צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן

להאזנה:


 

תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן תוגש כאשר אדם מסוים נפגע בתוך מבנה בנוי, הנמצא תחת אחריותו של גורם מסוים לרבות חברה או תאגיד, מוסד, ארגון, דירה פרטית ועוד. תאונות אלה מתרחשות בדרך כלל כאשר הגורם שבבעלותו הנכס, מתרשל ביצירת מרחב בטוח כתוצאה מהפרת חובת הזהירות. במאמר זה נפרט אודות סוג התאונה והתביעה הרלוונטית לה.

 

תאונה בתוך מבנה

תאונות מתרחשות בכל זמן ומקום, בעיקר בתזמון והמיקום האקראיים ביותר: תוך כדי עלייה או ירידה בבניין, במהלך ביקור בחנות מסוימת, בשיטוט בקניון, בבית של חברים ועוד.

המשותף לכל אחת מהתאונות הללו, הוא האחריות של בעלי אותו הנכס כלפי המבקרים בו וכפועל יוצא מכך שמירה נאותה על סביבה בטוחה למעבר ולמבקרים. כאשר אחריות זו מופרת ואדם אכן נפגע בתוך המבנה, באפשרותו להגיש תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן.

 

למי מגישים תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן?

זהות הגורמים המפצים משתנה ממקרה למקרה, שכן הנתבע המרכזי יהיה בעל נכס הנדל"ן או המקרקעין בו נגרם הנזק. יחד עם זאת, במקרים רבים הזכאות לפיצוי תהיה כפולה כך שמעורב גורם נוסף ממנו עומדת הזכות לתבוע.

 

המוסד לביטוח הלאומי

בכל מקרה שבו התאונה בנכסי נדל"ן אירעה כתאונת עבודה ו/או הותירה אחריה נכות, ניתן לפנות למוסד לביטוח הלאומי ולהגיש תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן. עובדים שנפגעו זכאים לקבלת דמי פגיעה מהביטוח הלאומי. אם נותרה נכות (כעובדים או לא), ניתן להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעת נכות ולעמוד בפני וועדה רפואית.

 

חברת הביטוח הפרטית

ככל שלאדם שנפגע קיימת פוליסה אישית מסוימת המכסה את אותו מקרה, באפשרותו לתבוע אותה ולקבל ממנה פיצויים מתאימים. הדגש בתאונות אלה יהיה על פוליסות תאונות אישיות, אך כאשר מדובר בפגיעות קשות ניתן להפעיל גם כיסוי בריאות קיים כמו ביטוח נכות, ניתוחים, ביטוח סיעודי, ועוד.

חשוב לציין כי במקרה שבו הנפגע הינו ילד שגילו 6-18, קיימת זכאות להפעלת ביטוח תאונות תלמידים בו הוא מכוסה אוטומטית 24/7 בכל ימות השנה ובכל מקום בארץ ובעולם, מעצם השתייכותו למערכת החינוך.

תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן

קרן הפנסיה (פנסיית נכות)

במצבים מורכבים מאוד בהם אדם איבד את כושר עבודתו, קיימת האפשרות לנצל את מרכיב הביטוח בקרן הפנסיה, השמור למצבים של אובדן כושר עבודה.

 

מקרים לדוגמה בהם הוגשה תביעה בגין תאונה בנכסי נדל"ן

דורון הוא מתווך נדל"ן, שמעצם עיסוקו מבקר בדירות ובפרויקטים חדשים רבים יחד עם קונים פוטנציאליים. באחת הפעמים בה ביקר באתר בנייה בפרויקט פינוי-בינוי, מעד דורון על מקל ברזל נטוע לבטון וכתוצאה מכך שבר את ברכו השמאלית.

פגיעה זו הקימה הלכה למעשה תביעה כפולה: הן למוסד לביטוח הלאומי בעקבות תאונת עבודה שנגרמה לו בעת עיסוקו כמתווך והן לחברה הקבלנית כ"מחזיקת הקרקע" שלא הקפידה על תנאים בטוחים עבור המבקרים שלה. תביעה זו הסתיימה בקביעת נכות בוועדה רפואית בשיעור 45% ובמתן פיצוי מחברת הקבלן בגובה מאות אלפי שקלים בעקבות פשרה מהירה.

במקרה אחר, אורלי הסובלת מפחד מכלבים עלתה במדרגות של בניין ישן. למרבה הצער אחת הדלתות בקומה אליה הגיעה הייתה פתוחה מעט וכלב ההאסקי הגדול של הדיירים מאותה הדירה התנפל על אורלי המבוהלת. כתוצאה מהבהלה היא נפלה אחורנית בכל המדרגות וסבלה משבר בגבה. תביעה הוגשה נגד בעלי הכלב, שביטחו את כלבם בביטוח צד ג'. בתום הליך משפטי ממושך מאוד פוצתה אורלי בסכום של כחצי מיליון שקלים.

גם במקרה של נ', נער בן 15 שירד מביתו בקומה החמישית עם חבר במעלית, התקיים פיצוי כפול. באמצע הדרך נתקעה המעלית ונ' וחברו צלצלו בפעמון החירום, במקביל לקריאת ההורים לטכנאי המעליות, שלא הגיע מצידו.

בנקודה מסוימת החל נ' לחוש מחנק קשה, מה שדחף אותו להכות בעוצמה בזכוכית המעלית בידיו כדי לפעור פתח לכניסת אוויר ובכך שבר את כף ידו הימנית וקרע בתוכה כמה גידים. הוריו של נ' תבעו הן את ביטוח תאונות תלמידים והן את חברת המעליות.

 

נפילה בקניון או במרכז מסחרי

אחד המקרים השכיחים ביותר של תאונות בנכסי נדל"ן מתרחש בקניונים ומרכזים מסחריים שונים, המהווים מוקד בילוי משפחתי גדול ומגוון מאוד. לפיכך הקניון מהווה דוגמה טובה לנכס שנדרש לעמידה מלאה במערכת חוקים מסוימת, אותה חשוב להכיר.

הנהלת הקניון אחראית בכל זמן נתון לתחזוקה של שטח הקניון, לרבות שילוט אזהרה רלוונטי ("זהירות החלקה" למשל), תקינות מערכות פנימיות (מיזוג אוויר, חשמל, שירותים, דרגנוע) ועוד. כמובן שאין הצדקה לבסס נזק או חובת אחריות כלפי כל סדק קטן או לכלוך, אך מפגעים בולטים, מסוכנים או שיבוש במערכות המבנה עשויים להיחשב כרשלנות, אם וכאשר מבקר או עובד נפגע מכך.

הקניון ככל מבנה אחר, נדרשת לחובת הזהירות הסבירה כלפי כל מבקריה. אם חובה זו הופרה, תתאפשר הגשת תביעה בגין תאונה בנכס הנדל"ן וזאת מכוחה של הוכחת עוולת הרשלנות אותה יש להוכיח דרך שלושה מרכיבים: קיומו של נזק ממשי, קיומה של התרשלות (הוכחה להפרת חובת הזהירות) וקשר סיבתי בין הרשלנות לנזק.

כפועל יוצא מחוקים אלה, הנהלת הקניון ככל מתחם או נכס אחר, נדרשת לדאוג לשלום מבקריה ולהותיר את המקום נקי, נטול מפגעים ובטיחותי בכל זמן.

 

נפגעתם בתוך נכס או מבנה מסוים? אנחנו לשירותכם

משרד עו"ד דוד פייל ושות' מזמין אתכם לפגישת התייעצות בלתי מחייבת, בה נוכל לבחון את המקרה, להעריך את סיכוייו וגובה הפיצויים. כבר יותר מ-20 שנים שמשרדנו נמנה עם צמרת המשפטנים בישראל מתחום נזקי הגוף והזכויות הרפואיות ומעמיד לרשותכם צוות מובחר של 30 עורכי דין ומומחים רפואיים, הפועלים למענכם עד השלמת התביעה.

אם תוכיח העובדת רשלנות שגרמה לנזקיה, באפשרותה לתבוע בגין תאונה בנכסי נדל"ן. בנקודה זו מי שברשותם ביטוח דירה הכולל צד ג', ישופו אם יידרשו לפיצוי. העוזרת רשאית גם לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי (בתנאי של תשלום דמי ביטוח לאומי כחוק) בגין תאונת עבודה. 

כאן המקום להפריד בין תאונה במסגרת עבודה מקצועית לבין תאונה שהתרחשה ואינה קשורה לעבודה עצמה, למשל מעידה מצעצוע הילדים שנותר בסלון ופגיעה מכך.

יש לצלם את המפגע או המכשול ממנו נחבלתם, את הסביבה ואת כל אלה ממספר זוויות. אם יש פציעות גוף מובחנות, צלמו גם אותם. קבלו פרטי עדים למקרה ותעדו אותם בשמם המלא, כתובתם ומספרי הטלפון. מיד לאחר מכן יש לגשת לקבלת טיפול רפואי, שהסיכום שלו מהווה אסמכתא רשמית להוכחת המקרה.

כל תאונה מחוץ לשטח הדירה הפרטית ובשטח הבניין, מאפשרת לתבוע את וועד הבניין. במקביל ניתן להפעיל את ביטוח תאונות אישיות תלמידים לו בנכם זכאי באופן אוטומטי, ככל שהוא משתייך למערכת החינוך.

הגורם האחראי או לחילופין זה שבבעלותו הנכס, יהיה הכתובת להגשת התביעה. ועם זאת במקרים רבים נוצרת הזכאות לתביעה כפולה, בשל זכויות מהמוסד לביטוח הלאומי, פוליסה פרטית ועוד. כדי למצות עד תום את זכויותיכם בנושא פנו למשרדנו ונסייע לכם.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם