צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי

להאזנה:

 

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי תוגש בכל סיטואציה בה אדם נפגע ונחבל מדבר מה בשטח הציבורי, שלא כתוצאה מפעולותיו שלו. בחלק מהמקרים תאונות אלה מסתיימות בפציעה קלה ותו לא. בחלקן האחר, הפגיעות חמורות וקשות – מנקע ברגל כתוצאה מאבן משתלבת חסרה במדרכה וכלה בפגיעת ראש כתוצאה מענף עבה וכבד שקרס על ראשו של אדם. בנקודה זו, על כל נפגע להבין כיצד לפעול בנושא ומה לעשות מרגע התאונה ועד הגשת התביעה.

 

מהו בדיוק שטח ציבורי?

על פניו, כל מקום "חיצוני" לארבע קירות עשוי להיחשב כשטח ציבורי, אך צריך להוציא מהגדרה זו מקומות שנמצאים בשטחו הפרטי של אדם או גוף מסחרי כלשהו, למשל שטח חקלאי, מקרקעין פרטי, גן אולם האירועים, רחבת בית הספר וכיוצ"ב. שטחים אלה באופן נקודתי משתייכים לבעליהם הישירים, כך שבמקרה שאירעה בהם פגיעה, גם אם כללה "ציבור" גדול של צופים בתאונה, האצבע המאשימה תופנה לאותו הגורם.

שטח ציבורי בהגדרתו מהווה כל מקום שנמצא בשטחה של עירייה, רשות או מועצה מקומית, הנדרשת לחובת הזהירות כלפי ציבור תושביה. שטחים אלה כוללים בין היתר את רחובות העיר והכבישים הסלולים בה, גני משחקים, מרכזי קניות, פארקים ועוד.

ככל שקיים בשטחים אלה ליקוי מסוכן או מפגע, הרשות המקומית תידרש לטפל בהם ובכך לשמור על חובת הזהירות, ביצירת סביבה בטוחה למעבר. כל עוד המפגע אינו מטופל, תיווצר הפרה של חובת הזהירות, כך שבמקרה ונגרם לאדם מסוים נזק, באפשרותו להגיש תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי.

 

מהן החובות מצד העירייה?

פקודת העיריות קובעת כי כל רשות מקומית נדרשת לדאוג לרווחת תושביה באמצעות הותרת רחובות ושטחי ציבור נקיים, בטוחים למעבר ונטולי כל סכנה בריאותית או תברואתית. הפקודה קובעת כי כל עירייה (או רשות מקומית) נדרשת לדאוג לתיקון, הניקוי, ההזלפה והתאורה של כל רחוב שמצוי בשטחה.

בנוסף עליה לסלק מהדרך מכשולים ולהימנע מהסגות גבול (סעיף 235). העירייה נדרשת בין היתר לנקוט באמצעי זהירות נגד תאונות פוטנציאליות, בייחוד כלפי תיקון, שיפוץ ובנייה של מתקנים הנמצאים ברשותה. אם בהותרת המפגע או המחדל מצד העירייה בשטחיה הציבורים נגרם נזק גופני, הרי שהנפגעים רשאים להגיש תביעה בגין תאונה בשטח הציבורי.

תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי

הגשת תביעה בגין תאונה בשטח הציבורי

כל אדם שנפגע כתוצאה ממחדל או מפגע שלא טופל מצד העירייה, רשאי לפנות אליה ולדרוש בפיצוי כספי. לעתים העירייה תכיר באותו כשל, תוך קבלת טענותיכם והצעה לפיצוי כספי מסוים.

פיצוי זה יהיה נמוך משמעותית מזה שהולם את הנזקים בפועל ולכן רבים מעדיפים לפנות לעירייה באמצעות עורך דין נזקי גוף. במקרים אחרים ייתכן שהעירייה לא תקבל את הטענות כלל ותדחה את הדרישה לפיצויים, מה שיאלץ אתכם להסתייע בכל מקרה בעו"ד להגשת תביעה בגין התאונה לבית משפט.

תביעות נזיקין בגין תאונות שהתרחשו בשטח הציבורי מעבירות באופן אוטומטי את נטל ההוכחה לגורם המזיק. לפיכך תידרש העירייה להוכיח לבית המשפט כי לא התרשלה ולא הפרה את חובת הזהירות ועל כן היא אינה אשמה בנזקים שנותרו לו.

חשוב לדעת כי בתביעות אלה התובעים אינם נדרשים להראות ולהוכיח כי העירייה הייתה מודעת למפגע מבעוד מועד, שכן העדר הידיעה לשיבוש או התקלה אינם פוטרים את העירייה מאחריותה כלפי התושבים.

 

אשם תורם בתאונה

עניין נוסף שחשוב מאוד להתייחס אליו ובייחוד בקרב המגישים תביעה בגין תאונה בשטח ציבורי, הוא סוגיית האשם התורם. מה זה בדיוק? על פניו, התובע מצליח להוכיח את המפגע או הכשל שגרמו לפגיעתו, את אחריותה של העירייה לאותו מחדל וכמובן את הנזקים שנותרו לו מכך. אבל האם ייתכן שגם לו היה חלק מסוים בהתרחשות התאונה?

הנה מקרה בו אם ובנה בילו אחר צהרים נעים בגן השעשועים. האם נדנדה את בנה בנדנדה והגבירה את עוצמת הנדנוד לדרישותיו הרבות, עד שלמרבה הצער התנתק בטעות מהנדנדה, נפל על פניו, שבר את אפו ושתיים משיניו, יחד עם שפשוף חמור בשפה העליונה שנזקק לתפרים.

בתביעתה של האם, טענה כי ריצוף הבטון שמקיף את אזור הנדנדות אינו בהתאם לתקן הקובע את השימוש במשטחי בטיחות הכוללים בולם זעזועים ("סומסומית גן" לכל הפחות). בית המשפט קיבל את הטענה, אך מכיוון שהייתה זו שבפועל ביצעה את הנדנוד העוצמתי באופן שחרג מהשימוש הבטוח במתקן השעשועים, נקבע לה אשם תורם של 25%.

כאשר בית המשפט מצביע על אשם תורם, כלומר נטילת חלק מסוים בגרימת התאונה באופן אישי (בשיעור של עד 49%), הוא יפחית מגובה הפיצויים שהעירייה נדרשת לשלם בפועל. וכך, אם הפיצוי שנקבע לאותה האם עומד לצורך הדוגמה על 20,000 ₪, בעקבות האשם התורם שנקבע לה יופחת סכום זה לכדי תשלום בפועל של 15,000 ₪.

 

כיצד לבסס את התביעה?

מכיוון שהבסיס המשפטי להצלחת התביעה וקבלת הפיצוי טמון ביכולת ההוכחה של המקרה והנזק שנגרם ממנו, חשוב לאסוף ולצבור ראיות כבר מרגע התרחשות המקרה.

חשוב לצלם את המפגע, הליקוי או הכשל שגרמו לתאונה עצמה, את נתיב ההליכה או הנסיעה ביחס אליו וכן את הסביבה עצמה ממספר זוויות. יש לקבל פרטי עדים ככל שהיו לאותו המקרה, כולל אנשים שסייעו לכם מיד לאחר מכן לקום על רגליכם, לשטוף את הפנים או להזמין עבורכם אמבולנס.

מיד עם השלמת התיעוד (ניתן לשוב למקום מאוחר יותר אם יש בכך צורך), יש לקבל טיפול רפואי המהווה הלכה למעשה את הקשר הישיר בין אירוע התאונה לנזקים הקיימים. קבלת טיפול במועד מאוחר יותר תנתק את הקשר הסיבתי ותקשה מאוד על התביעה ותוצאותיה. לכן גם אם נדמה שיצאתם ללא פגע, גשו למיון או למוקד רפואי והבטיחו את בריאותכם וזכויותיכם.

לאחר מכן תוכלו לפנות לעורך דין המתמחה בדיני נזיקין כדי שיסייע לכם בהגשת התביעה וינהל בעבורכם ייצוג מקצועי והולם עד לקבלת תוצאות מצוינות.

אם אתם או מי מיקיריכם נפגעתם כתוצאה מתאונה בשטח הציבורי – משרד עוה"ד דוד פייל לרשותכם. אנו מתמחים בנזקי גוף ומיצוי זכויות רפואיות כבר יותר מ-20 שנים וצברנו ניסיון עשיר ביותר, ממנו השגנו ללקוחותינו פיצוי מצטבר בסך מאות מיליוני שקלים. להתייעצות והכוונה בנושא פנו אלינו ונסייע גם לכם.

כל תאונה שהתרחשה בשטח שנמצא באחריותה של רשות מקומית, מועצה מקומית או עיר, שנובעת ממחדל, כשל, ליקוי או הותרת מפגע תהווה תאונה בשטח הציבורי.

ככל שהעירייה הפרה את חובת הזהירות ואת הוראות פקודת העיריות להותרת סביבה בטוחה ונטולת מפגעים, מאחר ולא תיקנה את הליקוי או סילקה את המפגע, והדבר גרם לאדם להיפגע – ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין המקרה.

הדבר בהחלט אפשרי ואף רצוי. התהליך הנכון יהיה לפנות לעירייה בנושא ולדרוש ממנה פיצויים. יחד עם זאת, מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין בשל נטייתן של העיריות השונות לדחות את הדרישה או להציע פיצוי נמוך ביותר ובלתי הולם. אם הדרישה לא תכובד, ניתן להגיש תביעה לבית משפט.

ככל שהתאונה הייתה באחריות העירייה אך קיים ממנה אחוז מסוים של אשמה גם מצד הנפגע, בית המשפט יפחית מגובה הפיצויים המשולם בהתאם לשיעור האשם התורם שקבע.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם