צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות

להאזנה:

 

המונח "הולדה בעוולה" מתייחס לרוב להולדתו של תינוק עם מומים הנובעים מתסמונות גנטיות שונות כאשר התינוק לא יכול היה להיוולד בצורה אחרת. תביעות רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות עקב "הולדה בעוולה", למעשה טוענות כי טוב היה לנולד ולהוריו אם כלל לא היה נולד. ברשלנות רפואית בהקשר של בדיקות גנטיות ניתן לטעון גם כאשר התינוק לא נולד ונרחיב על כל בהמשך.

 

בדיקות גנטיות בישראל

ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בביצוע של בדיקות גנטיות במהלך ההיריון על מנת למנוע ככל שניתן לידות של ילדים עם תסמונות גנטיות. במסגרת הרפואה הציבורית בישראל ניתן מימון של בדיקות גנטיות למרבית המחלות המומלצות לביצוע מבחינה רפואית באמצעות סל הבריאות של המדינה.

בדיקות גנטיות נוספות בהם הסיכון אינו גבוה אך קיים, ניתן לבצע בצורה מסובסדת תוך השתתפות חלקית במימון על ידי הביטוח המשלים של קופת חולים או פוליסות בריאות פרטיות שנרכשו מחברות הביטוח. ישנן גם בדיקות גנטיות עבור תסמונות נדירות שאינן נדרשות בהיבט הבריאותי בדרך כלל ואותן ההורים יכולים לבצע גם ללא סיבה רפואית ספציפית על חשבונם.

 

 סוגי תביעות רשלנות מרכזיים

מקובל לחלק בתחום של תביעות רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות את התביעות הנפוצות למספר סוגים שונים:

  • ביצוע רשלני של הבדיקות הגנטיות
  • הפרה של חובת היידוע בנוגע לקיומן של הבדיקות
  • רשלנות במתן ייעוץ גנטי
  • אי הפנייה של אישה בהריון שמוגדרת כאוכלוסייה בסיכון לייעוץ או לבדיקה הרלוונטית
  • אי הפניית אישה בהריון לייעוץ גנטי לאחר קבלת ממצאים חריגים בבדיקות הסקר

רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות
רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות

רשלנות של המעבדה הגנטית

הסוג הראשון של תביעות רשלנות רפואית ברשימה שהצגנו נוגע במקרים רבים לרשלנות מצדה של המעבדה בה בוצעה הבדיקה. רשלנות באבחון בבדיקות הגנטיות במעבדה יכולות לקרות בגין תהליכי עבודה לא תקינים, טעויות אנוש בהזנת פרטים אישיים, טיפול לא מתאים בדגימה אשר השפיעה על התוצאות. גם אי הזנה או דיווח של עובדי מעבדה על תוצאות חריגות עשוי להיחשב בתור רשלנות בטיפול הרפואי.

 

הפרת חובת היידוע

לרופא הגניקולוג שמנהל את מעקב ההיריון של כל מטופלת תחומי אחריות רבים. אחד המרכזיים שבהם הוא ליידע את האישה ההריונית ואת בן/ת זוגה לגבי האפשרות של ביצוע בדיקות גנטיות רלוונטיות במהלך ההיריון. קיימת חובת יידוע לגבי הבדיקות השגרתיות המומלצות על יד משרד הבריאות כעניין שבשגרה וחובת יידוע לבדיקות לא רגילות למשל לאחר שההורים מדווחים על קיומם של גורמי סיכון תורשתיים מהם הם סובלים.

 

רשלנות בתהליך הייעוץ הגנטי

יעוץ גנטי ניתן על ידי רופא מומחה לתחום שמוגדר כרופא גנטיקאי או גנטיקאי קליני. ייעוץ גנטי יכול להידרש ולהינתן לפני תחילת היריון ובמהלכו והוא לרוב נעשה במטרה להעריך את הסיכון לעובר או עוברים עם מחלה גנטית קשה. במסגרת הייעוץ יש לדון ברמת הסיכון ובהתאם להחליט מהם הבדוקות הדרכים למניעת המחלה.

 

התוצאות של רשלנות בבדיקות הגנטיות

הפענוח השגוי של תוצאות בבדיקות הגנטיות עשוי להוביל לתוצאות הרסניות במקרה של זיהוי מוטציה שלא הייתה קיימת ולמטופלת שנאלצה לבצע הפלה ללא הצדקה רפואית. לחילופין אי זיהוי של מוטציה שהייתה אמורה להופיע בבדיקה הרשלנית וכתוצאה מכך לגרום לילודה של ילד עם תסמונות גנטית ומומים קשים.

 

חוות דעת רפואית ברשלנות בבדיקות גנטיות

מרכיב חשוב ומרכזי בכל מקרה של הגשת תביעת רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות הוא חוות הדעת של הרופא המומחה. חוות הדעת נועדה להבהיר האם המקרה הנידון בתביעה נופל תחת ההגדרה של רשלנות רפואית בטיפול בהתאם לדין.  יהיה צורך להתייחס לשלב המדויק בו התרחשה הרשלנות ולבסס את הקשר של הפעולה או ההימנעות מפעולה לנזקים שבעבורם התובעים דורשים פיצוי.

 

גובה הפיצוי וכיצד הוא ייקבע

כאשר בית המשפט מקבל את טענת התובעים לגבי קיומה של רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות יהיה עליו לפסוק לגבי גובה הפיצויים. גובה הפיצוי בתביעה ייקבע בהתאם להיקף של הנזק שנגרם ליילוד ולאם וככל שהנזק הרפואי גדול יותר, הפיצוי שייפסק עתיד להיות גבוה יותר.

הן היילוד והן האישה ההרה יהיו זכאים לפיצוי לכל אחד מהרכיבים כגון, גריעה מכושר ההשתכרות הן לעבר והן לעתיד, הוצאות להתאמת דיור, הוצאות לניידות, הוצאות עבור צרכי ריפוי ושיקום, לרבות עבור ליווי ועזרה במשק הבית ומטפלים סיעודיים. ניתן לקבל פיצוי גם בגין הוצאות אפוטרופסות ופיצויים בגין ראשי נזק לא ממונים כמו כאב וסבל וקיצור תוחלת החיים.

 

שימוש בכספי הפיצויים לטיפול עתידי

פיצויים בגין רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות יכולים להינתן, הן כאשר בוצעה הפלה יזומה או כאשר היילוד לא שרד את הלידה והן כאשר הוא נולד בעל מום. כאשר מתקבלת תביעת רשלנות רפואית בביצוע בדיקות גנטיות ובית המשפט פוסק סכומי פיצויים עבור ראשי נזק ליילוד החולה הוא עשוי גם להורות על הפקדה של הפיצויים הללו בחיסכון לטווח ארוך.

הדבר נעשה על מנת שיהיה ניתן לעשות שימוש בכספים הללו לטיפול העתידי בילד לאורך חייו.

 

ליווי משפטי והגשת התביעה

במידה ואתם סבורים כי המקרה שלכם עשוי להיחשב בתור רשלנות רפואית בבדיקות גנטיות אתם זקוקים לליווי משפטי ברמה הגבוהה ביתור. משרד עורך דין דוד פייל מתמחה בתביעות רשלנות רפואי מזה למעלה מ20 שנה. המשרד השיג ללקוחותיו פיצויים בגין רשלנות רפואית בגובה מצטבר של מאות מיליוני שקלים במשך השנים. צרו אתנו קשר ונתחיל להניע את התהליך.

כאשר מדובר על חישוב הפיצויים בגין ראשי נזק ממוניים של היולדת הם לרוב יחושבו בהתאם למצב שלה לפני האירוע. פגיעה ביכולת ההשתכרות לדוגמא ייבחן בהתאם לרמת השכר וההכנסה טרם התרחשות האירוע הרשלני. לעומת זאת את הנזקים שנגרמו ליילוד קשה יותר לחשב ובתי המשפט מתבססים על פסיקות העבר והכללים שהותוו בהם בעת שומת הנזקים.

בתביעת רשלנות בביצוע בדיקות גנטיות התובעים נדרשים להוכיח את קיומה של עוולת הרשלנות בהתאם לאופן שזו הוגדרה בניני נזיקין. יש צורך להוכיח שהרשלנות היא אכן זו שגרמה את הנזק ליולדת או לתינוק ולולא היה הגורם הנתבע מתרשל באירוע הנטען בתביעה, הנזקים הללו לא היו מתרחשים.

הורים שהם נשאים של מחלה גנטית ומבקשים להביא ילד בריא צריכים בהתאם לחוק זכויות החולה לקבל מהרופא המטפל את כל המידע לגבי הבדיקות הגנטיות להן הם יידרשו. במידה והרופא לא עדכן מראש ובזמן המתאים לביצוע הבדיקה הספציפית לגבי הנחיצות של ההליך וכתוצאה מכך נולד להם ילד חולה בתסמונת גנטית יתכן ויתקיים בידם עילת תביעה אשר תזכה אותם בפיצוי משמעותי.

תביעות אלו יכולות להיות מוגשות כנגד מגוון גופים בהתאם לשלב והמקום שבו ארעה הרשלנות. במעקב הריון ובטיפול הרפואי באישה ההריונית וביולדת מעורבים גופי בריאות שונים לרבות, מרפאת ההיריון בקופת חולים, יועץ גנטי של הקופה או במרפאה פרטית, מעבדות בדיקה וכן הלאה.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם