צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי

להאזנה:

 

רשלנות רפואית באבחון רפואי שגוי או אבחון רפואי מאוחר גורם למותם של עשרות עד מאות חולים בישראל בשנה, ומותיר רבים אחרים נכים ומוגבלים לכל ימי חייהם. רשלנות רפואית באבחון הינה הסיבה הרווחת ביותר לתביעות והרשעות של רופאים ומוסדות רפואיים בישראל, באשמה של רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית באבחון רפואי שגוי יכולה להזיק במספר דרכים וצורות. מתן תרופות וטיפולים שגויים שאינם מתאימים למצבו הרפואי של המטופל עלולים להזיק לבריאותו באופן דראסטי, לגרום למותו או להותירו מוגבל ונכה להמשך חייו.

למימד הזמן באבחון הרפואי השגוי קיימת חשיבות רבה, ולא לשווא יוצאות קופות החולים ועמותות שונות בקריאה לציבור להיבדק באופן תקופתי על מנת לאבחן מצבים רפואיים כשהם עדיין לא מתקדמים, וניתנים לטיפול. שורה ארוכה של מחלות שנחשבו עד לפני שנים מועטות כבלתי ניתנות לריפוי, נרפאות לחלוטין, או מיוצבות כתוצאה מאבחון מוקדם, ובהן סוגים רבים של סרטן, איידס ועד שורה של מחלות כרוניות וקשות.

הציפייה של מטופל כשהוא מגיע למוסד רפואי היא שהרופאים המוסמכים בו יהיו בעלי ניסיון מספיק על מנת לאבחן את המחלה שממנה הוא סובל בזמן סביר.

אחריותו של המטופל היא להגיע אל המוסד הרפואי ולהיבדק. משעשה זאת, האחריות המשפטית לטיפול הראוי בו עוברת למוסד ולרופאים אותם הכשיר המוסד. מרגישים שהתייחסו אליכם ברשלנות בזמן טיפול? כנסו למידע אודות תביעת רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי
רשלנות רפואית כתוצאה מאבחון רפואי שגוי

אבחון רפואי שגוי – הסיוט מתגשם

בזמן מחלה, האדם נמצא במצב עדין ורגיש מאוד. אין מעצורים, אין יכולת להתמודד עם הסביבה, והרופא באותה עת, הוא הדרך היחידה לצאת ממצב הביש הזה.

אתם סומכים עליו בעיניים עצומות, מאפשרים לו לבצע איזה בדיקות שהוא רוצה, לשלוח אתכם לניתוח או הביתה – הכול בידיו ואתם סומכים ומאמינים לכל מילה שיוצאת לו מהפה, כי אם לא תסמכו על הרופא שלכם, על מי אתם יכולים לסמוך? מי שסיים תהליך שכזה ויצא ממנו בריא, יהיה אסיר תודה, ישמח שנהג כפי שנהג ויעשה זאת גם להבא, במקרה וחלילה יקלע לבעיה רפואית אחרת.

אך מה יקרה לאותו חולה שקיבל אבחון רפואי שגוי? שלמרות האמון, ההליכה העיוורת אחר הרופא הוא לפתע מגלה שהכול היה מבוסס על טעות, הרופא לא עלה על הבעיה הנכונה ויכול להיות שיש לכך השלכות משמעותיות? לאן ממשיכים מכאן?

אבחון רפואי שגוי – איך זה יכול לקרות?

בעולם הרפואה המודרנית, בה כל אחד עובר בדיקות, נכנס לבית החולים, מקבל תג זיהוי וסט בדיקות ייחודי אליו – רופאים שמכירים אותו וצוות סיעודי מסביב, אילו טעויות אבחון יכולות להתרחש?

טעות בזיהוי המטופל

לכל איש יש שם. שירה המפורסם של זלדה אכן מבוסס על המציאות, אך מה עושים אם יש שני מטופלים עם אותו השם ויכול להיות שהם אפילו מאושפזים באותו הזמן? הבלבול יכול להתרחש בקלות ואכן קורה לפעמים.

כך יכול להתרחש מצב בו מטופל אחד מקבל אבחנה נוראית ומטופל אחר משוחרר לביתו – כאשר הבדיקות שלהם התחלפו והאחד לא יודע כי הוא עומד לעבור טיפולים קשים למרות שהוא בריא לגמרי והאחר אינו מודע לזמן שמתקתק ומונע ממנו לקבל טיפול מציל חיים.

שני המטופלים הללו יסבלו, כל אחד בדרכו שלו והכול בגלל אבחון רפואי שגוי בעקבות ההחלפה בין הדגימות שנלקחו מהם.

החלטה רפואית ללא ביסוס

במידה ומגיע מטופל אל הרופא, הדבר הבסיסי ביותר לעשות הוא לבצע בדיקה פיזית כדי לבדוק מה מצבו, לראות האם אפשר לעזור וכמובן – לאבחן כמו שצריך את הבעיה איתה הגיע המטופל אל הרופא.

אך לפעמים, רופאים בעלי ניסיון אינם עושים זאת, אלא רק מקשיבים לתלונות, מחליטים על פי מראה עיניים מה הבעיה ושולחים את המטופל הביתה עם דיאגנוזה לא נכונה וטיפול לא מתאים.

במידה ומדובר על שפעת, לרוב האבחון הלא נכון לא יגרום נזק, אך מה קורה אם מטופל מתלונן על כאבי בטן – יאובחן עם צרבת ויקבל כדורים מתאימים, כאשר בעצם מדובר בגידול שהתחיל להתפשט? הרי כל יום שעובר ללא טיפול יכול להיות מכריע.

חוסר מקצועיות באבחון הבדיקות

רמת המקצועיות של רופאים משתנה בהתאם לידע המקצועי שלהם והניסיון אותו הם צוברים לאורך הדרך אותה הם עוברים.

במידה ומטופל מגיע לבית החולים בשעת לילה מאוחרת, הוא ככל הנראה יפגוש מתמחה שעוד לא סיים את שנות הלימודים שלו וממשיך לעשות זאת תוך כדי תנועה ועבודה בבית החולים.

יכול להיות שהבדיקות נלקחות בדיוק כמו שצריך, הכול מתנהל בצורה מסודרת ומתויק היטב, אך מה קורה אם הרופא אינו קורא נכון את התוצאות ומפספס מידע קריטי? גם זוהי הגדרה של אבחון רפואי שגוי שיכול להיות בעל השלכות משמעותיות.

השלכות אפשריות של אבחון רפואי שגוי

צריך לדעת, כי ישנן מחלות בהן אבחון לא נכון יכול להוביל לתוצאות שאי אפשר למחוק או לשנות לאחר זמן.

כלומר, לא ניתן יהיה להשיב את הגלגל לאחור והן בלתי הפיכות. גם אם יתבצע תיקון, גם אם האבחון יקבל את ההגדרה הנכונה לאחר זמן מה – לעיתים הזמן בו לא קיבל המטופל את הטיפול לו הוא זקוק יכול להיות משמעותי ביחס לאחוזי ההישרדות שלו.

מחלת הסרטן

לגידולים סרטניים יש נטייה להתגלות במגוון דרכים. כאבי גב מסתוריים, הזעות לילה קשות, חום לא גבוה שלא נעלם עם הזמן.

כל אלו הם סימנים שיכולים להעיד על התקדמות של מחלת הסרטן בגוף, אבל באותה המידה יכולים להעיד על וירוסים, זיהומים חיידקים ומחלות אחרות.

הצורך להבדיל בין הדברים אינו פשוט, אבל זהו תפקידו של הרופא. יש לבצע את הבדיקות הנדרשות כדי לשלול חלק מהאבחנות או לאשש את האחרות.

לאחר ניתוחים

לאחר ביצוע ניתוח, ישנה סבירות גבוהה לתלונות כמו כאבים, סחרחורת או קשיים ביציאות.

כל אלו יכולות להיות תלונות הנגרמות כתוצאה מן הניתוח ולפעמים יש לקחת משככי כאבים ולהתמודד איתן עד שהן חולפות.

לעומת זאת, בחלק מהפעמים מצבים אלו יכולים להעיד על דימום תוך בטני, קרע של פצע הניתוח, זיהום או קטסטרופה אחרת שאותה חייב הרופא לאבחן בזמן.

במידה ואין זיהוי נכון – התוצאות יכולות להיגמר אף בפטירתו של החולה,. התוצאה ההרסנית ביותר שניתן להעלות על הדעת.

מחלות ראומטולוגיות

מחלות אלו כוללות מעורבות של המפרקים והעצמות. יכולים להיות כאבים קשים, שינויים בעצמות ובמיקום שלהן שלא ניתן להחזיר לאחור במידה והם מתרחשים ועוד מגוון של אפשרויות.

רופא חייב לדעת לאבחן את המצב עוד בזמן שניתן לתקן. במידה והאבחון נעשה מאוחר מדי, יכולים להיות שינויים שלא ניתן להחזיר לאחור כמו: מפרקים מעוקמים, עצמות שנשברות או גידים שנקרעים.

איך אפשר לדעת שמדובר ברשלנות?

בסופו של יום, רובנו לא רופאים או אחיות, אין לנו ידע בעולם הרפואי והשפה שמדוברת בבתי החולים אינה מוכרת לנו לפרטי פרטים.

כך נוצר מצב שבו ניתן לחשוד באבחון רפואי שגוי ואפילו לחשוב שמדובר ברשלנות, אבל איך ניתן לדעת זאת באמת?

מומחים לרשלנות רפואית

פעמים רבות, מי שיכול לסייע בתחום הם עורכי הדין המתמחים בנושא. לאחר ניסיון של עשרות שנים הם מכירים את התחום המשפטי בנושא לפני ולפנים והם גם בעלי ידע רפואי.

נוסף על הידע הזה, עורכי דין המתמחים בכך מכירים מגוון גדול של רופאים ומומחים שיכולים להיות רלוונטיים בנושא ואליהם כדאי לפנות לצורך חוות דעת.

אם מישהו חושב שהוא אובחן באופן שגוי תמיד כדאי ללכת למומחה, ועורכי הדין המתעסקים בתחום מכירים את המומחים הגדולים ביותר.

מבחן הרופא הסביר

זוהי אחת הנקודות שיש להוכיח בבית המשפט במידה ורוצים לטעון כי מדובר על אבחון רפואי שגוי שנגרם מרשלנות רפואית והוסיף תוצאות קשות בעקבות המצב.

הרי איך ניתן להגיד כי מדובר על רשלנות וטעות באבחון? המבחן האמתי טמון בשאלה, מה רופא אחר היה עושה באותו המצב בדיוק.

האם כל רופא סביר מבחינה מקצועית היה טועה באותה נקודה או שהוא דווקא היה מצליח להתמודד עם השאלה ומאבחן היטב? במידה ורופא סביר היה נכשל בכך, הרי שאין זו רשלנות והטעות יכולה לקרות לכל אחד.

במידה ויש חוות דעת שאומרת אחרת, פה כבר מתחילה הרשלנות הרפואית להיכנס לפעולה ולהיות רלוונטית.

לסיכומו של דבר, אבחון רפואי שגוי הוא דבר שיכול לקרות, אך חשוב להבחין האם מדובר על רשלנות רפואית או לא.

מומלץ להביא את כל המסמכים הרפואיים, חוות הדעת והאישורים ולהתייעץ עם עורך דין מומחה המטפל בנושאים אלו.

באמצעות הניסיון והמקרים שהוא ראה לאורך השנים הוא יכול לתת את חוות דעתו המקצועית, להפנות אל רופאים שיכולים לשפוך עוד אור על התיק וההחלטות שהתקבלו וכך לגבש תמונת מצב בנוגע לסיכויי ההצלחה בבית המשפט.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם