צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

רשלנות רפואית בשל פגם גנטי

להאזנה:

 

ייעוץ גנטי במקרים רבים ניתן עוד לפני ההיריון כמו גם בשלבים מוקדמים של ההיריון. הדבר נעשה על מנת שלהורים תהיה את האפשרות להפסיק בצורה יזומה את ההיריון, במידה ולעובר יש פוטנציאל להיוולד אל תוך חיים קשים במיוחד עקב פגם גנטי. רשלנות רפואית בשל פגם גנטי יכולה להתרחש, בין היתר, כאשר הרופא לא מזהה פגמים שהרופא הסביר היה אמור לזהות.

 

מטרת בדיקות הסקר

אבחון מחלות גנטיות ותורשתיות הינו חיוני על מנת לקבל החלטות רפואיות בצורה מושכלת במהלך ההיריון. קיימת חובה להפנות זוגות לביצוע בדיקות גנטיות שונות אשר רלוונטיות אליהם בהתאם למאפייניהם הגנטיים ומצבם הבריאותי. במקרים רבים יש צורך להפנות את ההורים לבדיקות גנטיות נוספות לאחר קבלת ממצאים בעייתיים או חשודים בבדיקות הראשוניות.

 

אי פיענוח או פענוח לקוי

מקרים של רשלנות רפואית בשל פגם גנטי יכלים להתרחש, הן כאשר ההורים השלימו את ההיריון והן כאשר הם החליטו לבצע הפלה יזומה עקב חשד או חשד לפגם גנטי. הדבר יכול להתרחש עקב פענוח לקוי או פענוח לוקה בחסר על ידי הצוות הרפואי של הבדיקות הגנטיות בגלל עבודה לא מקצועית, חוסר ידע רלוונטי או פשוט עקב זלזול.

רשלנות רפואית בשל פגם גנטי
רשלנות רפואית בשל פגם גנטי

רכיב הנזק בתביעה

בדומה לתביעות רשלנות רפואית אחרות, בכל תביעת רשלנות רפואית בשל פגם גנטי ישנם מספר רכיבים חשובים שעליהם יש לבסס את התביעה. הרכיב הראשון הוא רכיב הנזק, על הנפגע להוכיח את קיומו של הנזק שנגרם לתובע. במקרים של רשלנות רפואית פגם גנטי הדבר יכול להיות היוולדו של הילד עם הפגם או הפלה יזומה עקב חשד לפגם שלא באמת היה בו צורך רפואי.

 

התרשלות מוכחת

בתביעת רשלנות רפואית פגם גנטי יש להוכיח גם את רכיב ההתרשלות. התובעים נדרשים להוכיח כי הרופא, בין אם הרופא המטפל במעקב ההיריון או היועץ הגנטי אליו בני הזוג הופנו פעלו שלא באופן שהיה מצופה מהם. דוגמא לרשלנות מוכחת בשל פגם גנטי יכול להיות אי גילוי של תסמונת קורניליה דה לנגה.

במידה ונולד ילד עם תסמונת זו והיא לא אובחנה במהלך ההיריון והיה ידוע לרופא המטפל או היועץ הגנטי כבר במהלך ההיריון כי ישנה היסטוריה במשפחה של מחלה זו.

 

קיומו של קשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק

רכיב מרכזי נוסף שיש להוכיח אותו בתביעות רשלנות רפואית פגם גנטי הוא קיומו של סיבתי בין ההתרשלות לנזק שהגרם לתובעים. דוגמא לכך היא כאשר נולד ילד עם תסמונות וקטר. מדובר בתסמונות הכוללת מומים מולדים והיא ניתנת לגילוי כבר בטרימסטר השני. כאשר ניתן להוכיח שבדיקות מעקב ההיריון נעשו כלאחר יד נתן יהיה לבסס את הקשר בין ההתרשלות לנזק.

 

לא רק טעויות מעבדה

ייעוץ גנטי הולם מתחיל הרבה לפני שנשלחות הדגימות למעבדה. יש צורך להחליט מראש מהן הבדיקות הנדרשות בכל מקרה ומתי נדרשים הבדיקות רק לאם ההריונית ומתי גם לבן זוגה ובני משפחתם המורחבת. הייעוץ הגנטי צריך לבחון באופן מקיף את המוצא והעדה של בני הזוג כמו גם את ההיסטוריה הרפואית שלהם ושל משפחותיהם.

 

כיצד תהליך ייעוץ צריך התנהל

מסגרת הייעוץ הגנטי יש צורך להסביר בהרחבה את המשמעויות האפשריות של הבדיקות הגנטיות השונות והמשמעות של המחלות שניתן לאתר באמצעותן. היועץ נדרש לתת הסבר אודות היתרונות והחסרונות של כל בדיקה ולאפשר לבני הזוג להחליט לגבי הבדיקות המתאימות במקרה שלהם. אי קיום תהליך הייעוץ כראוי עשוי להיחשב רשלנות רפואית בטיפול במידה וייוולד תינוק עם פגם גנטי.

 

חשד לפגם גנטי במהלך ההיריון

בדיקות הסקר לא יכולות לאתר את כל הילדים אשר יחלו במחלות גנטיות מכיוון שחלק מהמחלות נדירות מדי על מנת להצדיק מימון של בדיקות אלו לכלל האוכלוסייה כאשר אין רמז מקדים כלשהו. ישנן גם מחלות גנטיות שיכולות להיגרם עקב מוטציות גנטיות ספונטניות אצל העובר עצמו בעת ההפריה או ההתפתחות העוברית ללא קשר למאפיינים הגנטיים של ההורים.

 

שילוב של ממצאים חשודים

מחלות כאלו אינן ניתנות לרוב לגילוי בבדיקות מראש. עם זאת במסגרת בדיקות הסקר ההריוניות כגון, שקיפות עורפית, בדיקות הדם בשליש הראשון וסקירת המערכות לעיתים ניתן לקבל רמזים לקיומה של פגיעה התפתחותית בעובר.

ישנם מקרים שמצופה מהרופא בהינתן שילוב של ממצאים חשודים לזהות שקיימת מחלה גנטית ספונטנית שגורמת לאותה הפרעה התפתחותית. אי זיהוי של החשד למרות הממצאים החשודים יכול לעיתים להיחשב בתור רשלנות באבחון בשל פגם גנטי ולהצדיק הגשת תביעה לפיצויים על כך.

 

פיצויים בשל רשלנות רפואית בשל פגם גנטי

בעשרות השנים האחרונות בתי המשפט פסקו סכומי פיצויים עצומים לזכות תובעים בתביעות רשלנות רפואית פגם גנטי. סכומי הפיצויים בתחום זה הינם מהגבוהים ביותר בהשוואה לתביעות נזיקין אחרות. בתי המשפט בישראל נוטים להחמיר במקרים של רשלנות רפואית הקשורה לגנטיקה כאשר זו הובילה ללידת ילדים שבמקרים רבים, טוב היה מותם מחייהם.

 

סיכום הגשת תביעת פיצויים

לסיכום הנושא, במאמר זה סקרנו מקצת מהדוגמאות לרשלנות רפואית בגנטיקה. חשוב שלא להתייחס לכל פגם גנטי שלא אובחן במהלך ההיריון כגזירת גורל. גידול ילד בעל פגם גנטי עשוי להיות מלווה בקשיים רגשים וכלכלים עצומים וחשוב לבדוק אם המקרה עשוי להיות מוגדר בתור רשלנות רפואית באבחון ואם ההורים יהיו זכאים לפיצוי במסגרת תביעה על "הולדה בעוולה".

 

 משרד עורכי דין מומלץ בתחום

בכל הנוגע לתביעת רשלנות רפואית בשל פגם גנטי אתם צריכים לצדכם אנשי מקצוע מנוסים המתמחים בתחום. משרד עו"ד דוד פייל ושות' מתמחים בתחום הרשלנות הרפואית לכל סוגיה כבר למעלה מ20 שנה והניסיון של המשרד כבר הוביל לקבלת פיצויים בגובה מאות מיליוני שקלים במהלך השנים. צרו אתנו קשר על מנת לקבוע פגישת ייעוץ ראשונית בביתכם , ללא כל התחייבות נוספת, על מנת שנוכל לבחון יחד אתכם את גובה הפיצוי שמגיע לכם.

בדיקות מעבדה גנטיות נועדו על מנת לבחון את מידת החשיפה או הסבירות לקיומן של בעיות גנטית. את הבדיקות והממצאים לעיתים ניתן לקבל עוד לפני שההיריון ולעיתים לאחר קליטתו בהתאם לסוג הבדיקה והבעיה או הפגם אותה היא באה לבדוק. ההורים צריכים להיות מודעים לעצם קיומן ולהבין את חשיבותן, על מנת לקבל את ההחלטות המתאימות לגבי השלמת ההיריון.

בדיקת סיסי שליה מיועדת לאבחון מחלות כרומוזומליות קשות אשר לרוב מותירים אצל העובר נכות גבוהה. הבדיקה נחוצה וחיונית על מנת למנוע את לידתו של תינוק פגיע שייתכן ומוטב היה לו שלא ייוולד מלכתחילה. אי הפנייה לביצוע הבדיקה, פיענוח שגוי שלה או אי הפנייה לבדיקת נוספות לאחר קבלת ממצאים חשודים בבדיקה זו עשויים להוות עילה מוצדקת לתביעה.

מומלץ לכל אישה הנכנסת להריון כאשר היא בת 35 לעבור בדיקה זו וניתן על ביצועה החזר כספי מלא מטעם המדינה. גם נשים בעלות היסטוריה משפחתית של הפרעות כרומוזומליות או כאלה שילדו בעבר ילד עם מחלה תורשתית צריכות לבצע בדיקה זו בהריונות הבאים. הבדיקה מומלצת גם בהריון בו אחד מההורים נשא של מחלה גנטית מוכרת או כאשר בבדיקת אולטרסאונד קודמת התקבלו ממצאים חריגים או חשודים.

בתביעות מסוג זה התובעים נדרשים להוכיח כי בעקבות הרשלנות הרפואית לא התגלה מום שניתן היה לגלות, לו הגורם הרפואי הנתבע לא היה מתרשל בתפקידו. בנוסף התובעים נדרשים להוכיח כי במידה והפגם הגנטי היה מתגלה במהלך ההיריון, היה ניתן על ידי הועדה להפסקת הריון אישור להפלה יזומה של העובר בשל כך.

לשיתוף לחצו:

על אף שאנו עושים מאמץ לפרסם תוכן עדכני ומדויק יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו עשוי להתעדכן ולהשתנות. העושה שימוש באמור, עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם