צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי עשויה לגרום לנזקים חמורים וקשים ליולדת ולתינוקה. מתי מהלך ההרדמה, אופן ביצועה וגם קבלת ההסכמה לביצועה נחשבים לרשלנות רפואית? משרדנו עונה על כל השאלות.

 

נותחה בקיסרי ללא הרדמה כלל

המקרה הבא הוא ככל הנראה סיוט הבלהות הגדול ביותר ליולדת בלידה קיסרית: יולדת בת 25 הגיעה לבית החולים במטרה ללדת בלידה רגילה, שנקלעה למצוקה עוברית. הצוות הבהיל אותה במהירות לניתוח קיסרי, שם החלו בניתוח עצמו כאשר היולדת עצמה איננה מורדמת.

אין צורך לתאר במילים את מהלך הניתוח המצמרר לכל הדעות, שבו היולדת נמצאת בערנות מלאה ולכן רק נוסיף כי בשלב זה נכנסה באופן טבעי להיסטריה וזעקה באימה, מבלי שרופאיה מבינים את גודל המצוקה ומורים לה להמשיך לנשום עמוק. בשלב מסוים ומתוך תגובה אינסטינקטיבית לכאבים, קיפלה היולדת את רגליה – מה שגרם לצוות להבין שהיא איננה מורדמת ולספק לה חומר הרדמה כללי.

מדובר כמובן במקרה חריג ביותר, שמבטא רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי ללא ספק. רשלנות רפואית בטיפול זה גם המשיכה לאחר מכן, בניסיונות של הצוות הרפואי להסתיר את המקרה, להימנע מסיוע ותמיכה ביולדת לאחר מכן או להפנות אותה לטיפול נפשי לאחר ששוחררה. היולדת אכן סבלה בהמשך ממצב נפשי ירוד שאובחן כהפרעת דחק פוסט טראומטית.

 

ניתוח קיסרי: מתי וכיצד?

ניתוח קיסרי הוא הליך רפואי נפוץ ביותר ומתרחש בלידות רבות. בלידה זו מבצעים חתך בדופן הבטן כדי להגיע עד לרחם ולחלץ את התינוק שלא דרך תעלת הלידה.

רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי
רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי

מכיוון שפעולה זו מלווה מטבע הדברים בכאבים נוראיים, מבוצעת הרדמה, שנחשבת לרכיב מרכזי מאוד בניתוחים אלו. הרדמה זו מוכרחה להיות מדויקת מאוד, שכן רשלנות רפואית במהלך ניתוח קיסרי עלולה להיות קריטית הן לאם והן לתינוקה.

חשוב להבדיל בין הרדמה כללית ומקומית במעמד הניתוח הקיסרי, שכן את ההרדמה המקומית רשאי לבצע רופא מוסמך בלבד. הבחירה בסוג ההרדמה נובעת מהרקע הרפואי בעיקר ודורשת מינון מדויק ככל האפשר, כדי להימנע מהופעת תופעות לוואי לאחר הניתוח אך לאפשר בצורה תקינה את מהלך ההרדמה.

 

תחומי האחריות של הרופא המרדים בניתוח קיסרי

לאור מסגרת האחריות שבידי הרופא המרדים, האצבע המאשימה במקרי רשלנות רפואית במהלך ניתוח קיסרי מופנית בראש ובראשונה אליו. הרופא המרדים אמור לתת את הדעת לגבי סוג ההרדמה הנדרשת על סמך הרקע הרפואי, להביא בחשבון רגישויות שונות ולסקור את הנתונים הפיזיולוגיים של היולדת כדי להחליט על מינון ההרדמה הנדרש.

מינון חסר של חומר ההרדמה ייפגע ביולדת ובהליך התקין של הניתוח, דבר שעשוי לפגוע גם בתינוק כמובן. מינון יתר של הרדמה עלול ליצור תופעות לוואי ליולדת ולתינוקה, שמהם עשויים להיווצר נזקים.

בהמשך לדוגמה שעמה פתחנו את המאמר, מובן שגם העדר ביצוע ההרדמה או מינון נמוך עד כדי פעולה חלקית או ללא תחושת הרדמה כלל, נחשבים רשלנות רפואית בלידה. במצב זה מדובר בכשל חמור ביותר, שבו היולדת עלולה לסבול כאבים נוראיים ואף לגלות שמהלך הניתוח בפועל נפגע.

הרופא המרדים מחויב לעקוב בצורה הרמטית וקפדנית אחר מצב המטופלת בתהליך ההרדמה מרגע ביצועו לטובת הניתוח הקיסרי. עליו לעקוב אחרי סימניה החיוניים של היולדת ולנטר כל סימן שמהווה איתות לסיבוך פוטנציאלי. אם יתרשל בכך ולא יבחין בסימנים המתאימים, או חלילה יתעלם מהם, הדבר עלול להחמיר עם מצבה של היולדת ולגרום לנזקים לה או לתינוקה.

 

גרימת רשלנות רפואית בהרדמה במהלך ניתוח קיסרי

את ההרדמה בניתוחים קיסריים מבצעים על ידי זריקת הרדמה. זריקה זו מחויבת להינתן מתוך מיומנות רבה של הרופא המרדים ובמיקום מדויק ביותר. גרימת רשלנות רפואית בהרדמה בניתוח קיסרי מתרחשת לא פעם כתוצאה מסטייה מהפרקטיקה הרפואית הנהוגה, שמתייחסת גם לסוג הזריקה עצמה.

מתן רשלני של אפידורל למשל, עלול להביא לנזקים רבים ליולדת ובמקרים מסוימים עלול להזיק גם לתינוק. רשלנות זו עשויה להתבטא למשל באופן החדרת המחט בין שתי חוליות הגב התחתון, כך שהמחט חודרת רק באופן שטחי או לחילופין חודרת עמוק מעבר לצורך. במקרים ספציפיים לא ניתן לפעול מול שתי החוליות התחתונות ביותר של היולדת ויש "לעלות" לצמד חוליות גבוהות יותר.

רשלנות בנקודות אלו תתבטא גם בהזרקה במיקום שגוי, כמו אל תוך עמוד השדרה ממש או שלא לאחר חיטוי כראוי. בניתוח קיסרי, משתמשים לרוב בסוגים של הרדמה חזקה יותר מהזריקה האפידורלית וזאת בשל העדר הצורך להפעיל את גופה התחתון של היולדת במהלך יציאת התינוק מתעלת הלידה (שלב הלחיצות). החומר המוכר בניתוחים קיסריים הוא חומר הרדמה ספינלי.

 

רשלנות רפואית באופן ביצוע ההרדמה בניתוח קיסרי

במקרה לדוגמה, יולדת טענה כי קיבלה זריקה ספינלית לפני ביצוע הניתוח הקיסרי ובאופן שפגע בחוט השדרה וגרם לשיתוק בשתי רגליה.

היולדת, בסוף שנות ה-30 לחייה הגישה כתב תביעה שלפיו הגיעה לניתוח קיסרי אלקטיבי (שנקבע מראש), קיבלה את ההרדמה הספינלית שדורשת כאמור טכניקת הרדמה שונה מעט – במינון נמוך יותר מזה של האפידורל וישירות לחלל השדרה עצמו, כך שהיא מבוצעת באופן עמוק וממושך יותר.

לדברי היולדת, הרופאה המרדימה החלה במתן הזריקה והצהירה כי "לא נכנסה טוב והיא מנסה שוב". בניסיונה השני חשה היולדת כאב ברגלה השמאלית שכלל זרם חשמלי שגרם למתיחה לא רצונית של הרגל. מצב זה גרם לאותה הרופאה לגעור ביולדת ולהמשיך, בעודה מתייסרת מכאבים.

כאבים אלו לא פסקו גם לאחר הניתוח ובדיקת MRI גילתה לה בצקת בחוט השדרה. אשפוז שבוצע בטיפול נמרץ נוירוכירורגי חשף כי קיימת טראומה לחוט השדרה בעקבות הרדמה שהוזרקה במיקום שגוי. חוות הדעת הצביעה על כך שהיה על הרופאה לבצע את הזריקה נמוך מגובה חוט השדרה, דבר שלא היה מביא לכדי שיתוק ברגלי התובעת ובשיעור 100% נכות.

 

העדר הסכמה מדעת להרדמה בניתוחים קיסריים

בתביעה נטען גם כי בית החולים לא פירט בנוגע לסיכון זה ואף לא צוין המקרה במכתב השחרור. נציין שגם הסכמה מדעת לקבלת כל טיפול רפואי באשר הוא ובפרט הסכמה לביצוע הרדמה, אמורה להתקבל מתוך ידיעה מעמיקה לגבי הסיכונים והאפשרויות, אופן ההרדמה, וההשלכות.

אם אלו לא פורטו בפני היולדת טרם הניתוח, עלול הדבר להיחשב כרשלנות בהרדמה בניתוח קיסרי וזאת גם אם בפועל לא נגרם כל נזק. כדי לייצר הסכמה מדעת ולהימנע מפגיעה באוטונומיה, הרופא המרדים נדרש לספק כל מידע לגבי ההרדמה, השלכותיה, יתרונותיה וחסרונותיה.

יש לעשות זאת על פי הבהילות והדחיפות שבה היולדת נכנסת לחדר הניתוח – ככל שמדובר בניתוח קיסרי דחוף ביותר, רמת ההסברים תהיה מתומצתת יותר. אם הניתוח מתוכנן, נקבע מראש וללא דחיפות רפואית, הפירוט חייב להתבצע בהרחבה ובפירוט ככל הניתן.

 

נגרם לך או לתינוק נזק עקב הרדמה רשלנית בניתוח קיסרי? אל תתמודדי לבדך

אם נגרם לך נזק כתוצאה מהרדמה במהלך הניתוח הקיסרי, מגיעים לך תמיכה, הכרה בזכויותיך וגם ליווי מלא עד לקבלת מלוא הפיצויים בגין אותה הרשלנות. משרד עורך דין דוד פייל ושות' מתמחה כבר למעלה מ-20 שנים בתביעות רשלנות בטיפול, באבחון, בניתוח ובמעקב רפואיים לרבות רשלנות רפואית בתחומי ההריון והלידה.

אנו מעמידים לרשותך 30 עורכי דין ומומחים רפואיים שצברו את רמת הניסיון הגבוהה והמקצועית ביותר וזיכו את לקוחותינו בסכום של מאות מיליוני שקלים כפיצוי בתביעות הרשלנות שהגשנו. נשמח להעריך את היקף הפיצוי שמגיע לך בפגישה בביתך, ללא התחייבות ובמלוא הנכונות לעזור. צרי קשר ונתאם עוד היום.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם