תאונה עצמית – כל מה שחשוב לדעת

תאונה עצמית: אלפי ישראלים עוברים תאונות דרכים בישראל מידי שנה ולא מכירים את הזכויות המוקנות להן בחוק. גם כאשר אתם נפגעים בתאונת דרכים שהייתה באשמתכם המלאה זכותכם לקבל פיצוי. העיקרון הבסיסי של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי כל אדם שנפגע בתאונת דרכים ללא חשיבות לשאלה מי אשם בגרימתה, זכאי לקבל פיצוי בשל נזקי גוף שנגרמו לו.

מהי תאונה עצמית

תאונה עצמית היא כל תאונה בה מעורב רק רכב אחד. מקרים נפוצים של תאונות עצמיות הם, איבוד שליטה על הרכב, נפילה מאופנוע, התנגשות בגדר ההפרדה, החלקה על הכביש ופגיעה בעמודי תאורה. חוק הפיצויים שהסדיר את הפיצויים לנזקי גוף חל גם על תאונה עצמית מכיוון שהזכאות אינה תלויה באחריות או אשמה לעצם התאונה.

פיצויים מחברת הביטוח

כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים, אלה ישולמו באמצעות ביטוח החובה של הרכב. גם במקרה של תאונה עצמית שמעורב בה רק רכב אחד, זכאים הנהג והיושבים ברכב לפיצויים מביטוח החובה.

סכום הפיצויים המגיע לנפגע נקבע לפי ראשי נזק שונים: כאב וסבל שמחושב בהתאם לנוסחה מתמטית לפי שיעור הנכות הרפואית הצמיתה, גיל הנפגע ומספר הימים שבהם היה מאושפז. כמו כן זכאי הנפגע לתשלום פיצויים בשל אובדן כושר עבודה, הוצאות רפואיות, הוצאות ניידות, התאמת דיור, והוצאות משפט.

תאונה עצמית – כל מה שחשוב לדעת

זכאות לפיצויים בתאונה עצמית

כאשר מדובר על תאונה עצמית חשוב להבחין בין זכאות לנזקי רכוש לבין זכאות לנזקי גוף. נזקי רכוש מכוסים בפוליסות מקיף וצד ג' ואילו נזקי גוף בפוליסות החובה. כעת נדון בנזקי גוף.

כאשר מדובר על תאונה עצמית חשוב להבחין בין תאונה מכוונת לבין תאונה מקרית של נהג שנפגע בתאונה עצמית. לאחר תאונה עצמית גם אם הנהג בצורה לא אחראית והוא אשם בתאונה בהתאם לחוק הפיצויים לתאונות דרכים הנהג יכול לתבוע את חברת הביטוח ולקבל פיצויים בגין נזקי הגוף מהם הוא סובל לאחר התאונה.

מקרים בהם לא ניתן לתבוע פיצויים

בהתאם להוראות חוק הפיצויים נפגע תאונה עצמית לא יהיה זכאי לקבל פיצוי במידה והוא גרם לתאונה באופן מכוון. גם במקרה של תאונה עצמית שהתרחשה בעת שימוש ברכב ללא רשות בעליו לא תתקיים זכאות לפיצויים. כאשר נהג הרכב נוהג בעודו בשלילה כמו גם נהג שמעולם לא הוציא רישיון לא תהיה זכאות לפיצויים.

כאשר הנהג ברכב בעת התאונה העצמית היה ללא רישיון והוא היה מודע לכך בעת שהחל בנסיעתו יתכן והוא לא יהיה זכאי לפיצויים על נזקי הגוף מחברת הביטוח. הדבר נכון הן כאשר רישיונו פקע עקב אי תשלום האגרה והן כאשר רישיונו נשלל בהליכי הוצאה לפועל. למרות שלנהג הנפגע אין זכות לתבוע במידה והנהג מת כתוצאה מתאונה עצמית לתלויים בו עשויה להתקיים עילת תביעה.

תאונה עצמית במהלך ביצוע פשע

כאשר תאוננה עצמית אירעה במהלך ביצוע פשע לנהג הנפגע גם כן לא יהיה זכאי לפיצויי מחברת הביטוח או מקרנית. במידה והנהג מת בתאונה התלויים בו יוכלו להגיש תביעה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. מי שנהג ללא ביטוח חובה על הרכב וידע על כך בעת עלייתו על הכביש לא יוכל לתבוע פיצויים מקרנית.

אחריות בעל הרכב או אחריות הנהג

כאשר רישיונו של נהג נשלל בהתאם לחוק הוא מבצע עבירה בכל נסיעה וכל תאונה עצמית עשויה להיות מוגדרת כמקרה שאינו מכוסה בביטוח החובה. כאשר בעל הרכב לא רכש פוליסת חובה בהתאם לנדרש והנהג לא היה מודע לכך לאחר תאונה עצמית שהובילה לנזקי גוף הוא זכאי לתבוע פיצויים מקרנית. הפיצויים יינתנו רק כאשר לא היה באפשרות הנהג לדעת כי הרכב אינו מבוטח.

במידה ויינתן פיצויי לנהג, קרנית רשאית לתבוע את בעלי הרכב שלא מילא את חובתו החוקית לרכישת ביטוח חובה ולדרוש שיפויי עבור הפיצויים שהועברו לנהג.

תאונה עצמית ונזקי רכוש

עד כה עסקנו בתביעות בגין נזקי גוף לאחר תאונה עצמית מכוח חוק הפיצויים. תאונה עצמית עשויה להסתיים עם נזקי רכוש לרכב. ביטוח צד ג' אינו רלוונטי לתאונות שכאלה ובעל הרכב יוכל לתבוע את חברת הביטוח רק אם הוא מחזיק בפוליסת ביטוח מקיף. התביעה תיבחן בהתאם לנסיבות המקרה ותנאי הפוליסה וחברת הביטוח לרוב לא תפצה בגין חבלות שנגרמו בזדון.

כאשר מדובר על תאונה עצמית שגרתית כגון התנגשות מקרית במעקה הבטיחות ניתן יהיה להפעיל את הביטוח במידה וגובה הנזק לרכב עולה על סכום ההשתתפות העצמית שנקבע בפוליסה. החברה המבטחת רשאית לשלוח את הרכב לתיקון במוסך הסדר במידה והדבר הוגדר בפוליסה או לבצע החזר של עלות התיקון במידה והמבוטח רכש ביטוח הכולל מוסך פרטי.

הפעלת הביטוח המקיף

מומלץ לשקול בכובד ראש אם להפעיל את הביטוח המקיף לאחר תאונה עצמית ויש לתת את הדעת על העלייה הצפויה בעקבות הפעלת הביטוח על עלות הפרמיות בעתיד. כל הפעלה של הביטוח המקיף יוביל לביטול ההנחה הנלווית להיעדר תביעות ויש לבחון אם עלות התיקון עולה על ההנחה לאורך השנה כולה בהתאם לגובה ההשתתפות העצמית ועלות הפוליסה.

מה לעשות לאחר תאונה עצמית

במקרים של תאונה עצמית אין צורך לאסוף פרטים של הרכבים המעורבים כמובן אך מומלץ לקחת את הפרטים של עדים לאירוע במידה וישנם כאלה. גם בתאונה עצמית יש לתעד את שעת התאונה ומקום התאונה לרבות בצילומים מזוויות שונות. חשוב לתעד הן את נזקי הגוף והן את נזקי הרכוש במידה ולרכב ביטוח מקיף.

חשוב מאוד לאחר כל תאונה עצמית לפנות לקבלת טיפול רפואי גם כאשר הפגיעה נראית קלה. נזקי גוף בתאונות דרכים עשויים להיות חמורים מכפי שנראה לנפגע ובמסגרת הטיפול הראשוני הרופאים יוכלו לבדוק את חומרת הפגיעות. החשיבות של קבלת טיפול במקום מסודר כמו חדר מיון או מרפאת קופת חולים נובעת מכך שהדיווח על האירוע יופיע ברשומות הרפואיות.

דיווח למשטרה

גם כאשר מדובר בתאונה עצמית ולא הגיעה ניידת משטרה ובוחן תנועה למקום, לאחר קבלת הטפול הרפואי יש לגשת לתחנת המשטרה ולדווח על האירוע. קבלת אישור מעורבות בתאונה מהמשטרה הינו חיוני לתביעה ונדרש על מנת לבסס את עצם עילת התביעה מול חברת הביטוח ובית המשפט.

מינוי מומחה מטעם בית המשפט

במקרים של תאונות דרכים לרבות תאונות עצמיות בעת הגשת התביעה אין צורך לצרף חוות דעת רפואית כפי שהדבר נדרש בתביעות נזקי גוף אחרות כגון, תביעות בגין רשלנות רפואית באבחון או תביעת מעסיק לאחר תאונת עבודה. בהליכים המתנהלים תחת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בית המשפט ימנה מומחה רפואי מטעמו לקבוע את היקפי הנזק וסכומי הפיצויים.

ליווי משפטי בתביעות תאונה עצמית

בכל מקרה של תאונה עצמית שגרמה לנזקי גוף חשוב לפנות לייעוץ משפטי מיד לאחר האירוע. משרד עו"ד דוד פייל ושות' מתמחה בתביעות נזקי גוף ומלווה תובעים במגוון סוגי תביעות לרבות תאונות דרכים מזה למעלה מ-20 שנה. המקצועיות והמומחיות של המשרד הובילה להשגת פיצויים של מאות מיליוני שקלים במהלך השנים הן בפשרות לאחר משא ומתן והן בפסקי דין.

בעת קבלת הטיפול חשוב לדווח לצוות המטפל על כלל הפגיעות, הכאבים והתסמינים גם כאלה שאינם נראים חמורים. חשוב לוודא שהרופא המטפל יציין בתיק הטיפולי כי הפגיעה אירעה בתאונה עצמית והמועד של האירוע יירשם. התיק הרפואי וסיכום הטיפול מהווה ראיה מרכזית לעצם התרחשותו של האירוע המזכה.

בהליך המשפטי לאחר תאונה עצמית כמו כל תאונת דרכים התובע אינו נדרש להוכיח את אחריותו של הנתבע לנזקים שנגרמו לו. בתביעת חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת החובה של הרכב יש צורך להוכיח את עצם האירוע והחברה תפצה גם כאשר התאונה אירעה באשמתו של התובע.

בית המשפט יקבע את סכום הפיצוי לאחר קבלת חוות דעת ממומחה רפואי מטעמו ובהתאם להוראות חוק הפיצויים. בחוק נקבע כי תקרה מקסימלית לפיצוי עבור ראש נזק כאב וסבל. לראש נזק אובדן כושר השתכרות לעתיד נקבע בחוק תקרת פיצוי של שילוש השכר הממוצע במשק ללא קשר להכנסתו של הנפגע טרם הפגיעה.

יש להבחין בין תקופת ההתיישנות לתביעות רכוש ותקופת ההתיישנות לתביעות נזקי גוף. ניתן לתבוע לאחר תאונה עצמית את חברת הביטוח שהנפיקה ביטוח מקיף לרכב בתוך 3 שנים ממועד התאונה. תביעת נזקי גוך כנגד חברת הביטוח או קרנית  ניתן להגיש בתוך 7 שנים ממועד התאונה.