תביעות ביטוח לאומי

מהן תביעות ביטוח לאומי?

מהיום שאנחנו זוכרים את עצמנו יש מס כזה שתמיד משלמים – ביטוח לאומי.

מדינת ישראל, באמצעות המוסד לביטוח לאומי מנסה לסייע לאזרחים חולים שמחלתם הביאה לנכות קבועה בין אם נגרמה בזמן העבודה ובין אם לא. אדם שחלה או נפצע, עושה ראשית כל מאמץ להשתקם ולחזור לחיות חיים רגילים אולם לצערנו, לא אחת ולא פעמיים המחלה או התאונה משאירים שייר רפואי בגופו של החולה ובמקרה כזה הוא זכאי להגיש תביעה לביטוח הלאומי ולדרוש פיצוי כספי.

מאחר וכמות הפונים למוסד גדולה, המוסד לביטוח לאומי מערים קשיים בהגשת תביעות ביטוח לאומי עד לקביעת הזכאות. הגשת התביעה תוך שיתוף פעולה עם איש מקצוע מיומן מגדילה משמעותי הן את הסיכוי שהתאונה תוכר כתאונת עבודה והן את אחוזי הנכות וכפועל יוצא את שיעור הפיצוי שיפסקו למגיש.

אדם שנפגע ונותר עם נכות רשאי להגיש תביעה לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי יזמן את הנפגע ויעמידו בפני ועדה רפואית על כדי שזו תקבע את נכותו הזמנית או הצמיתה. שיעור הפיצויים להם זכאי המגיש תלויים בשיעור הנכות שנקבעה לו. בגין נכות צמיתה הפחותה מ- 5% לא יקבל הנפגע פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי.

בגין נכות של 5% ועד 19% מעניק המוסד לביטוח לאומי מענק נכות חד פעמי ובגין נכות העולה על 20% משלם המוסד לביטוח לאומי קצבת נכות חודשית כל עוד הנכות בתוקף או עד לגיל פרישה

על כל קביעה של ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ניתן לערער תוך 30 ימים לוועדה רפואית עליונה המורכבת משלושה רופאים. על החלטת הועדה העליונה ניתן לערער על עניינים משפטיים בלבד לבית הדין לעבודה.

בנוסף לנכות הכללית משלם המוסד לביטוח לאומי גם נכות בגין תאונת עבודה ובגין מחלות מקצוע. מחלות המקצוע מוגדרות בתקנות וכוללות רשימה סגורה של מחלות שאם אדם חלה בהם יוכל להיות מוכר כמי שחלה במחלת מקצוע. תאונת עבודה היא תאונה שעל מנת שתוכר ככזו צריך שתקרה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של הנפגע אצל מעבידו או מטעמו.