צלצלו עכשיו: 03-915-8400

חיפוש
רשלנות רפואית לוגו
לוגו עם הטקסט: "חותם אמינות"

נזק מים דירתי – צנרת

להאזנה:

 

נזק מים דירתי יכול שיגרם ממספר רב של גורמים אשר ברובם אינם צפויים ובחלקם אף אינם בשליטת המחזיק בדירה כי אם בשליטת גורמים אחרים.

לעיתים, יכול שיגרם הנזק מחדירה של מי גשמים מבעד לקירות הדירה, סתימה במערכת הביוב העירונית, דליפות מים בצנרת דירת השכן או צנרת הבניין ועוד.
לרוב, כשל בצנרת לא יתגלה מיד עם היווצרותו כי אם רק לאחר הופעת סימני רטיבות כאשר המים הספיקו לחלחל/להספג בקירות או ברצפת הדירה (במקרה זה יופיעו סימני הרטיבות בקומה שמתחת לדירה). יובהר כי לאלמנט הזמן חשיבות מירבית למידת הנזק שתגרום דליפה מצנרת, על כן יש לפעול לאיתור ותיקון דליפה כאמור, מהר ככל הניתן.
חלקה הגדול של צנרת הדירה מצוי תחת הריצוף או בקירות, על כן איתור דליפה אינו פעולה פשוטה ורצוי שיעשה על ידי מאתר נזילות מנוסה ובאמצעות מכשירים מתאימים אשר יחסכו פירוק רנדומלי של אריחים לצורך איתור מקום הכשל ותיקונו. שימוש בשירותיו של מאתר נזילות יביא לאיתור מדוייק של מקור הדליפה והרס מינימלי לצורך תיקונה. מאתר הנזילות אף יפיק דו"ח איתור מסודר המעיד על הבדיקות שביצע, האמצעים בהם ביצע את הבדיקה, תוצאות הבדיקה ולעיתים גם תמונות טרמיות מהבדיקה עצמה. חשיבותו של דו"ח מודפס זה עצומה, ככל ומשהו ישתבש ותידרש הכרעה של בית המשפט בתיק.
כיום, ניתן למצוא אינסטלטורים אשר מחזיקים בציוד איתור (מצלמה טרמית) כאשר היתרון בפניה לשירותם הינו בכך שבעל מקצוע אחד מבצע את איתור הדליפה ותיקונה. עם זאת, לרוב לא יתקבל דו"ח איתור מסודר והדבר יהווה קושי ראייתי להוכחת גורם הרטיבות.
תיקונו של הכשל בצנרת (הצינור עצמו) מסתיים לעתים בעלות של שקלים בודדים. עם זאת יש לבחון בצורה מדוקדקת את נזקי הרטיבות שנגרמו למבנה הדירה. לעיתים רבות, גורמת הדליפה לעלייה קפילארית (סימני רטיבות על גבי הטיח בתחתית קירות הדירה), סימני רטיבות בתקרת דירת השכנים, רטיבות כלואה בתשתית המילוי שמתחת לריצוף, קורוזיה לצנרת, עובש בקטריות וריח טחב ברחבי הדירה, נזקים למערכת החשמל, נזקים למשקופים ודלתות, נזקים לארונות ונזקים לתכולת הדירה ועוד. חשוב לזכור כי בטרם מבצעים תיקון, יש לוודא כי האיזור שניזור יבש לגמרי, כך נבטיח תיקון טוב יותר וכן נודא כי הדליפה אכן תוקנה.
בשל המורכבות שבמתן פיתרון למכלול הנזקים שנגרמו עקב נזילה מצנרת, מומלץ להסתייע בבעל מקצוע מקצועי ומיומן אשר מספק הצעת מחיר מפורטת בדבר העבודות אותן יבצע. יש להקפיד לקבל חשבונית מפורטת בעבור התשלום לבעל המקצוע ולא לוותר על כך גם במחיר של תשלום גבוהה יותר. ראשית, החוק במדינת ישראל אינו מתיר לבעל המקצוע לקבל תשלום מבלי לגבות את המע"מ וכך גם אוסר על הלקוח לשלם בהסדר מסוג זה. שנית, ככל ובסופו של יום, יתברר כי בעל המקצוע ביצע את העבודה שלא כפי שאמור היה, הרי שהצעת מחיר וחשבונית מפורטת יחסכו את המחלוקת על מהות העבודה שבוצעה. זאת ועוד, בעל מקצוע שלא סיפק חשבונית, ינסה ככל הנראה להימנע מלהגיע ולהעיד בבית המשפט ככל וידרש והסיבה מובנת.

נזק מים דירתי – צנרת
נזק מים דירתי – צנרת

יש ביטוח

חברות הביטוח בישראל מציעות מגוון פוליסות דירה אשר בכל הנוגע לנזקי צנרת מוצעים לרוב שני מסלולים עיקריים:

  • במסגרת המסלול הראשון, מציעות חברות הביטוח למבוטחים תיקון נזקי צנרת באמצעות בעל מקצוע שבהסדר (בעבר היו אלו חברות השירות). בעת גילוי הנזק, תפנה חברת הביטוח את המבוטח לבחירת בעל מקצוע אשר מצוי בהסדר עמה ויתואם מועד הגעתו לצורך ביצוע התיקון. היתרונות שבמסלול זה הינם שכל ההתנהלות תיעשה אל מול מוקד חברת הביטוח והמבוטח ידרש לשלם את סכום ההשתתפות העצמית בלבד. החסרונות שבמסלול זה הינם שבעלי המקצוע שיגיעו לתקן את הנזקים נבחרו על ידי חברת הביטוח ופועלים מתוך אינטרס ברור לחסוך בעלויות התיקון ככל הניתן.
  • במסגרת המסלול השני מציעות חברות הביטוח למבוטחים תיקון נזקי צנרת באמצעות אינסטלטור פרטי שיבחר על ידי המבוטח (לרוב במסלול זה הפרמיה שתשולם על ידי המבוטח תהיה גבוהה יותר וכך גם סכום ההשתתפות העצמית). בעת גילוי הנזק תפנה חברת הביטוח שמאי רכוש מטעמה, אשר יבחן את הנזקים ויאשר תשלום כספי למבוטח בהתאם לשומה שערך. לאחר מכן יוכל המבוטח לפנות לכל בעל מקצוע שיחפוץ לביצוע העבודות. היתרונות שבמסלול זה הינם במתן האפשרות למבוטח, לבחור בבעל מקצוע באופן עצמאי וללא תלות בחברת הביטוח. עם זאת, החסרונות שבמסלול זה הינם עלויות הפוליסה וההשתתפות העצמית, כמו גם קביעת עלות תיקון הנזק על ידי שמאי שמונה מטעם חברת הביטוח שבמקרים רבים אינה משקפת את עלות תיקון הנזק הריאלית.

חשוב לזכור כי חברות הביטוח כמו גם קבלני המשנה שעובדים עמן הינן עסק כלכלי אשר אינו ממהר להגדיל עלויות ומנסה למצוא פתרונות זולים ככל הניתן לתיקון הנזקים. כך במקרים רבים יגיע לדירה אינסטלטור ללא ציוד איתור ויידרש לפרק אריחים או לשבור קירות רק לשם איתור מקור הדליפה וכאשר תאותר הדליפה, יעדיפו לסתום את החור בצינור בחומר אטימה במקום לבצע החלפה של קטע הצנרת הנוזל. בהמשך, תעדיף חברת הביטוח לבצע תיקון מינימלי של נזקי הרטיבות בדירה ולא יתקנו באופן יסודי את דרוש תיקון.
כאשר מדובר בכשל קטן שתוקן במהרה וגרם לנזקים מינוריים, הרי שתיקון מקומי ומינימלי יכול ויתן פיתרון לבעיה. הדברים מסתבכים כאשר מדובר בנזק מורכב יותר ובנזקים גדולים יותר אשר תיקונם כרוך בעלויות גבוהות. במקרה שכזה, תשלח חברת הביטוח שמאי מטעמה אשר יעריך את עלות תיקון הנזקים. עם קבלת דו"ח השמאי, יישלחו בעלי מקצוע לתיקון כפי שמופיע בדו"ח.
יש לשים לב כי לא תמיד ניתן להבחין בכל נזקי הרטיבות בדירה. לעיתים, המים חודרים לחול המילוי שמתחת לריצוף ויוצרים בריכה של מים כלואים אשר ייבושם לוקח זמן רב. חברת הביטוח תעדיף להמתין לייבוש המים באופן טבעי ובמקרה הטוב תבצע ייבוש מאולץ באמצעות מכונות ולא תתנדב לבצע החלפה של חול המילוי אפילו במקרים שהתקן מחייב זאת. ארונות המטבח שניזוקו יתוקנו נקודתית על ידי פירוק והחלפת חלקים מיחידות הארון, המשקופים והדלתות שהתנפחו מהרטיבות יתוקנו ולא יוחלפו והקירות שניזוקו יצבעו רק בתחתית והפרקט שהתנפח יוחלף נקודתית. יובהר כי לא תמיד ניתן להבחין בכל הנזקים מיד ויש נזקים אשר יאובחנו רק עם הופעת ריח עובש בארונות או עם הופעת עלייה קפילארית בקירות או רטיבות בתקרה (במקרה של נזק מהשכן).

מה ניתן לעשות?

ראשית, רצוי להיוועץ עם בעל מקצוע מוכר ואמין על מנת לקבל חוות דעתו. כמו כן, ככל ומדובר בנזק מורכב, מומלץ לשכור את שירותיו של שמאי אשר יפעל מטעמכם ולא מטעם חברת הביטוח. סביר להניח כי חברת הביטוח לא תוותר על שליחת שמאי מטעמה לדירה אך לא תוכל להתעלם מחוות דעת שמאית שהוצאה על ידי שמאי שהזמנתם ואף ניתן לבקשו להתללוות לביקור השמאי מטעם חברת הביטוח. שנית, יש לפקח על בעלי המקצוע ולודא כי התיקון נעשה בהתאם להנחיית השמאי ובצורה מקצועית. שלישית, יש לוודא קבלת מלוא המסמכים מחברת הביטוח לרבות חוות דעת השמאי מטעמה, דו"חות ביקורי בעלי המקצוע, אישור פתיחת תביעה וכיוצ"ב. חשוב מאוד לתעד את השיחות עם חברת הביטוח ובעלי המקצוע (רצוי להקליט אך ניתן להכין רשימה של מועדי ההתקשרות).
ככל והנזקים אינם נגרמים בשל כשל דירתי, יש לאבחן את מקור הנזקים ולפנות בהקדם האפשרי למזיק (שכן, ועד הבית וכד') לצורך תיקונם. שימו לב כי תיקון שטחי של סימני הרטיבות לא יפתור את הבעיה ויש לפעול בהקדם לתיקון הכשל שגורם לרטיבות זו. ע"פ חוק, בעל נכס מחוייב בביצוע תיקון כשלים הגורמים לנזקים לנכס שאינו בבעלותו וניתן אף לחייבו במסגרת הליך משפטי לבצע את התיקון הנדרש.

וכשהעניינים מסתבכים

כל ונראה לכם כי התיקון אינו מבוצע כיאות או שנדמה כי "עובדים עליכם", רצוי להיוועץ בסוכן הביטוח ובעורך דין ביטוח רכוש. בפוליסת הביטוח שברשותכם קיימות המון אותיות קטנות אשר לעיתים פועלות גם לזכות המבוטחים. חברות הביטוח לא יתנדבו לספר לכם על מלוא זכויותיכם אך סוכן הביטוח, אותו אתם מכירים יהיה מוכן לספר לכם על זכויותיכם ואף לתווך מול חברת הביטוח בעת מחלוקת. סוכן הביטוח בקיא בכל זכויותיכם ומומלץ להיוועץ בו כבר עם גילוי הנזק. סוכנים רבים ישמחו לקחת חלק בליווי השירות אותו אתם מקבלים מחברת הביטוח כבר מראשיתו ויעשו זאת נאמנה. ככל ועדיין קיימת מחלוקת בינכם לחברת הביטוח, מומלץ לפנות גם לעורך דין הבקיא בתביעות מסוג זה. יובהר כי לבתי המשפט מוגשות תביעות רבות בגין תיקון נזקי צנרת ורטיבות בדירות.
לאחרונה התקבל פסק דין כנגד חברת ביטוח אשר סרבה לשלם את מלוא תגמולי הביטוח למבוטח שדירתו ניזוקה בעקבות כשל בצנרת. במקרה זה, שילמה חברת הביטוח למבוטח סכום בסך 13,455 ₪ בלבד, בהתאם לחוות דעת שמאי שביקר מטעמה בדירה. המבוטח, סרב לקבל את קביעת השמאי ופנה לשמאי מטעמו אשר העריך את הנזקים בסכום בסך 102,041 ₪. במסגרת ההליך, לאחר שמינתה כב' השופטת הבכירה, ניצה מימון שעשוע מבית משפט השלום בפתח תקוה מומחה מטעם בית המשפט, נפסקו לזכות המבוטח 62,658 ₪ נוספים על הסכום שקיבל זה מכבר, בתוספת 8,000 ₪ שכר טרחת עו"ד. (ת"א 55292-02-16).
לעתים נדמה כי פניה לייעוץ משפטי כרוכה בעלויות כספיות גבוהות. בעניין זה יש לציין כי עורכי דין רבים העוסקים בתחום הרכוש, גובים שכרם ע"פ אחוזים מהסכום שייפסק בתיק והעלויות הנדרשות לצורך הגשת התביעה מסתכמות בהוצאות הגשת התביעה ועלויות חוות דעת בלבד. כמו כן, ניתן אף להיוועץ עם עורך דין ללא עלות בטרם הגשת תביעה ולצורך בירור היתכנותה.
יש לזכור כי הגשת תביעה משפטית אינה הפיתרון היחיד המצוי בידי עורך הדין שיטפל בתביעה ולעתים מכתב התראה שישלח עורך הדין בשמכם יקבל מענה בחברת הביטוח. עם זאת יש לזכור כי הליך משפטי אורך זמן ויש להיעזר בסבלנות (לדוג': המקרה שהוצג לעיל, התביעה הוגשה בפבר' 2016, פס"ד ניתן בדצמ' 2017).
חשוב מאוד, לתעד ככל הניתן את הנזקים (רישומים וצילומים), לקבל דו"חות ביקור, חשבוניות, הצעות עבודה וכיוצ"ב מבעלי המקצוע שמבקרים בדירה, להראות לשמאי שמגיע מחברת הביטוח את כל הנזקים בדירה לרבות בתחתית דלתות ומשקופים, התנפחות פרקט, סימני רטיבות בקירות, ריח טחב בארונות וכיוצ"ב, רצוי אף לזמן את השמאי מטעמכם (ככל וישנו) לביקור משותף עם השמאי מטעם חברת הביטוח, לדרוש את דו"ח השמאי מטעם חברת הביטוח (זוהי זכותכם). עמדו על הגעתם במועד של בעלי המקצוע, עיכבו אחר ביצוע התיקון ותעדו אותו.
יצוין כי בתי המשפט מכירים בעגמת הנפש שנגרמת לבעל דירה בגין ביקורים חוזרים של בעלי מקצוע ואי הצלחה בביצוע תיקון נאות. כמו גם עגמת הנפש הנגרמת בשל הפרת חוזה עם חברת ביטוח אשר מכוחה פועלים בעל מקצוע כאמור.

"בכתב התביעה ביקש התובע סך של 12,000 ₪ בגין עגמת נפש, ולא ביקש מאז לתקן את כתב התביעה בעניין זה. לפיכך מנוע בית המשפט מלפסוק סכום מעבר לכך. אני פוסקת לתובע סך של 12,000 ₪ בגין עגמת נפש, בזבוז זמן ואי נוחות בזמן השיפוץ"

(ת"א 55292-02-16 הרשקו נ' כלל).

הייעוץ שניתן אינו משפטי. יש להיוועץ בעורך דין ולבחון כל מקרה לגופו לרבות בחינת הכיסוי הביטוחי ופרטי המקרה. לקבלת מידע מקיף אודות ביטוח הדירה, מומלץ להכנס לאתר משרד האוצר.

עו"ד דוד פייל בפייסבוק | ביוטיוב | באינסטגרם | מייל: moked@df-law.co.il

צריכים ייעוץ מקצועי ? אנחנו כאן בשבילכם