגיעות מורכבות (מתן קצבאות נוספות) ולמיצוי כלכלי יעיל מול גורמים מפצים נוספים כמו מקום העבודה עצמו או פוליסת ביטוח מתאימה.

 

מי מוגדר נכה מעבודה?

נכות מעבודה מתייחסת לכל מקרה שבו לא ניתן לשוב לעבודה בנסיבות רפואיות (פיזיות או נפשיות) וזאת בתום 91 ימים מהתאונה, במסגרתם קיבל העובד דמי פגיעה. דמי הפגיעה מהווים למעשה את ההכרה באירוע כתאונת עבודה ואת העובד עצמו כנפגע עבודה, מה שמאפשר לגשת בהמשך הדרך גם לתהליך תביעת הנכות.

ואולם, מי שלא קיבלו דמי פגיעה אך נסיבותיהם הרפואיות הקשות בכל זאת מונעות מהם לעבוד, רשאים לתבוע מהביטוח הלאומי נכות כללית (הכרה בנכות רפואית שלא מעבודה). מכאן והלאה יתייחס מאמר זה לתביעות נכות מעבודה בלבד ולכן אינו רלוונטי למי שתובעים במסלול נכות כללית.

 

הליך תביעת נכות מתאונת עבודה

כל מי שהגיש תביעה לקבלת דרגת נכות עקב תאונה או מחלה שהוכרו כתאונת עבודה, יוזמן לוועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי. וועדה זו מורכבת בדרך כלל מרופא מומחה אחד המתמחה במישור הרפואי ממנו סובל התובע וממזכיר וועדה, שיתעד אותה בפרוטוקול מסודר.

הוועדה תעיין בחומר הרפואי המלא והיא רשאית לתשאל את התובע לגבי מצבו ויכולות התפקוד שלו, לבצע בדיקה גופנית בהתאם לסוג הבעיה הרלוונטית ואף לשלוח את התובע לבדיקות נוספות או להורות על המצאת מסמכים רפואיים נוספים לצורך קבלת החלטתה. את הוועדה עצמה ניתן לעבור בליווי של אדם נוסף לבחירתכם – חבר, קרוב משפחה ואף עורך דין מייצג שישיב בשמכם לכל השאלות.

לוועדה חשוב מאוד להגיע מוכנים היטב, לאחר שבוצעה הכנה מתמשכת של כמה שבועות ואפילו חודשים. עליכם להבין כיצד להשיב לשאלות בצורה מסודרת ומדויקת, כיצד להציג את מצבכם על מנת לשקף את חומרתו המלאה, לארגן את החומר הרפואי ולמיין אותו וכמובן להתייעץ משפטית לגבי מעמד הדיון והבנת סעיפי הליקוי ואחוזי הנכות שאותם הוועדה מסוגלת לאפשר.

חשוב להבין: הוועדה בוחנת את מצבכם הרפואי ומשייכת אותו לסעיף הבריאות המתאים ביותר בתקנות הביטוח הלאומי. תקנות אלה מתבטאות בספר מבחנים גדול ומקיף עם שלל מצבים רפואיים שונים, כל מצב רפואי המופיע בהם מתבטא באחוזי נכות קבועים וידועים מראש.

כך לדוגמה, מי שעבר קיבוע בעמוד השדרה הצווארי בזווית נוחה זכאי ל-30% נכות, לעומת מי שעבר קיבוע בזווית שאינה נוחה (כלומר עם סטייה או הפרעה ביציבות הכוללת) וזכאי כעת ל-50% נכות.

נכות מתאונת עבודה

החלטת הוועדה הרפואית וקביעת אחוזי הנכות

הוועדה לא מוסרת את החלטתה במועד הדיון, אלא במכתב שיישלח לתובע כחודשיים לאחר מכן. מכתב זה מכיל את פרוטוקול הוועדה ואת החלטתה לגבי אחוזי הנכות, כאשר ניתן לגשת עם המכתב למחלקת התביעות בביטוח הלאומי למימוש הגמלה. כאן יבוצע חישוב לגמלה זו בהתאם למספר פרמטרים קבועים והיא תשולם כבר מאותו החודש רטרואקטיבית (כלומר מאז תאריך הוועדה).

אם אחוזי הנכות שניתנו אינם מספקים, לא משקפים את המצב הרפואי לאשורו ואף אינם מביאים בחשבון אי אילו פרטים או השתלשלות לא תקינה במעמד הוועדה עצמה – ניתן להגיש ערעור על החלטתה, לוועדת עררים של המוסד לביטוח הלאומי בתוך 60 ימים.

לרוב וועדה זו תורכב משניים או שלושה רופאים מומחים והחלטתה בנושא תהיה לכאן או לכאן. אם החלטה זו אינה מספקת עדיין, ניתן יהיה לעתור לבית הדין לעבודה, אך רק בשאלות משפטיות ושאינן מתייחסות למצב הרפואי עצמו.

 

אופן חישוב המענק או הגמלה לנכים מתאונת עבודה

בסיס החישובים במוסד לביטוח הלאומי לעולם יהיה שכר הברוטו של העובד משלושת חודשי עבודתו האחרונים (בממוצע). אם התקבלו תשלומים נוספים בחודשים אלה כמו דמי הבראה, משכורת 13, ביגוד, מענק, בונוס וכו', הם יחושבו גם כן ולכן מגדילים משמעותית את הקצבה/ המענק.

 

חישוב דמי פגיעה

דמי הפגיעה משולמים לכל עובד שאיננו מסוגל לשוב לעבודתו לאחר המקרה ובהתאם לימי אי הכושר המופיעים בתעודה הרפואית שניתנה לו. תשלום זה ניתן עד 91 ימים ומבוסס על 75% מהשכר היומי הממוצע משלושת חודשי העבודה האחרונים. (hotelfauchere.com) כיצד נערך החישוב בפועל?

למשל: עובדת שנקבעו לה 35 ימי אי כושר והשתכרה בממוצע 11,000 ₪ טרם הפגיעה, אזי: 11,000 * 35 = 385,000 ₪. כעת סכום זה יחולק ב-90 כמספר ימי התשלום כך שהעובדת תקבל 4,277.7 ₪ בעבור כל התקופה. יצוין כי דמי פגיעה אינם חייבים במס הכנסה.

 

חישוב מענק/ קצבת נכות

עם סיום מתן דמי הפגיעה, באפשרות העובדים שנותרו עם נכות לתבוע בגינה ולעבור וועדה רפואית מתאימה. בשלב זה כושר העבודה איננו פקטור, כך שגם מבוטחים עם כושר עבודה מלא רשאים להתאים אחוזי נכות לאור מצבם הרפואי. מי שנקבעה להם נכות בשיעור שבין 9%-19% זכאים למענק חד פעמי, בגובה 43 קצבאות נכות. להלן נוסחת החישוב: אחוז הנכות * 43 * 75% השכר הממוצע משלושת החודשים האחרונים.

למשל: עובד שהשתכר ב-10,000 ברוטו בממוצע וקיבל נכות בשיעור 10%, זכאי למענק חד פעמי של 32,250 ₪ (כלומר 0.1 * 0.75 * 10,000). מי שנקבעה להם נכות בשיעור של 20% ומעלה, זכאים לקצבה חודשית בהתאם לנוסחה הבאה: סך החודשים שנקבעו * אחוזי הנכות * 75% השכר הממוצע משלושת החודשים האחרונים.

אם הקצבה ניתנה לצמיתות (כלומר לא זמנית), היא תתקבל עד לגיל הפרישה כאשר אז ניתן יהיה לבחור האם להמשיך לקבל קצבת נכות מתאונת עבודה או לעבור לקבל קצבת זקנה (הבוחרים בקצבה זו זכאים למענק חד פעמי בגובה 36 קצבאות נכות מעבודה, אך תישלל מהם הזכות להגיש מכאן והלאה תביעה להחמרת מצב).

ועוד מספר הליכים וזכויות שנובעים מהכרה בנכות מעבודה:

  • הגדלת הנכות עד 50% לפי תקנה 15, אם נגרמה פגיעה מקצועית וירידה ניכרת בהכנסות.
  • שקלול נכויות לכדי אחוזי נכות מצטברים מהם צומחת קצבה חודשית גבוהה יותר.
  • קבלת 100% נכות באופן זמני לנפגעים עם פגיעה זמנית שבמהלכה לא ניתן לעבוד כלל (נכה נזקק)
  • קבלת קצבה מיוחדת למקרים של נכות קשה עם תלות בזולת וכן לטובת שיפוץ הבית, רכישת אבזור או רכב.
  • זכאות לתביעה להחמרת מצב אחת ל-6 חודשים
  • זכאות לשיקום מקצועי, טיפול רפואי מלא בחינם, פטור מס הכנסה לבעלי נכות 89.1% ומעלה, הנחות ברשויות המקומיות.
  • ועוד.

 

בשורה התחתונה:

נכות מתאונת עבודה דורשת במסע מורכב עד למימוש מלוא הזכויות. לשם כך אנו במשרד עו"ד דוד פייל ושות', מעמידים לרשותכם צוות מקצועי של עורכי דין ומומחים רפואיים שצברו ניסיון והצלחות רבות במשך יותר מ-20 שנה. לתיאום התייעצות לא מחייבת בביתכם, צרו קשר כבר עכשיו.

 

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם